:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی قرار گرفت

۷ دلیل اصلی کاهش قیمت ارز / دلار 24900، سکه 11 میلیون و 500

در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک ‌میلیون و ۷۱ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۶۴۰ هزار تومان فروخته شد. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 100 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و 71 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون 428 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 640 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است
کد خبر: ۱۶۴۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
خبراقتصادی  – محسن شمشیری
دلار روز سه شنبه در صرافی‌های بانکی با حدود ۵۰۰ تومان کاهش قیمت نسبت به روز کاری گذشته (دوشنبه) به نرخ ۲۵ هزار و ۵۰ تومان فروخته شد.قیمت خرید دلارهم با ۷۰۰ تومان کاهش ۲۳هزار و  ۸۵۰ تومان تعیین شد. براین اساس نرخ صرافی ها در مرز 24 هزار تومان قرار گرفته است. قیمت فروش یورو نیز با کاهش ۶۵۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل، معادل ۲۹ هزار و ۷۰۰تومان شدو قیمت خرید آن نیز با کاهش ۸۵۰ تومانی ۲۸ هزار  و  ۵۰۰ تومان اعلام شد. قیمت دوشنبه هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی برای فروش معادل ۲۹ هزار و ۸۴۰ تومان و قیمت خرید آن نیز ۲۹ هزار و ۴۱۳ تومان بود.
همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۷۴۱ تومان و قیمت فروش ۲۴ هزار و ۹۸۸ تومان ثبت شده بود.
علاوه بر این، در سامانه نیما نیز در روز معاملاتی  دوشنبه حواله یورو با میانگین قیمت ۳۱ هزار و ۳۲۱ تومان و هر حواله دلار با میانگین قیمت ۲۵ هزار و ۹۳۱ تومان اعلام شد.
در روزهای اخیر، روند حرکت قیمت دلار، کاهشی بوده است. اوایل آبان‌ماه نرخ دلار روند صعودی داشت و به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید، اما از اواسط آبان سیر نزولی به خود گرفت.همزمان با آغاز محدودیت‌های کرونایی، آرامشی نسبی در بازار طلا و ارز حاکم شده و قیمت‌های ارز و سکه با شیب ملایم در حال طی مسیر کاهشی هستند؛ اما دلایل واقعی کاهش قیمت‌ها در این بخش چیست؟
نمودار قیمتی در بازار طلا و ارز طی روزهای اخیر بیانگر ثبات نسبی بوده و برخلاف هفته های قبل دیگر شاهد نوسانات شدید و لحظه ای در قیمت ها نیستیم.از دو سه روز اخیر و با شروع محدودیت‌های کرونایی البته قیمت ها در هر دو بازار طلا و ارز وارد سیر نزولی شده‌اند و همین امر باعث شده تا دارندگان طلا و ارز نگران ریزش بیشتر قیمت ها باشند و به فروشنده های بازار طی روزهای جاری تبدیل شوند.
