:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
مدیر بانک صنعت و معدن استان گلستان:

با تعامل مستمر با مشتریان و مسئولان استانی در جهت کمک به صنایع استان گام برمی داریم

شرايط اقليمي استان گلستان و رونق بخش كشاورزي سبب شده بخش عمده اي از صـنايع اسـتان در قالب واحدهاي صنايع تبديلي وابسته به كشاورزي شكل بگیرند.
کد خبر: ۱۶۴۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
اقتصادگردان- شرايط اقليمي استان گلستان و رونق بخش كشاورزي سبب شده بخش عمده اي از صـنايع اسـتان در قالب واحدهاي صنايع تبديلي وابسته به كشاورزي شكل بگیرند. صنايعي همچون؛ انواع كشت و صنعت، چوب، پنبه پاك كني، آرد سازي، نان صنعتي، شاليكوبي، شير پاستوريزه،كارخانجات ماكاروني، رب گوجـه فرنگـي، روغـن كشـي،فـرآورده هـاي گوشـتي، صـنايع سلولزي، نساجي، چرم سازي و خشكبار بر این اساس در استان گلستان ایجاد شده اند. از طرفی وجود معادن مختلف موجب شده تا پتانسیل خوبی برای سرمایه گذاری در این استان وجود داشته باشد. بانک صنعت و معدن از طریق اعطای اختیارات بیشتر به مدیریت های استانی خود به دنبال تخصیص کارا و موثر منابع بانکی در استان های مختلف است از این رو روابط عمومی این بانک با محمدرضا عسگری عامل مدیر بانک صنعت و معدن استان گلستان به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه مي آید:

1- در راستاي تحقق شعار سال(جهش توليد) چه برنامه هايي داريد؟
با عنايت به ظرفيتها و اولويتهاي استان گلستان كه عمدتاً در حوزه كشاورزي ، گردشگري و صنايع تبديلي مي باشد برنامه هاي ذيل در دست پيگيري مي باشد:
• شناسايي ظرفيت ها و قابليت هاي صنعتي و اقتصادي استان
• كمك به تكميل زنجيره هاي توليد و صنايع تبديلي بدليل كشاورزي بودن استان
• كمك به توسعه و تقويت شركت هاي دانش بنيان
• كمك به احياء واحدهاي راكد و واحدهاي تملك شده
• تسريع در فروش واحدهاي تمليكي به افرادي كه توانايي احيا آن را دارا هستند
• همكاري و مساعدت با كسب و كارهاي آسيب ديده ناشي از كرونا
• تكميل طرح هاي سرمايه گذاري نيمه تمام داراي ظرفيت خالي تا رسيدن به ظرفيت كامل ، پشت سر گذاشتن زيان و افزايش سوددهي و بالارفتن فعاليت و رد كردن نقطه سر به سر
• برنامه ريزي جهت تأمين منابع مالي طرح هاي داراي اولويت استان با تمركز بر طرح هاي توسعه واحدهاي توليدي فعال، تأمين سرمايه درگردش طرح هاي در بدو بهره برداري، تأمين سرمايه درگردش طرح هاي فعال در جهت حفظ اشتغال و افزايش قدرت مالي واحدهاي صنعتي كه اين امر با استفاده از تمامي ظرفيت سياستهاي اعتباري سال 99 و تعامل با مديريت ستادي با حداكثر توان در حال انجام مي باشد .

2- مهمترين برنامه شعبه در سال 99 چيست؟
مهمترين برنامه اين شعبه تلاش در جهت تحقق برنامه هاي عملياتي ابلاغي توسط ستاد بانك از قبيل جذب منابع، افزايش درآمدهاي مشاع و كارمزدي ، كاهش مطالبات غيرجاري و ريسك مطالباتي ، فروش واحدهاي تمليكي و ... با بهره‌مندي از مزاياي بانكداري شركتي و بانكداري ديجيتال و از طريق تامين مالي صحيح و حرفه اي و نظارت موثر و مستمر مي باشد.
در اين راستا و در جهت تحقق اهداف اقداماتي همچون ، جذب مشتريان شاخص استان ، افزايش رضايتمندي ذينفعان و مشتريان بانك ، تلاش در جهت جذب منابع مناسب ، افزايش كارمزد ها از طريق ترغيب مشتريان به تمركز گشايش اعتبار اسنادي و ضمانت نامه ، كاهش مطالبات غيرجاري و ريسك مطالباتي با بهره گيري از همه ي امكانات و ظرفيت هاي درون و برون سازماني و ارتقاء رتبه استان در دست پيگيري مي باشد .

