:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سخنان معاون شهردار مباحث پردامنه‌ای را برانگیخت

محسن هاشمی: موافق افزایش نرخ بلیت مترو نیستم

اظهارات معاون شهردار تهران مبنی بر اینکه قیمت تمام شده بلیت مترو 15 هزار تومان است و می‌توان یک سوم این مبلغ را از مردم گرفت، با واکنش رییس شورای شهر تهران مواجه شد.
کد خبر: ۱۶۴۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
اقتصادگردانمحسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه موافق افزایش نرخ کرایه مترو و اتوبوس در شرایط کنونی نیستم، گفت: خسارت مالی ناوگان حمل و نقل عمومی را باید دولت بپردازد. هاشمی در گفت‌وگو با فارس، درباره موضوع افزایش نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار کرد: هنوز طرح یا لایحه‌ای در این زمینه به شورای شهر ارایه نشده است که اعضای شورا بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام دهند. وی افزود: به نظرم، کسی در شورای شهر موافق افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل نیست و شهروندان نگران نباشند. رییس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی به دلیل شرایط اقتصادی ناشی از کرونا دچار آسیب‌های زیادی شده ولی جبران این مشکلات مالی باید توسط دولت و شهرداری انجام گیرد و اینکه موضوع افزایش نرخ در حال حاضر مطرح شود اقدام درستی نیست. هاشمی تأکید کرد: بنده نیز به هیچ عنوان در شرایط کنونی موافق افزایش نرخ کرایه‌های مترو و اتوبوس نیستم. در همین حال، سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مرجع تصویب قیمت بلیت وسایل حمل و نقل عمومی، شوراى شهر است، گفت: شورا اخیرا با افزایش قیمت بلیت مترو و اتوبوس مخالفت کرد.  علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود در توئیتر در واکنش به صحبت‌های مناف هاشمی، معاون شهردار تهران درباره نرخ واقعی بلیت مترو و اتوبوس اظهارداشت: در تنگناها و فشارهای اقتصادی بی‌سابقه امروز، باید با تأمل بیشتر با مردم سخن گفت. وی افزود: امروز دیدم پیشنهاد افزایش قیمت بلیت مترو تا ٥ هزار تومان از زبان یکی از مسوولان، تیتر بسیاری از رسانه‌ها شده است.فراموش نکنیم که مرجع تصویب قیمت حمل و نقل عمومی، پارلمان شهری متشکل از نمایندگان مردم درشوراى شهر است. همان شورایی که اخیرا با افزایش قیمت بلیت مترو و اتوبوس مخالفت کرد. سخنگوی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در صحن، در مخالفت با افزایش قیمت حمل و نقل عمومی صحبت کرده بودم. بر اساس این گزارش، سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران روز دوشنبه اعلام کرده بود: قیمت تمام شده بلیت مترو ۱۵ هزار تومان است یا باید قیمت واقعی بلیت را از مردم بگیریم که دولت مخالف آن است یا باید جبران شود و در بودجه سنواتی دولت سهمی برای توسعه مترو در نظر گرفته‌شود، ما نمی‌گوییم مردم ۱۵ هزار تومان بدهند اما می‌توان ۵ هزار تومان از آنها گرفت. هاشمی درباره وضعیت حمل و نقل عمومی در پایتخت اظهار کرده بود: تهران بیش از 5700 دستگاه اتوبوس و حدود 1507 قطار مترو همچنین 80 هزار دستگاه تاکسی دارد که باید نگاهی هم به وضعیت فرسودگی ناوگان داشت. وی گفته بود: در حوزه مترو 400 دستگاه قطار ما نیازمند اورهال بوده در حوزه اتوبوسرانی نزدیک به 60 درصد ناوگان فرسوده است و تنها 40 درصد ناوگان را می‌توان تا 5 سال آینده استفاده کرد. هاشمی در ادامه با بیان اینکه حدود 40 هزار دستگاه تاکسی شهر تهران نیز نیازمند نوسازی است، تأکید کرده بود: وضعیت ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت به لحاظ فرسودگی اصلا مطلوب نیست با این تفاصیل روزهای کرونا را به وضعیت موجود اضافه کنید. وی اظهار کرده بود: طی ماه‌های کرونا درآمد شهرداری تهران از محل حمل ونقل عمومی کاهش چشمگیری داشته اما در عین حال تلاش کردیم فاصله‌گذاری اجتماعی را در ناوگان عمومی شهر اعمال کنیم. معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه توسعه و نوسازی ناوگان عمومی پایتخت نیازمند منابع مالی است گفته بود: در حال حاضر 250 کیلومتر مترو داریم که باید به 500 کیلومتر برسد که با توجه به عدم حمایت دولت در تامین منابع و البته قیمت تمام شده مترو و اتوبوس که مردم باید پرداخت می‌کردند، این امر محقق نشده است. به گفته هاشمی، هر کیلومتر مترو هزار میلیارد تومان هزینه دارد و به عبارتی مترو تهران به 250 هزار میلیارد تومان منابع مالی جهت تکمیل نیاز دارد این در حالی است که کجا دولت طی 10 سال گذشته در بودجه خود ریالی را برای حمل ونقل عمومی در نظر گرفته و پرداخت کرده است؟ به گزارش «تعادل» به نظر می‌رسد، در پی شیوع کرونا در کشور و همچنین اعمال محدودیت‌های کرونایی که منجر به کاهش قابل توجه مسافران مترو شده و با وجود افزایش خطوط و ایستگاه‌ها، از روزی حدود 3 میلیون مسافر به حدود 750 هزار مسافر رسیده، فشار مالی زیادی را به دخل و خرج مترو وارد کرده است. چه آنکه از سوی دیگر، به واسطه نوسان نرخ دلار، هزینه‌های تعمیر و نگهداری این سیستم پیشرفته و انبوه بر که نیازمند تامین برخی از قطعات از خارج از کشور است، دو چندان شده است. به عبارت دیگر، از سویی درآمدها مترو کاهش یافته و از سوی دیگر هزینه‌های آن افزایش داشته است.