:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

افزایش ۵۲ درصدی حقوق مستمری‌بگیران روستایی و عشایر

همزمان با اجرایی شدن طرح همسان‌سازی مستمری‌ها در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، حقوق این اقشار ۵۲ درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۱۶۴۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
اقتصادگردان- صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر یکی از ارکان نظام جامع تامین اجتماعی ذیل شورای عالی وزارت تعاون است. هم اکنون یک میلیون و ۲۷۸ هزار و ۷۳۹ هزار نفر تحت پوشش این صندوق قرار دارند.

جامعه هدف این صندوق، روستاییان، عشایر، کشاورزان غیرساکن در روستا، شاغلان فصلی و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، رانندگان حمل بار و مسافر برون‌شهری در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و کارکنان مراکز و شرکت‌های وابسته به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام دامپزشکی است.

افراد در رده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال که تابعیت ایرانی داشته باشند و تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نباشند، می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌های صندوق بیمه اجتماعی به عضویت صندوق درآیند.

یکی از گام‌های بلندی که صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در دولت "تدبیر و امید" برداشته است، اجرای طرح همسان‌سازی مستمری‌بگیران این صندوق است. این طرح پس از اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری و تامین اجتماعی مطرح و اجرایی شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای نخستین بار در ۲۷ آبان‌ماه بود که عملیاتی شدن همسان‌سازی مستمری بگیران صندوق را نوید داد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در ارتباط با همسان‌سازی مستمری تحت پوشش این صندوق گفت: با عملیاتی شدن این طرح و نیز افزایش سالیانه مستمری‌ها، به‌طور میانگین ۵۲ درصد به مستمری مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی افزوده شده است.

«علی شیرکانی» توضیح‌داد: بر مبنای همسان‌سازی اجرایی شده در صندوق، از این پس افرادی که در سطح درآمدی یکسان انتخابی خود طی سالیان متناوب مستمری‌بگیر شده‌اند، حقوقی معادل افرادی که امسال مستمری‌بگیر شده‌اند دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: مابه‌التفاوت مستمری بازنشستگان صندوق بیمه اجتماعی از ابتدای سال محاسبه و پرداخت خواهد شد.

به گفته شیرکانی، افرادی که در سنوات دور درصندوق مستمری‌بگیر شده‌اند، شاهد افزایش قابل توجهی در دریافتی‌های خود شده‌اند و افرادی که در سال‌های اخیر بازنشسته شده‌اند، میزان افزایش مستمری کمتری خواهند داشت.