3- مهمترين اقدامات انجام شده در سال 98 چه بوده است و چه ميزان درتحقق برنامه هاي سال گذشته موفق بوده ايد و دلايل موفقيتتان چه بوده است ؟
با وجود مشکلات و تنگناهای اقتصادی کشور در سال گذشته تلاش ها و پیگیری های موثري در جهت تحقق برنامه های عملیاتی به عمل آمد که نتیجه آن كاهش حدود 6 درصدي ريسك مطالباتي استان از طريق پيگيري و مذاكره با مشتريان بدهكار و بررسي مشكلات آنها جهت يافتن بهينه ترين راه حل جهت تعيين تكليف بدهي ، افزايش 96 درصدي وصول مطالبات استان با رعايت اصول حرفه اي پرداخت تسهيلات ، افزايش 182 درصدي مصوبات و افزایش 178 درصدي تسهيلات پرداختي در سطح استان از طريق افزايش پرداخت تسهيلات به شركتهاي فعال و خوشنام موجود و پيگيري و جذب مشتريان جديد به نحوي كه منجر به ايجاد بدهي هاي غيرجاري جديد براي بانك نگردد ، افزایش 65 درصدي متوسط منابع با جذب مشتريان جديد و تمركز بيشتر مشتريان معتبر موجود ، افزايش 159درصدي كارمزدهاي دريافتي و كاهش هزينه هاي جاري بانك نسبت به مدت مشابه در پايان سال 1397 بوده است .

4- با توجه به مشكلات ناشي از تحريم هاي ظالمانه و شيوع ويروس كرونا چه اقداماتي و راهكاري براي حمايت از توليدكنندگان استان خود داريد؟
بانك صنعت و معدن در حال تلاش جهت استفاده حداكثري از ظرفيت قانوني و منابع موجود خود در راستاي كاهش اثرات تحريم هاي ظالمانه و شيوع ويروس كرونا در سطح استان مي باشد كه از جمله اقدامات انجام گرفته مي توان به تعويق سه ماهه اقساط مشتريان ، امهال اقساط تسهيلات با توجه به دستورالعمل¬هاي ابلاغي ، حمايت از توليدكنندگان حوزه توليد اقلام بهداشتي و تامين مالي آنها براي تهيه مواد اوليه مورد نياز ، ارائه راهكارها و مشاوره هاي لازم متناسب با هر واحد توليدي ، مساعدت و تعيين تكليف و تقسيط بدهي واحدهايي كه دچار آسيب شده اند و بخشش جرائم مازاد بر نرخ قرارداد و همچنين تامين مالي در كوتاهترين زمان ممكن و تسهيل و تسريع در پرداخت تسهيلات سرمايه در گردش مورد نياز واحد¬هاي توليدي جهت حفظ توان توليدي شركت¬ها اشاره نمود.

5- پس از تدوين سياستهاي اعتباري و راهبردي بانك در سال 99، براي اجراي مؤثر سياست ها و به منظور ايجاد هم افزايي و چابك سازي سازمان، چه اقداماتي را مؤثر مي دانيد؟
در رستاي اجراي صحيح سياستهاي ابلاغي سال 99 اقدامات ذيل قابل انجام مي باشد:
• برنامه ريزي در تمامي بخش ها اعم از تجهيز منابع، تخصيص منابع و وصول مطالبات، جهت نيل به اهداف ، با تحليل نقاط ضعف و قوت و حداكثر تعامل سازنده با بخش هاي مختلف ستادي
• ايجاد سيستمهاي يكپارچه جهت دريافت آمار و اطلاعات دقيق و به روز در شعبه
• تخصيص منابع به نواحي مختلف كشور با نگاه منطقه اي و بر اساس ظرفيتهاي هر استان
• ايجاد سرعت عمل بيشتر جهت تصويب طرح ها در كميته هاي مختلف ستاد
• برگزاري جلسات متعدد با همكاران و تشريح و تجزيه تحليل سياست ها و سپس برنامه ريزي جهت نيل به اهداف و سياست هاي مذكور
• اصلاح و بازنگري برخي از دستورالعملها با هدف تسهيل امور و جلب رضايت مشتريان

