:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵
۱۱۰۰ تومان کاهش در یک هفته و نزول شاخص ارزی از کانال ۲۸ به ۲۴

مردم طلا اینترنتی نخرند / انتظار کاهش دلار به کانال ۲۳ و زیر 20 / سکه در کانال ۱۰ میلیون / اونس 1807 دلار

قیمت دلار بین 24 تا 26 هزار تومان در نوسان بوده و رو به کاهش داشته است. کارشناسان بازار ارز می گویند که عمده فروشان به نرخ دلار 23 هزار تومان چراغ سبز نشان داده اند و به نظر می رسد که هدفگذاری بانک مرکزی و بازار ارز، حرکت به سمت دلار 20 هزار تومانی و زیر 20 هزار تومان است تا به تدریج قیمت ها کاهش یابد و در شرایطی با ثبات قرار گیرد. برخی نیز معتقدند که هدف دلار 18 هزار تومان است تا قیمت دلار در این محدوده بین 18 تا 20 هزار تومان تثبیت شود
کد خبر: ۱۶۴۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
خبراقتصادی – محسن شمشیری
عصر جمعه در بازار آزاد تهران، قیمت دلار 24700 و نرخ یورو 29 هزار تومان معامله شده و سکه طلا به کانال 10 میلیون تومان کاهش یافته است. مظنه مثقال طلا 4 میلیون و 567 هزار، گرم 18 عیار 1 میلیون و 54 هزار، سکه طرح جدید 10 میلیون و 900 هزار، سکه طرح قدیم 10 میلیون و 500 هزار، نیم سکه 5 میلیون و 800 هزار، ربع سکه 4 میلیون، سکه گرمی 2 میلیون و 350 هزار تومان معامله شد و انتظار کاهش اونس جهانی و کاهش قیمت طلای داخلی افزایش یافته است.
درطول هفته گذشته نیز قیمت دلار بین 24 تا 26 هزار تومان در نوسان بوده و رو به کاهش داشته است. کارشناسان بازار ارز می گویند که عمده فروشان به نرخ دلار 23 هزار تومان چراغ سبز نشان داده اند و به نظر می رسد که هدفگذاری بانک مرکزی و بازار ارز، حرکت به سمت دلار 20 هزار تومانی و زیر 20 هزار تومان است تا به تدریج قیمت ها کاهش یابد و در شرایطی با ثبات قرار گیرد. برخی نیز معتقدند که هدف دلار 18 هزار تومان است تا قیمت دلار در این محدوده بین 18 تا 20 هزار تومان تثبیت شود.
در عین حال برخی فعالان بازار معتقدند که کاهش قیمت ارز، طلا، خودرو متاثر از تحولات جهانی، توزیع واکسن کرونا، شاخص های مثبت اقتصاد جهان، کاهش قیمت طلا، کاهش قیمت دلار در بازار جهانی و بازار داخلی است. اما تعطیلی دو هفته ایران و رکود معاملات نیز بی تاثیر نبوده و در شرایط کاهش معاملات، قیمت ها کاهش یافته است و کسانی که نیاز به پول داشته اند اقدام به فروش طلا و ارز کرده اند، در حالی که متناسب با عرضه طلا و دلار، تقاضا به دلیلی تعطیلی بازارها کاهش یافته و همین موضوع قیمت ها را کاهش داده است.  از این رو باید انتظار کاهش قیمت ها را داشت.
از سوی دیگر، توصیه مسوولان اتحادیه های طلا به خرید نکردن از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی، موجب شده که تقاضا برای طلا و قیمت آن کاسته شود و سکه طلا به کانال 10 میلیون تومان سقوط کرده است.
معاملات بازار ارز ایران در ماه آذر هم نزولی پی گرفته شد و در اولین هفته از این ماه، قیمت دلار و یورو در بازار آزاد نزدیک به دو هزار تومان کاهش یافت.
بازار ارز در هفته گذشته، روزهای آرام و کم نوسانی را سپری کرد. قیمت ارز در بازار داخلی ایران از ابتدای آبان‌ماه به صورت پیوسته روند نزولی به خود گرفته است. روندی که به استثنای شوک چند روزه ناشی از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، همواره با سرعتی آهسته حرکت کرده است.

سکه به کانال ۱۰ میلیونی بازگشت

قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 24 هزار و 750 تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف 1200تومانی نسبت به قیمت فروش، 23 هزار و 550 تومان تعیین شده است.قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل معادل 29 هزار و 550 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 350 تومان اعلام شده است.
به دنبال کاهش قیمت دلار به 24 هزار و600 تومان در روز پنج شنبه و اونس جهانی طلا به قیمت  1807 دلار، قیمت سکه و طلا نیز کاهش یافت.  قیمت طلا در روز اعلام پیروزی بایدن تا 1960 دلار بالا رفت، اما به تدریج با اعلام خبر توزیع واکسن کرونا، و شروع روند عادی شدن تدریجی اقتصاد جهان، قیمت طلا نیز کاهش یافته و به مرز 1800 دلار نزدیک شده است.
 قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۴۳ هزار تومان، مظنه هر مثقال طلا 4 میلیون و 520 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار،  سکه طرح قدیم 10 میلیون و 500 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 700 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان معامله شد.

