:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس اتحادیه طلا با تاکید بر اعلام نرخ در روزهای تعطیل اعلام کرد

مردم برای خرید طلا عجله نکنند / کاهش اونس جهانی طلا به زیر 1800 دلار

با اعلام دلار 24 هزار و 900 تومان و هر اونس به قیمت 1789 دلار، قیمت طلا و سکه کاهش یافته و قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۵۷ هزار تومان، مظنه هر مثقال طلا 4 میلیون و 580 هزار تومان قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار، سکه طرح قدیم 10 میلیون و 500 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 650 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۶۴۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
خبراقتصادی  – محسن شمشیری
بازار ارز و طلا روز شنبه با کاهش نرخ اونس جهانی طلا به زیر 1800 دلار مواجه شد و پیش بینی می شود که با این کاهش  نرخ طلای جهانی و در عین ثبات و کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر، قیمت طلا و سکه در بازار ایران همچنان روبه کاهش باشد.
کاهش نرخ اونس جهانی طلا به دنبال انتشار اخبار مربوط به توزیع واکسن کرونا، واکنش شاخص های بورس در بازارهای مختلف کشورهای جهان و انتظار بهبود شاخص های اقتصادی در آینده ادامه دارد.
به دنبال ثبات قیمت دلار در کانال 24 هزار تومان وهمچنین کاهش نرخ اونس طلا به 1789 دلار، قیمت طلا و سکه کاهش یافته و هر سکه به 10 میلیون و 850 هزا رتومان رسید.
در بازار آزاد ارز قیمت دلار 24 هزار و 900 تومان، یورو 29 هزار و 300 تومان و درهم امارات 6 هزار و 790 تومان معامله شد.
در صرافی ها نیز قیمت فروش دلار با ثبات  نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 24 هزار و 750 تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف 1200تومانی نسبت به قیمت فروش، 23 هزار و 550 تومان تعیین شده است.
قیمت فروش یورو نیز با ثبات نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل معادل 29 هزار و 550 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 350 تومان اعلام شده است.
با اعلام دلار 24 هزار و 900 تومان و هر اونس به قیمت 1789 دلار، قیمت طلا و سکه کاهش یافته و قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۵۷ هزار تومان، مظنه هر مثقال طلا 4 میلیون و 580 هزار تومان قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار، سکه طرح قدیم 10 میلیون و 500 هزار تومان،  نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 650 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان معامله شد.
در صرافی‌های بانکی نیز دلار 24 هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد که نسبت به روز پنجشنبه گذشته تغییری نداشت. نرخ فروش دلار در صرافی‌های بانکی  ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام شد و قیمت فروش یورو نیز بدون تغییر نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری پنجشنبه، معادل ۲۹ هزار و ۵۵۰ تومان شد.
قیمت خرید هردلار در صرافی های بانکی ۲۳ هزار و ۵۵۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام شد. قیمت خرید هر دلار در بازار متشکله ارزی برای روز شنبه( هشتم آذرماه) ۲۳ هزار و ۸۲۸ تومان و قیمت فروش آن نیز۲۴ هزار و ۶۶ تومان اعلام شد. همچنین قیمت خرید هر یورو در این بازار ۲۸ هزار و۴۰۰ تومان و قیمت فروش نیز ۲۸ هزار و ۶۸۴ تومان اعلام شد.  
علاوه براین در سامانه سنا در روز معاملاتی پنجشنبه گذشته، هر یورو با قیمت میانگین ۲۹ هزار و ۵۴ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز با قیمت میانگین ۲۴ هزار و ۱۷۶ تومان فروخته شد.
ضمن اینکه در سامانه نیما نیز در روز پنجشنبه، حواله یورو با میانگین قیمت ۳۰ هزار و ۲۲ تومان به فروش رسید و حواله دلار نیز قیمت میانگین ۲۵ هزار و ۹۷۱ تومان را ثبت کرد.
نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسان بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.
در روزهای گذشته، روند حرکت قیمت دلار، کاهشی بوده است. اوایل آبان‌ماه نرخ دلار روند صعودی داشت و به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید، اما از اواسط آبان سیر نزولی به خود گرفت.