6- براي اجراي حاكميت شركتي و بانكداري ديجيتال چه اقداماتي در شعبه تحت مديريت شما صورت گرفته است؟
در راستاي اجراي حاكميت شركتي و بانكداري ديجيتال، جلسات متعددي با همكاران تشكيل و نسبت به تشريح بانكداري شركتي و ديجيتالي اقدام شده و همچنين به منظور جذب مشتريان جديد و حفظ مشتريان خوش سابقه نسبت به تشكيل جلسات با مديران شركت ها در راستاي معرفي موضوع و استفاده از مزاياي بانكداري شركتي و ديجيتالي اقداماتي صورت گرفته است. تقسيم مشتريان و شركتها فيمابين همكاران و رصد نمودن ايشان و برگزاري جلسات و تحليل وضعيت مشتريان در راستاي نياز و خدمات مورد نياز ايشان انجام شده است و همچنين اقداماتي از قبيل : جانشین پروری و تسهیم دانش، توسعه ابزارهای نوین فناوری اطلاعات ، بهبود مشارکت کارکنان ،کاهش تمرکز و افزایش چابکی سازمانی ، دسته بندي مشتريان شعبه و واگذاري پيگيري پرونده شركت هاي بزرگ و مشتريان بسيار مهم شعبه توسط اشخاص مشخص

7- از چه روشهايي براي جذب منابع بيشتر در استان استفاده مي كنيد؟
شناسايي مشتريان كليدي و تراز اول هراستان و سپس بدست آوردن اطلاعات كافي از آنها ، درك علايق و خواسته هاي هر مشتري بصورت موردي و شناسايي سرويس مورد نظر وي ، استفاده از روشهاي ميداني و حضور در محل مشتري و معرفي خدمات بانك و سپس توسعه روابط با وي رضايت آنان را جلب و تبديل به مشتريان وفادار كرده و به سودآوري سيستم افزود . همچنين پيشرفت بازاريابي رابطه مند با توسعه روابط با مشتريان صورت مي گيرد . بنابراين هريك از مشتريان وفادار خود مي تواند بهترين بازارياب براي سيستم بانكي ما باشد .
از ديگر اقدامات ترغيب مشتريان به استفاده از خدمات الكترونيك بانك ، شفاف¬سازي مزاياي گردش حساب و سپرده گذاري در بانك صنعت و معدن ، تقويت پتانسيل مشتريان استان از طريق ارائه خدمات بيشتر از جمله ارائه انواع ضمانت نامه بانكي، اينترنت بانك،اعتبارت اسنادي ، چابك سازي و تسهيل فرآيندها و... مي باشد .
يكي از مهمترين روشهاي جذب منابع نيز پيگيري وصول مطالبات غيرجاري بانك مي باشد كه در صورت وصول اينگونه مطالبات علاوه بر كاهش مطالبات غيرجاري و ريسك مطالباتي استان، توان پرداخت تسهيلات نيز افزايش خواهد يافت.

8- طي يكسال گذشته به چند طرح صنعتي و به چه ميزان تسهيلات پرداخت كرده ايد؟
در سال 98 تعداد 56 فقره تسهيلات به مبلغ 2.384.691 ميليون ريال به واحدهاي صنعتي استان و 29 فقره تسهيلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ 9.000 ميليون ريال پرداخت گرديده است.