این درحالی است که بازار طلا و جواهر به مدت 15 روز تعطیل است و معاملات در این بازار به حداقل ممکن رسیده است، اما در بازار ارز با مجوز بانک مرکزی صرافی‌ها اجازه فعالیت با 50 درصد ظرفیت انسانی را دارند و معاملات در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی مشابه روزهای قبل ادامه دارد.با این حال اما نیمه تعطیل بودن بازار ارز موجب شده تا دیگر شاهد رفتارهای هیجانی در این بازار نباشیم ضمن اینکه به گفته فعالان بازار ارز آنچه باعث ثبات نسبی قیمت ها در این بخش شده، آرامش فضای روانی در بین معامله گران است.
قیمت دلار در روزهای اخیر با شیب ملایم در حال کاهش قیمت است و همین موجب شده تا دلار از  کانال 26 هزار تومان به مرز کانال 24 هزار تومان نزدیک شود؛ اخبار سیاسی از انتخابات امریکا و قطعی شدن ریاست جمهوری بایدن هم باعث شده تا فضای بازار ارز نسبت به قبل مثبت شود.این درحالی است که درهمین ایام برخی از دارندگان ارز سعی دارند با ایجاد تنش در بازار و پخش شایعات، نوسان قیمتی ایجاد کرده و نسبت به فروش ارزهای خود در قیمت های بالاتر اقدام کنند ولی تجربه دو سه روز اخیر نشان میدهد که اینبار تیر سوداگران ارزی به سنگ خورده است.این گروه سعی داشتند با پخش شایعاتی فضای بازار را ناآرام کنند ولی اینبار بازار بی توجه به شایعات به مسیر خود ادامه داد و همین امر هم باعث کاهش بیشتر قیمت ارز در روزهای اخیر شد.
این مساله نشان می دهد که بازار دیگر به اندازه قبل به اخبار سیاسی حساس نیست و برای نوسانات خود بیشتر به خبرهای واقعی و مسائل بنیادی دقت خواهد کرد. در این میان، عده ای هم عنوان می کردند بارها چنین اخباری به بازار رسیده است و اتفاقی رخ نداده است ، در نتیجه معامله گران توجه چندانی به آن ها نکردند.
به اعتقاد فعالان بازار آنچه باعث آرامش نسبی در بازار ارز و کاهش قیمت دلار شده عبارت است از تعطیلی بازار‌های مختلف و کاهش تقاضا برای خرید ارز، باز بودن صرافی‌های مجاز و عرضه کافی ارز در بازار، قطعی شدن پیروزی بایدن در انتخابات امریکا، جلسات کشورهای اروپایی برای زنده نگهداشتن برجام، جو روانی مثبت در بازار و آرامش قیمت‌ها، ارامش و کاهش قیمت در بازار های دیگر از جمله خودرو و مسکن، مثبت شدن شاخص بورس و‌ امیدواری مجدد سرمایه گذاران به بورس و شکسته شدن مقاومت صادر کنندگان در عرضه ارزهای حاصل از صادرات بعد از نامید شدن از افزایش نرخ و‌ آغاز فروش ارز صادراتی در نیما با نرخ های متعادل.
افزایش فروش ارز توسط صادرکنندگان درحالی این روزها به آرامش بازار ارز کمک کرده که پیش از این شاهد مقاومت صادرکننده‌ها برای فروش ارز در سامانه نیما بودیم؛ برخی از صادراتی ها سعی داشتند نرخ ارز پیشنهادی برای فروش ارز را بالاتر از قیمت بازار اعلام کنند ولی با ادامه فرایند نزولی در بازار ارز مقاومت این گروه هم شکسته شد.
هر گاه تصمیم جمعی معامله گران به سمت خرید و فروش تغییر کند، دلار می تواند به مرزهای جدید وارد شود. باتوجه به جو فعلی بازار ارز اگر هم خرد جمعی معامله گران به سمت فروش باشد، نرخ ارز وارد سطوح پایین تری خواهد شد.