اعلام نرخ در تعطیلی بازار طلا

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: اتحادیه طلا و جواهر پایتخت به عنوان مرجع قیمت‌گذاری و اطلاع‌رسانی است و برای جلوگیری از هرج و مرج در شهرها و استان‌هایی که بازار تعطیل نیست، باید نرخ‌ها را روزانه اعلام کند.
یک هفته از تعطیلی بازار طلا در تهران و برخی از استان‌های کشور می‌گذرد و داد و ستدی به طور فیزیکی در این شرایط انجام نمی‌شود. اما اتحادیه و طلا و جواهر تهران به عنوان مرجع قیمت‌گذاری هر روز قیمت سکه و طلا را اعلام می‌کند. حال سوال اینجاست مبنای تعیین قیمت‌ها چیست و چه لزومی دارد این قیمت‌ها اعلام شود؟
رییس اتحادیه طلا و جوان تهران درباره مبنای تعیین قیمت طلا و سکه، گفت: مبنای اعلام نرخ‌ها براساس انس جهانی و بازار ارز است که قیمت‌ آن مشخص است.
ابراهیم محمدولی تاکید کرد: نگاه ما در اعلام نرخ‌ها نباید اینطور باشد که چند شهر و مرکز استان تعطیل است، زیرا خیلی از شهرها که هم اکنون در موقعیت قرمز قرار ندارد فعالیت می‌کنند و نگاهشان به قیمت طلایی است که اتحادیه تهران به عنوان مرجع قیمت‌گذاری اطلاع‌رسانی می‌کند.بنابراین باید قیمتی از سوی اتحادیه طلا و جواهر تهران به عنوان مبنای داد و ستد اعلام شود تا مردم از قیمت‌ها باخبر باشند و در این معاملات متضرر نشوند.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به فعالیت صرافی‌ها در این ایام، گفت: هم اکنون برخی  از صرافی‌ها فعالیت دارند و چون مجوز فروش سکه را دارند بنابراین نیاز است که قیمت‌ها اعلام شود تا افراد قیمت کاذب را اعلام نکنند.
وی درباره تعطیلی بازار طلا در روزهای آینده نیز گفت: طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا این هفته نیز بازار طلا تعطیل است.اتحادیه طلا و جواهر از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا پیروی می‌کند و تا هر زمان که اعلام شود ما نیز فعالیت خود را به تعویق می‌اندازیم البته لازم است که دولت در زمینه کمک به اصنافی که در این میان متضرر می‌شوند نیز تمهیداتی بیاندیشد.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره حباب قیمت سکه، گفت: در روزهای قبل قیمت سکه بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون تومان حباب داشت و با توجه به کاهش قیمت‌ها در روزهای پایانی هفته حباب نیز کمتر شده است.

تثبیت قیمت طلا در هفته های آینده

وی درباره چشم‌انداز قیمت طلا و سکه در هفته‌های آتی گفت: چنانچه بازار ارز به سمت آرامش حرکت کند و این روند ادامه داشته باشد به طور طبیعی انتظار داریم که قیمت‌ها در همین رنج باقی بماند و نمی‌توان انتظار داشت که رشد قیمت داشته باشیم.در صنعت طلا همواره نوساناتی داشتیم که این نوسانات در حد معمول و معقول بوده است و در شرایط موجود احتمال می‌دهیم که بازار خود را تثبیت کند و بیش از این کاهش نخواهد داشت مگر اینکه در بازار ارز شرایطی پیش بیاید که از نظر قیمتی با افت مواجه شویم.

برای خرید طلا در تعطیلات عجله نکنید

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره خرید و فروش آنلاین طلا در شرایط تعطیلی بازار، گفت: مخالف فروش طلا در فضای مجازی نیستیم چرا که مردم در سراسر دنیا به این صورت خرید و فروش می‌کنند.با این حال پیشنهاد من به مردم این است که برای خرید و فروش طلا در روزهای تعطیل در فضای مجازی ورود نکنند چرا که اگر مشکلی رخ دهد رصد مشکلات و رسیدگی به آنها مشکل است.مردم برای خرید طلا در تعطیلات عجله نکنند.