9- در اين مدت چند طرح صنعتي با تسهيلات بانك در استان به بهره برداري رسيده و به چه ميزان اشتغال ايجاد كرده است؟
طي سال قبل و ماقبل آن شش طرح صنعتي شامل شورابه يد گلستان بعنوان تنها توليد كننده يد در كشور ، شيمي پويش توليد كننده انواع شوينده ، اطمينان كالاي پرديس توليد كننده ظروف تفلون، پيشرو صنعت مهاجر توليد مبلمان چوبي و اداري ،كارين كنسرو توليد كننده انواع كنسرو و كمپوت و يكتاظرف توليد كننده ظروف فلزي صنايع غذایی و چاپخانه مكي با اشتغالي بيش از 300 نفر به بهره برداري رسيده است. همچنين 3 طرح صنعتي سورن پليمر توليد كننده الياف سالو و هاليد، بهاران پيمان گلستان توليد فرآورده هاي غذايي منجمد و قابوس آجر با تسهيلات ارزي ستاد به مبلغ 11.589.483 يورو و با تعداد اشتغال حدود 150 نفر طي اين مدت به بهره برداري رسيده است .

10- چه تعداد واحد صنعتي با تسهيلات بانك در استان در حال اجرا است، چه مقدار پيشرفت داشته است و با بهره برداري از آنها چه مقدار شغل ايجاد شده است؟
در حال حاضر دو طرح صنعتي شامل عاليا گلستان و ماشين سازي فرنيو با پيشرفت فيزيكي حدود 70 درصد در دست اقدام مي باشد با بهره برداري از اين طرحها حدود 100 نفر به اشتغال موجود آنها اضافه مي شود. ضمناً تعداد 4 طرح جديد (3 طرح توسعه و يك طرح ايجادي ) مرحله پذيرش آن انجام شده كه در صورت اجرا بيش از 1000 اشتغال جديد ايجاد مي گردد . اين طرحها شامل صباح پودر فجر و شير پاستوريزه پگاه گلستان جهت توليد انواع پنير سخت و نيمه سخت ، برتران هيركان جهت توليد انواع لوازم جانبي موبايل و طرح توسعه يكتا ظرف گلستان جهت توليد ظروف فلزي صنايع غذايي مي باشد.

11- وضعيت استان از نظر توسعه صنعتي چگونه است و شما چه پتانسيل هايي را براي توسعه صنعتي و اقتصادي استان مي شناسيد؟
• این استان از طریق راههای زمینی ( آسفالته و راه آهن ) به استان های همجوار ( مازندران ، تهران ، استان سمنان و استان خراسان شمالی) ارتباط دارد . همچنین در مسیر عبور زائرین امام رضا ( ع) واقع شده که به عنوان یک پتانسیل گردشگری دارای اهمیت ویژه ای می باشد .
• استان گلستان به عنوان قطب کشاورزي ، در تمام زمینه هاي کشاورزي و دامپروري از کشت گندم و دانه هاي روغني و پنبه و محصولات باغي و توليد چوب و دخانيات گرفته تا پرورش دام و صيد ماهي و شيلات و استحصال خاويار و ... حضور جدي و پيشگام دارد . اين استان در تعداد زيادي از محصولات كشاورزي از جمله دانه هاي روغني ، دخانيات ، زنجيره گوشت مرغ و ... صاحب رتبه هاي برتر در كشور است.
• این استان دارای نیروگاه 1000 مگاواتی در شهرستان علی آباد کتول بوده و از نظر تامین برق ، مشکلی برای سرمایه گذاری ندارد . ( لازم به توضیح است که این نیروگاه با تسهیلات 209 میلیون یورویی بانک صنعت و معدن به بهره برداری رسیده است ) .
• همچنین به دلیل قرار گیری در مسیر خط انتقال گاز سرخس به نکا و خط انتقال گاز از ترکمنستان ، علاوه بر تضمین تامین انرژی صنایع ، قابلیت سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی مانند GTL (استحصال فراورده هاي ميان تقطير نفتي از گاز طبيعي ) و GTPP (Gas To Polypropylene) و ... نیر وجود دارد .
• عملیات حفاری نفت و گاز در منطقه صوفیکم از توابع شهرستان مرزی آق قلا واقع در استان گلستان آغاز شده است .
• به دلیل زاویه خاص تابش خورشید و بیش از 260روز آفتابی در سال در منطقه مراوه تپه ، این استان مستعد احداث نیروگاه های خورشیدی بوده که در این راستا مجوز ایجاد نیروگاه خورشیدی توسط وزارت نیرو صادر شده است .
• استان گلستان دارای رتبه دوم تولید محصولات كشاورزي صنعتی در کشور بوده و این امر نشان دهنده ظرفیت بالای این استان برای ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی مانند روغن کشی دانه های روغنی و ... می باشد .
• پرورش و فرآوری میگو ، یکی از طرح های دارای توجیه اقتصادی است که مورد تاکید و حمایت مسئولین استانی نیز می باشد .
• با وجود اتصال ريلي از كشور تركمنستان در مرز اينچه برون به راه آهن سراسري ، خط جديد از مسير گنبد تا شاهرود در دست پيگيري بوده كه در صورت اجرا باعث كوتاه شدن بيش از 500 كيليومتري مسير و صرفه جويي ارزي و ريالي فراوان خواهد شد.
• با توجه به اينكه استان گلستان يكي از قطب هاي كشاورزي كشور مي باشد لذا از نظر توسعه صنعتي در رتبه پايين تري قرار دارد و بيشتر صنايع استان صنايع تبديلي مي باشد لذا به نظر مي رسد اسقرار صنايع تبديلي بزرگ كشور در استان موجب رونق و شكوفائي بيشتر استان خواهد شد.