تداوم کاهش قیمت‌ها در بازار ارز

در هفته‌ای که گذشت هم تحلیل معاملات انجام شده در بازار، نوید بخش تداوم روند نزولی قیمت‌ها در ماه آذر بود. در این هفته داد و ستد دلار در بازار آزاد از کانال ۲۶ هزار تومان آغاز شد، اما در کانال ۲۴ هزار تومان پایان گرفت و همچنین خرید و فروش یورو هم از میانه کانال ۳۰ هزار تومان به کف کانال ۲۹ هزار تومان رسید.
معاملات ارز روز شنبه با ثبت نرخ دلار ۲۶ هزار و ۴۵۰ تومان آغاز شد. نرخی که مطابق انتظار دلالان معاملات شنبه‌ای در هفته پیش از آن بود، اما این نرخ به سرعت روند ریزشی به خود گرفت و در پایان روز به قیمت ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید، نرخی که صرافی‌های بانکی از ابتدای روز برای فروش دلار تعیین کرده بودند.
این روند نزولی تا میانه روز معاملاتی یکشنبه ادامه پیدا کرد و قمیت دلار در بازار غیررسمی به ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان هم رسید، اما در ساعات پایانی کار رسمی صرافی‌ها و در ادامه آن در معاملات شبانه، که پس از توقفی چند روزه در هفته پیش مجددا فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، تلاش‌ها برای افزایش قیمت ارز آغاز شد. بر همین اساس در روز دوشنبه که به گواهی شاهدان عینی کم‌معامله‌ترین روز معاملاتی هفته گذشته بود، قیمت دلار تا سقف ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان نیز افزایش یافت. به همین دلیل بازارساز نیز قیمت دلار در صرافی‌های بانکی که در روز یکشنبه به ۲۵ هزار و ۴۵۰ تومان کاهش یافته بود را به ۲۵ هزار ۵۵۰ تومان افزایش داد. ولی در نهایت این تلاش دلالان بازار ارز نیز توفیق چندانی کسب نکرد و بازار ارز روز سه‌شنبه کار خود را با اختلاف قیمتی معنادار در مرز ۲۵ هزار تومان آغاز کرد.
با این وجود بازار ارز در هفته ای که گذشت، برای تجربه قیمت گذاری دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی تا چهارشنبه صبر کرد و از میانه این روز معاملاتی صرافی‌های بانکی با کاهش قیمت فروش دلار خود به قیمت ۲۴ هزار و ۹۷۰ تومان، تلاش جدی خود برای شکست مقاومت بازار مقابل کاهش قیمت از کانال ۲۵ هزار تومان را آغاز کرد که موفق بود. بر این اساس بازار غیر رسمی ارز در هفته‌ای که گذشت کار خود را در حالی به پایان رساند که دلار در محدوده قیمتی ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان قیمت گذاری شد.
بهای خرید و فروش یورو هم در بازار آزاد هفته گذشته از قیمت ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان در روز شنبه آغاز در پایان هفته در مرز قیمت ۲۹ هزار تومان متوقف شد.

انتظار کاهش قیمت دلار به کانال ۲۳ هزار تومانی


کاهش قیمت یک هزار و ۹۰۰ تومانی دلار و یک هزار و ۶۰۰ تومانی یورو در بازار هفته گذشته، البته به معنای فروکش کردن میل بازار برای کاهش قیمت‌ها نیست. علاوه بر اینکه وزن قیمت‌گذاری دلار در معاملات شنبه‌ای فعالان بازار ارز در محدوده ۲۴ هزار و ۴۰۰ تا ۲۴ هزار و ۵۰۰ قرار گرفته است، نحوه فعالیت بازارساز هم نشان دهنده تلاش فعالان عمده بازار برای ادامه کاهش قیمت ارز تا خالی شدن حباب موجود در بهای آن است. بازارساز در هفته‌ای که گذشت همواره قیمت خرید دلار در صرافی‌های بانکی را نسبت به قیمت فروش آن، بین ۱۰۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ تومان کمتر از قیمت فروش دلار نگاه داشت. این اختلاف قیمتی برای یورو نیز ۱۰۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ تومان بود.

به اعتقاد کارشناسان بازار، وجود این اختلاف معنادار نشان‌دهنده این است که بازارساز همچنان در انتظار کاهش بیش از این قیمت‌ها است. بر اساس ارقام ثبت شده بر تابلوهای صرافی‌های بانکی در هفته گذشته می‌توان این برداشت را داشت که خرید و فروش دلار در کانال ۲۳ هزار تومان و همچنین خرید و فروش یورو در کانال ۲۸ هزار تومان، ارقامی هستند که بازارساز برای دلار و یورو طی چند روز آتی پیش‌بینی کرده است.
نیما بالاتر از بازار آزاد

در هفته‌ای که گذشت، قیمت‌گذاری حواله دلار در سامانه نیما نسبت به بازار آزاد بالاتر بود که اتفاقی کم‌سابقه‌ای در بازار ارز است. بر این اساس طبق ارقام میانگین اعلام شده از سوی بانک مرکزی در هفته گذشته، به استثنای روز شنبه در تمامی دیگر ایام هفته قیمت میانگین حواله دلار در سامانه نیما، گرانتر از رقم خرید و فروش دلار در سامانه نیما ثبت شده است. به گفته کارشناسان، این پدیده بیانگر این است که میزان عرضه ارز در بازار بیش از تقاضا است، که این موضوع خود یکی از دلایل انتظار تداوم روند کاهشی قیمت ها در هفته آتی است.