سکه ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد

به گزارش رویترز، بهای طلا روز سه شنبه (چهارم آذرماه) با ۰.۶۹ درصد افت به یک هزار ۸۲۵ دلار و ۲۰ سنت تنزل کرد که بر اساس آمارها به کمترین رقم خود در چهارماه گذشته رسیده است. دلار آزاد نیز به 25 هزار تومان رسید. در نتیجه قیمت طلا و سکه کاهش یافت.

کاهش ۵۰۰ هزار تومانی قیمت سکه

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی، به ۱۱ میلیون تومان معامله شد.همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی با ۲۰۰ هزار تومان کاهش ۶ میلیون تومان، ربع ‌سکه چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک ‌میلیون و ۷۱ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۶۴۰ هزار تومان فروخته شد. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 100 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و 71 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون 428 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 640 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.
به‌خلاف هفته‌های قبل طی چند روز گذشته بازار ارز نزولی شد؛ سیر نزولی قیمت‌ها در حالی در بازار ارز از عصر چهارشنبه 14 آبان ماه آغاز شد که قیمت دلار با کاهش حدود 7هزارتومانی همراه بوده دلار از 30هزار تومان ظهر چهارشنبه به 23هزار تومان در صبح روز یک‌شنبه 18 آبان رسید.
مهمترین عامل تأثیرگذار در بازار ارز از دیدگاه فعالان حاضر در خیابان فردوسی، چشم‌انداز مثبت به آینده بازار است؛ از آنجایی که از ماه قبل بازار به انتخابات آمریکا چشم دوخته بود و براساس نظرسنجی‌های قبل از انتخابات جهت‌گیری ارز مشخص می‌شد با نهایی شدن گزینه ریاست جمهوری آمریکا، سناریوهای بدبینانه برای آینده کنار رفت و بازار با امیدواری به آینده شاهد ریزش قیمت‌هاست.
دلار صبح روز یکشنبه 18 آبان در صرافی‌ها در کانال 22هزار تومان قیمت خورده بود ولی در ادامه با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد بار دیگر به کانال‌های بالاتر بازگشت.
نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.گفتنی است، با کاهش اختلاف قیمت ارز بازار آزاد و رسمی، بانک مرکزی ممنوعیت فروش ارز سهمیه‌ای را به هر کارت ملی برداشت؛ بنابراین صرافی‌ها به هر کارت ملی یک بار در سال 2200 دلار ارز سهمیه‌ای می‌فروشند. پیش از این با دستور بانک مرکزی فروش ارز سهمیه‌ای موقتاً در صرافی‌های بانکی متوقف شده بود.

افت قیمت طلا به کمترین رقم در ۴ ماه گذشته

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۶۹ درصد کاهش به ۱۸۲۵ دلار و ۲۰ سنت رسید که پایین ترین رقم طی ۴ ماه گذشته بوده است.
به گزارش رویترز، در حالی که خبرهای مثبت در مورد ساخت سومین واکسن مقابله با کرونا و آمارهای امیدواکننده در مورد میزان تولید کارخانجات آمریکایی سبب تقویت امیدواری سرمایه گذاران به ترمیم سریع اقتصادی شده است، قیمت طلا امروز شاهد کاهش بود.
بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.69 درصد کاهش به 1825 دلار و 20 سنت رسید. روز دوشنبه قیمت طلا با 2.2 درصد افت به پایین ترین رقم در طی 4 ماه گذشته رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در فوریه 2021 با 0.91 درصد کاهش به 1827 دلار و 30 سنت رسید.
در حالی که مقامات بهداشتی آمریکا برای آغاز واکسیناسیون ضد کرونا تا اواسط ماه دسامبر آماده می شوند، گفته می شود واکسن جدید ساخت شرکت آسترازنکا احتمالا ارزان تر و سریعتر از رقبایش قابل توزیع عمومی و گسترده خواهد بود.
آمارهای جدید نشان می دهد فعالیت های تجاری در آمریکا طی ماه نوامبر سریعترین رشد را در بیش از 5 سال گذشته تجربه کرده که ناشی از سریعترین افزایش میزان تولید از ماه سپتامبر تاکنون بوده است. این آمارها امید به ترمیم سریع اقتصادی را تقویت کرده است.
انتظار می رود جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا جانت یلن رئیس سابق فدرال رزرو را به سمت وزیر خزانه داری منصوب نماید، اقدامی که با استقبال سرمایه گذارانی مواجه شده است که تجربه وی را برای ترمیم اقتصاد بحران زده آمریکا مفید ارزیابی می کنند.
روز دوشنبه دولت ترامپ رسما به بایدن اجازه داد تا فرآیند انتقال قدرت به تیمش را آغاز کند. این اتفاق پس از آن رخ داد که پیروزی نامزد دموکرات در ایالت میشیگان تایید شد.
حجم دارایی های اس پی دی آر گلد تراست بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در بازار طلا دیروز با 0.6 درصد کاهش نسبت به روز جمعه به 1213.17 تن رسید.