12- براي وصول مطالبات چه برنامه و راهكاري داريد؟
• اولويت اصلي و تمام تلاش بر اين است تا ابتدا از ايجاد مطالبات غيرجاري جديد جلوگيري شود و در اين راستا برنامه ها و اقدامات پيشگيرانه اي به شرح ذيل صورت مي گيرد :
- بررسي دقيق اهليت ، اعتبار سنجي متقاضيان و تعيين نياز مشتريان پيش از اعطاي تسهيلات
- اخذ وثايق متناسب با ميزان ريسك اعتباري
- بازديد منظم از واحدهاي صنعتي و مشاهده و گزارش وضعيت جاري آنان
- ارتباط مستمر با مديران واحدهاي تسهيلات گيرنده ، پايش مداوم نيازهاي تسهيلاتي و اعتباري آنان و ارائه مشاوره
- رصد منظم اقساط سررسيد شونده و پيگيري آنها به منظور جلوگيري از ايجاد انحراف و اتخاذ اقدامات لازم به منظور جلوگيري از تغيير طبقات آنان
• براي كاهش مطالبات موجود نيز برنامه ها و اقدامات ذيل در دست انجام مي باشد:
- برگذاري جلسات پيوسته و منظم وصول مطالبات در شعبه به منظور بحث و بررسي آخرين وضعيت واحدهاي صنعتي بدهكار
- بررسي عملكرد وكلا و اقدامات صورت گرفته توسط آنان و بررسي و ارائه راهكار در خصوص مشكلات موجود در روند پرونده هاي اجرائي كه اين مهم با استفاده از ظرفيت كل شعبه و همچنين تمركز كاركنان با تجربه تر و استفاده از دانش و توانائي ايشان در حال انجام ميباشد .
- تقسيم بندي پرونده ها بين تمامي همكاران، با توجه به اينكه بيشترين حجم مطالبات غيرجاري شعبه را پرونده هاي حقوقي و اجرائي تشكيل مي دهد لذا تقويت بنيه حقوقي شعبه يك امر ضروري مي باشد.
دعوت از مديران واحدهاي بدهكار قبل و حين عمليات اجرائي به منظور ترغيب آنان به تعيين تكليف ديون خود با ارائه مشوقها و مساعدتهاي قانوني
- پيگيري موردي پرونده هاي مشكل دار توسط همكاران بانك در كنار اقدامات وكلا جهت تسريع در پيشبرد امور و حصول نتيجه لازم
- برنامه ريزي لازم جهت فروش واحدهاي تمليكي به منظور تبديل منابع راكد شده بانك به نقدينگي
- استفاده از ظرفيت سازمانهاي دولتي از جمله استانداري ، شركت شهركهاي صنعتي، سازمان صنعت، معدن و تجارت، كارگروه هاي تسهيل و رفع موانع توليد ، مراجع قضايي و ... به منظور استفاده از امكانات واحدهاي تعطيل يا نيمه تعطيل موجود در صورت مراجعه سرمايه گذار جديد.

