:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۳.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶
بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار؛

ثبت سفارش واردکنندگان غیرمتعهد به صورت سیستمی ممنوع شد

برپایه مصوبه ستاد تنظیم بازار، از ثبت سفارش و تخصیص ارز به واردکنندگانی که تعهدات ارزی خود را ایفا نکرده‌اند جلوگیری می‌شود.
کد خبر: ۱۶۴۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
اقتصادگردان- به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار از ثبت سفارش و تخصیص ارز به واردکنندگانی که مهلت رفع تعهد ارزی آنها منقضی شده و کمتر از ۱۰ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده اند، به‌صورت سیستمی ممانعت خواهد شد و دایر کردن مجدد ارائه خدمات نیز سیستمی خواهد بود.

همچنین به واردکنندگانی که تا پایان سال ۹۸ تأمین ارز داشته و هیچ اقدامی برای واردات کالا و یا خرید ارز انجام نداده‌اند، ارز جدید اختصاص نمی‌یابد.

از نخستین روزهای سال ۹۹، بازگشت ارز صادراتی جزو مهمترین اخبار تجاری کشور قرار گرفت.

از ابتدای امسال سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی در بخشنامه‌هایی از صادرکنندگان خواستند تا ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند و پایان تیرماه را به عنوان آخرین مهلت اقدام تجار در این زمینه تعیین کردند.

بر اساس اعلام این دو نهاد، اگر صادرکنندگان سال‌های ۹۷ و ۹۸ اقدام به ایفای تعهدات ارزی خود نمی‌کردند کارت بازرگانی آنها تعلیق می‌شد که این مهلت تا شهریورماه نیز تمدید شد؛ در این میان اعلام شد تجار دارای واحدهای تولیدی تا آبان‌ماه فرصت دارند نسبت به تعامل با بانک‌مرکزی اقدام کنند تا واحد تولیدی آنها به دلیل تعلیق کارت بازرگانی با مشکل مواجه نشود.

طی ۲ سال ذکر شده، ۲۱ هزار و ۱۸۴ صادرکننده با کارت بازرگانی تجارت کرده‌اند که به غیر از تعدادی از صادرکنندگان متعهد، بقیه تجار در ابتدا تعهدات خود را تسویه نکردند، بلکه پس از صدور بخشنامه‌ها برای ایفای تعهدات ارزی خود اقدام کرده اند.

میزان ارز بازگشتی حاصل از صادرات غیرنفتی تا پایان مردادماه و بعد از صدور بخشنامه‌ها حدود ۳۵ میلیارد یورو معادل ۶۸ درصد از مجموع ارز صادراتی بوده است.