ریزش دلار در معاملات جهانی
شاخص دلار به روند نزولی خود ادامه داد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۸۲۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۴ دلار اعلام شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۳۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۲ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۹ به ۱.۱۹۵ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۰۴.۰۴۱  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۵۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۷۶ یوان چین اعلام شد.
 به گزارش رویترز ، حساسیت بازارهای مالی نسبت به خبر توسعه واکسن کرونا بیشتر شده است؛ چرا که اگر این تولید انبوه این واکسن ها بیشتر از حد انتظار طول بکشد یا واکسن ها اثربخشی لازم را در بین تمامی سنین و گروه ها نداشته باشند، احتمالا شاهد اعمال جدید قرنطینه ها و تعطیلی کسب و کارها خواهیم بود؛ به ویژه آن که این قرنطینه ها هزینه اقتصادی کاملا قابل توجهی دارند. برای مثال، یک مدل سنجی صورت گرفته توسط مدرسه کسب و کار پاریس و دانشگاه میلان ایتالیا نشان می دهد که بین ماههای می تا مارس قرنطینه سراسری به میزان ۱۶۸ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا خسارت زده اما جان حدود ۲۹ هزار نفر را نجات داده است.  این بدان معنی است که تقریبا به ازای جان هر شهروند آمریکایی حدود ۶ میلیون دلار هزینه به اقتصاد آمریکا تحمیل شده است.
احتمال تقویت سیاست حمایتی بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر با توجه به باقی ماندن ریسک کرونا شدت گرفته است و اگر چه شماری از مدیران ارشد این نهاد احتمال تغییر رویکرد محسوس در کوتاه مدت را رد کرده اند اما ممکن است باهدف جلوگیری از موج ورشکستگی کسب و کارها در آمریکا، بانک مرکزی آمریکا بیش از پیش در بازارهای مالی مداخله کند. از سوی دیگر با توجه به اعلام برنامه برخی از دولت های اروپایی نظیر انگلیس برای استقراض بیشتر، انتظار نمی رود چشم انداز اقتصادی اروپا نیز چندان روشن باشد و چین موتور محرک رشد اقتصادی خواهد بود.
سرانجام روند رسمی انتقال قدرت به تیم بایدن آغاز شده است و در بخش های مختلف از جمله وزارت خارجه و کاخ سفید، تیم هایی به این منظور تشکیل شده اند. شماری از ایالت های جنجالی از جمله نوادا و مینه سوتا که اختلاف آرای بایدن و ترامپ در آن ها کم بود نیز به صورت رسمی بایدن را پیروز انتخابات در ایالت های خود انتخاب کرده اند.  
وزارت بازرگانی آمریکا آمار رشد نهایی سه ماهه سوم امسال را اعلام کرد که بر این اساس نرخ رشد اقتصادی این کشور مثبت ۳۳.۱ درصد اندازه گیری شده که این رقم ۶۳.۸ درصد بیشتر از رشد سه ماهه قبل و ۲.۱ درصد بیشتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است. سطح تولیدات ناخالص داخلی در آمریکا هنوز ۳.۵ درصد نسبت به قبل از آغاز بحران کرونا فاصله دارد.  
پیش بینی می شود تا بهار آینده واکسن های موثر در مقابله با کرونا در اختیار بخشی از عموم مردم قرار گیرد. جیمز بولارد،  رییس دفتر منطقه ای بانک مرکزی آمریکا در سنت لوییس گفته است که این واکسن ها به منزله چراغی هستند که در انتهای تونلی تاریک دیده می شود. بولارد که برای شرکت در اجلاسی عازم فنلاند  شده بود، با اشاره به تبعات سنگین اقتصادی کرونا بر روی اقتصاد جهانی افزود: داده ها نشان می دهند که شرایط در بسیاری از بخش ها هنوز فاصله زیادی تا سطح قبل از بحران دارد اما خبر خوب این است که نه تنها عقب گرد متوقف شده بلکه روند صعودی نیز از سر گرفته شده است و من به رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم و سه ماهه نخست سال بعد امیدوارم.  
تنش های بین چین و آمریکا ممکن است در روزهای پایانی دولت ترامپ شعله ور شود و این مساله رویکرد احتیاطی معامله گران را در کوتاه مدت افزایش داده است. طبق اسنادی که به دست رویترز رسیده، ممکن است دولت ترامپ۸۹ شرکت چینی را به دلیل همکاری آن ها با ارتش چین تحریم کند که در بین آن ها نام شرکت های مطرح هوافضای چین نیز دیده می شود. به عقیده برخی کارشناسان، از آنجا که بایدن به دنبال ترمیم روابط با پکن به ویژه در حوزه تجاری خواهد بود، ترامپ در تلاش است تا در روزهای پایانی دولت خود جلوی عادی سازی سریع روابط را بگیرد و به همین منظور تحریم ها علیه شرکت های چینی روز به روز در حال گسترش است.  
شرکت دارویی فایزر، از آغاز مطالعات جدید بررسی اثر واکسن این شرکت با تمرکز بر نوجوانان خبر داده است که با وجود نرخ مرگ و میر پایین در بین سایر گروه های سنی، معمولا ناقلین ویروس کرونا هستند بی آن که علایم بالینی محسوسی داشته باشند. پیش از این نتایج واکسن بر روی گروه سنی سالمندان بسیار رضایت بخش بوده است.
به گفته صندوق بین المللی پول، رسیدن به یک راهکار دارویی در ریشه کنی کرونا می تواند تا سال ۲۰۲۵ میزان تولید ناخالص داخلی جهان را حدود ۹ تریلیون دلار افزایش دهد. این نهاد با هشدار نسبت به خطر لغو سیاست های مالی حمایتی فعلی دولت ها و بانک های مرکزی از ضرورت تداوم رویکرد حمایتی سخن گفته و افزوده است: اگر هر کشور کار خودش را در مقابله با کرونا انجام دهد، مخارج کرونا حدود دو سوم افزایش پیدا خواهد کرد.  
اداره غذا و دارو آمریکا مجوز تولید انبوه واکسن ضد کرونای شرکت آمریکایی فایزر و شریک آلمانی آن یعنی بیونتک را صادر کرد. انتظار می رود در اوایل سال اینده میلادی این واکسن که طبق ادعای سازندگانش باعث ایجاد مصونیت ۹۰ درصدی در افراد مورد آزمایش شده، به طور گسترده در اختیار عموم مردم قرار گیرد و قرار است این واکسن ابتدا در آمریکا و سپس اروپا و سپس سایر نقاط عرضه شود.