13- چه برنامه هايي براي ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتريان داريد؟براي افزايش كارمزدها چه راهكارهايي داريد؟
يكي از مهمترين بخش ها ارايه خدمات بانكي در قالب اعتبارات اسنادي ارزي و ريالي، ضمانت نامه هاي ارزي و ريالي، حواله و بروات اسنادي ارزي مي باشد؛ عملكرد كارمزد هاي دريافتي بانك صنعت و معدن گلستان در سال گذشته نسبت به سال 1397 به ميزان 157 درصد رشد نموده است و در سال جاري نيز پيگيري لازم جهت شناسايي مشتريان جديد و داراي اهليت در دستور كار گرفته تا بتوان از حداكثر ظرفيت خدمات كارمزدي استفاده نمود كه تا كنون از رشد قابل قبولي برخوردار بوده است.
رعايت اصول مشتري مداري و احترام به مشتريان توسط كليه همكاران و انجام امور مشتري در كوتاهترين زمان، تاثير بسزايي در تعامل في مابين بانك و مشتريان ايجاد خواهد كرد. همچنين توسعه و تغيير فضاي بانك مي تواند موجبات ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر به مشتريان را فراهم سازد. جهت افزايش كارمزدها، تمركز بر صدور ضمانت نامه و گشايش اعتبارات اهميت داشته كه در اين راستا شناسايي مشتريان با پتانسيل استفاده از ضمانت¬نامه و اعتبارات اسنادي صورت گرفته و همچنين اخذ كارمزد مربوط به پرداخت تسهيلات از محل بند ل تبصره 18 و هزينه هاي كارشناسي و نظارت بر طرح در سال جاري در دستور كار قراردارد.

14- با توجه به افزايش سطح اختيارات شعب، تعامل شما با ستاد بانك چگونه است و چه انتظاري از ستاد داريد؟
از آنجايي كه سياست شعبه جذب واحدهاي صنعتي بزرگ استان مي باشد و در نتيجه آن به دليل بالا بودن حجم سرمايه گذاري و اعتبارات و تسهيلات مورد نياز اين واحدها ، عمدتاً از طريق ستاد بانك در بخش مديريت محترم ارزيابي و مديريت محترم نظارت بر طرحها پيگيري مي گردد. با توجه به رويكرد جديد مديريت ارشد بانك ، تعامل بسيار خوب و سازنده اي در بخش هاي مختلف بانك با مديريت استانها برقرار گرديده كه قطعاً نقش بسيار سازنده اي در پيشبرد اهداف بانك خواهد داشت. و جا دارد در همين مقال از همكاري بخشهاي مختلف ستادي ، اعضاي محترم هيات مديره ، مديران محترم و علي الخصوص معاونت محترم اعتبارات و راهبري شعب تشكر ويژه صورت گيرد .

15- تعامل شما با مدیران ارشد استانی نظير (استانداري، وزارت اموراقتصادي و دارائي و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
با توجه به نامگذاري سال جاري به عنوان سال جهش توليد عمده تعاملات بانك در چارچوب كارگروه تسهيل و رفع موانع توليد و ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي استان و كميته زيرمجموعه مي باشد. تمام تلاش مجموعه همكاران بانك در استان در جهت ايفاي نقش قابل قبول در ايجاد و تثبيت اشتغال و به بهره برداري رساندن و ايجاد طرحهاي تأثير گذار در استان گلستان بوده است.
در نتيجه اين تعامل ، بانك صنعت و معدن در سال 98 در پرداخت تسهيلات رونق توليد از نظر منابع پرداختي جزو سه رتبه برتر و در تسهيلات بند (الف) تبصره 18 توليد و اشتغال، نيز رتبه اول در بين شبكه بانكي استان را به خود اختصاص داده است.
بانك صنعت و معدن استان از اعضا، فعال جلسات ستاد تسهيل و رفع موانع توليد، كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري استان، كميته ها و كلينيك هاي حمايت از واحدهاي صنعتي مي باشد كه همواره تعامل بسيارخوبي با مقامات استان برقرار نموده وگاهاً از پتانسيل آنها جهت جذب مشتري توانمند استفاده مي گردد . عملكرد بانك بارها مورد تقدير مقامات استاني قرار گرفته و اعتماد كامل بين بانك و مقامات برقرار بوده و هميشه اين بانك را بعنوان پيشرو در حمايت از صنعت و توليد مي شناسند.