مردم «طلا» را اینترنتی نخرند


بازرس هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران به مردم توصیه کرد: حتی المقدور از خرید طلا و جواهر در فضای مجازی خودداری کرده و به صورت فیزیکی به خرید این اقلام گران قیمت اقدام نمایند.
سید محمود فضل آذر شربیانی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه امروزه فضای مجازی و پیج های فروش طلا و جواهر بشدت افزایش یافته است، اظهارداشت: توصیه ما به خریداران این است که تا می توانند از معاملات آنلاین طلا اجتناب نموده و اگر مجبور به خرید در این فضا شدند حتما در شناسایی و اصالت فروشنده اهتمام لازم داشته باشند.

وی افزود: یکی از فاکتورهای شناسایی فروشنده طلا و اصالت آن در فضای مجازی ثبت مشخصات صنفی آن در صفحه اصلی سایت و یا پیج فروشنده است، دارا بودن جواز کسب معتبر از اتحادیه طلا و جواهر آن شهر که زیرمجموعه وزرات صمت می باشد، همچنین مشخص بودن نشانی و درج تلفن واحد صنفی از دیگر موارد لازم برای فروشنده مصنوعات طلا در فضای مجازی می باشد.

مسئول پیگیری و هماهنگی فضای مجازی اتحادیه طلا و جواهر تهران یادآور شد: ما اکیداً توصیه کرده ایم که حتی المقدور مردم به صورت حضوری مصنوعات طلا و جواهر را خریداری کنند و از خریدهای مجازی که اطمینانی نسبت به آن ندارند اجتناب کرده و تنها در موقع اضطرار اقدام به خرید در فضای مجازی کنند.

شربیانی تصریح کرد: به کرار مشاهده شده که در فضای مجازی و صفحات نامعتبر آن با استفاده از غفلت و سهل انگاری مشتریان اقدام به کلاهبرداری نموده اند و در این میان اتحادیه طلا و جواهر امکان رسیدگی به این پرونده ها را نخواهد داشت.

وی داشتن فاکتور رسمی با مهر و مشخصات فروشنده و نشانی وی را از نکات مهم معاملات در این فضا عنوان کرد و افزود: خریداران می توانند جهت احراز هویت فروشندگان طلا و جواهر در فضای مجازی برای دارا بودن جواز کسب از اتحادیه طلا و جواهر استعلام نمایند.

۱۱۰۰ تومان کاهش در یک هفته

کاهش نرخ ارز در روزهای گذشته مشهود بوده به گونه‌ای که شاخص ارزی در ایستگاه پایانی هفته، نسبت به اولین روز هفته، هزار و صد تومان کاهش یافته است.
بررسی روند معاملات ارزی در هفته اخیر، نشان از ریزش دلار از قله بیست و شش هزار تومانی و رسیدن به کانال بیست و چهار هزار تومانی دارد. به گونه ای که در معاملات امروز (پنج شنبه ششم آذرماه ۹۹) و در لحظه انتشار این گزارش، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۳۶۵۰ تومان در صرافی های مجاز و بانکی سطح کشور از مردم خریداری می شود و در مقابل با کاهش ۱۲۰ تومانی نسبت به روز گذشته، به قیمت ۲۴۸۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود.   
رسیدن دلار به کانال بیست و چهار هزار تومانی در شرایطی است که در اولین روز هفته، بهای دلار در نزدیکی مرز بیست و شش هزار تومان در نوسان بود و حالا در ادامه روند کاهشی روزهای گذشته، نرخ دلار با افت ۱۱۰۰ تومانی نسبت به شروع هفته، رونمایی شده است.  
همچنین بر اساس این گزارش، امروز هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۲۸۴۵۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۲۹۶۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود.

نزول شاخص ارزی از کانال ۲۸ به ۲۴

نگاهی به روند یک ماهه گذشته نرخ دلار در بازار ارز نشان می دهد، نرخ فروش دلار آمریکا در ششمین روز از آذرماه ۹۹ نسبت به یک ماه قبل (۶ آبان ۹۹)، حدود ۳۴۰۰ تومان ریزش دارد. از مهم ترین دلایل افت شاخص ارزی و کاهش قیمت ها در بازار ارز، حضور پرقدرت بازارساز و مدیریت هوشمندانه بانک مرکزی و توجه به نیازهای واقعی متقاضیان ارزی بوده است. روندی که با خروج تقاضای سفته بازی و کاذب از بازار ارز و ثبات و تعادل شاخص ارزی همراه شده است.