16- به نظر شما نقش نيروي انساني كارآمد در موفقيت و برتري شعب چيست؟ برنامه شما براي افزايش سطح مهارت و دانش كاركنان مجموعه خود و فرآيند جانشين پروري چيست؟
انجام هر كاري وسيله و ابزار خاص خود را مي طلبد تا بتوان موفقيت بالاتري را رقم زد. سازمان ها بدون وجود نيروي انساني نه تنها مفهومي ندارند بلكه اداره ي آن ها نيز ميسر نخواهد بود . نقش انسان به عنوان عامل حياتي و راهبردي در بقاي سازمان كاملا مشهود است. افزايش بهره وري و توسعه سازمان ها مستلزم رشد و بهره وري كاركنان مي باشد. همچنين اثربخشي و كارايي سازمان ها رابطه مستقيمي با كارايي و اثربخشي نيروي انساني دارد.
سرمايه انساني مهمترين ركن يك سازمان بوده و پيشرفت و اعتلاي سازمان در گروي افزايش عملكرد نيروي انساني از طريق دريافت آموزش هاي به روز و تعهد و مسئوليت پذيري كاركنان است. بنابراين افزايش مهارت ها و دانش كاركنان از طريق آموزش منظم و از طريق برنامه هاي به روز و در امتداد آن جانشين پروري، اهميت بسياري خواهد داشت و اين شعبه حداكثر تلاش را در جهت برنامه ريزي موثر در اين خصوص خواهد داشت.
بدون شك نيروي انساني نيروي محركه هر سازمان مي باشد كه تنها سازمان ها و ارگانهاي موفق از طريق بكارگيري الگوهاي پيشرفته توسعه نيروي انساني مي توانند به اهداف و استراتژي هاي سازمان دست يابند.
نگاه ويژه به نيازهاي نيروي سازماني، آموزش هاي به هنگام و به روز در راستاي افزايش تجربه و مهارت آنها، توجه ويژه به كاركنان شايسته و جانشين پروري مي تواند آينده هر سازمان را در اين خصوص تضمين نمايد.لازم بذكراست اين شعبه با توجه به داشتن بيش از 90 درصد نيروي تحصيلكرده و آكادميك، جزو شعب نمونه در اين شاخص مي باشد.

17- روش شما براي استفاده از ايده ها و پيشنهادات همكارانتان در جهت بهبود فعاليتهاي شعبه چيست؟
از مهمترين اقدامات، برگزاري جلسات متعدد در زمينه اعتبارات، وصول مطالبات، بررسي بخشنامه ها و دستورالعملها، ارزي و ... اشاره نمود كه به صورت هفتگي برگزار شده و در اين جلسات بحث و گفتگو در مورد مسائل مربوط به شعبه و بررسی پيشنهادات و انتقادات مي باشد.
همچنين همكاران حضور موثري در سامانه مديريت دانش و صندوق پيشنهادات و انتقادات داشته و انتقال تجربيات نيز از طريق آموزش مستقيم ، جابجايي شغل و ... صورت مي گيرد.

18- طرحهايي كه با تامين مالي بانك در آن استان راه اندازي شده و در سطح ملي مطرح هستند را بيان كرده و نحوه حمايت بانك از آنها را تشريح فرمائيد؟
از مهمترين طرحهاي بانك در استان گلستان ، نيروگاه گازي شركت نيروي برق آذرخش بوده كه با مشاركت 209 ميليون يورويي اين بانك به بهره برداري رسيده و نقش مهمي در توسعه و رشد اقتصادي استان داشته است.
از ديگر طرحهاي مهم بانك مشاركت در طرح توليد يد شركت شورابه يد گلستان و كانسار خزر بوده كه بعنوان تنها توليد كننده يد در كشور مطرح بوده و اهميت بسزايي از جهت اشتغال ، ايجاد ارزش افزوده ، ارزآوري و ... داشته است.
از ديگر طرحهاي مهم مي توان به طرح IQF شركت بهاران پيمان گلستان ، سيمان پيوند استان و چند طرح روغن كشي و تصفيه روغن مثل سويابين ، طلاي سفيد ، يگانه خزر و عاليا گلستان اشاره نمود.