:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
معاون وزیر راه خبر داد

از سرگیری تولید لوکوموتیو پس از ۱۰ سال

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راه‌اندازی مجدد خط تولید لکوموتیو داخلی پس از ۱۰ سال، گفت: زنجیره کاملی برای حمایت واقعی و پایدار از تولید داخل صنعت ریلی داریم.
کد خبر: ۱۶۴۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
اقتصادگردان- به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی امروز در مراسم ورود ۷۰ دستگاه ناوگان تولید داخل به شبکه ریلی و افتتاح لکوموتیو داخلی اظهار کرد: در هشتمین ماه سال جهش تولید هشتمین مرحله ورود ناوگان تولید داخل به شبکه ریلی برگزار می‌شود.

وی افزود: در این مرحله ۷۰ دستگاه انواع ناوگان شامل لکوموتیو، واگن مسافری و واگن باری به ارزش ۲۲۳ میلیارد تومان وارد شبکه ریلی می شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۵۲۱ دستگاه انواع ناوگان وارد شبکه ریلی شده و ظرفیت جابجایی بار و مسافر را ارتقاء داده است و ارزشی بالغ بر هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان دارد.

رسولی با اشاره به راه‌اندازی مجدد خط تولید لکوموتیو در واگن پارس اراک پس از ۱۰ سال، گفت: در ایران و جهان به خاطر شیوع کرونا فعالیت‌های اقتصادی با مشکل مواجه است، اما احیای یک مجموعه تولیدی در کشور امیدبخش است.

وی اضافه کرد: در راستای حمایت از تولید داخل، سازوکاری در شرکت راه‌آهن ایجاد شد که زنجیره کاملی برای حمایت واقعی و پایدار از تولید داخل است.  ایجاد و تاسیس مرکز تست ریلی با همکاری وزارت دفاع و سازمان ملی استاندارد انجام شد؛ با احداث بزرگترین مرکز تست مجهز ریلی از تولیدکننده‌های این حوزه بیشترین استفاده را خواهیم داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز اولین لکوموتیو تولیدی واگن پارس با عنوان پارس ۳۳ تحویل می‌شود و سفارش ۱۰ دستگاه لکوموتیو دیگر نیز به این مجموعه داده شده است، گفت: در این هفته و هفته آینده قراردادهای جدید تقاضاهای سرمایه‌گذاری در حوزه ناوگان ریلی که از سوی بخش غیردولتی را داریم که بین کارخانجات تولید داخل تقسیم می‌شود و سفارش‌گذاری‌های جدید انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه با حمایت بانک‌ها، کار بهتر پیش می‌رود، افزود: هم اکنون شرکت راه‌آهن در حال پیگیری اخذ تسهیلات برای شرکت‌های ریلی از بانک ملت است.

۷۰ دستگاه ناوگان ریلی به بهره برداری رسید

هشتمین مرحله از تولیدات ناوگان ریلی با حضور وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل راه آهن برگزار شد و ۷۰ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۲۲۳ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

امسال در سال جهش تولید و در مجموع هشت مرحله، ۵۲۱ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۱۱۵۶ میلیارد تومان به بهره برداری رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۰ درصد افزایش نشان می دهد.

در این مرحله ۶۷ دستگاه واگن باری نو، ۲ دستگاه خودکشش ترنست نو و ۱ دستگاه لکوموتیو بازسازی شده به بهره برداری رسید که با ورود این تعداد ناوگان به شبکه ریلی که صد درصد در شرکت های داخلی تولید و یا بازسازی شده، برای ۲۳۴ نفر اشتغال زایی شده و صرفه جویی ارزی ۲.۸ میلیون یورویی به دنبال داشته است.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم سه شنبه‌های فناورانه ریلی، اظهارکرد : در رتباط با موضوعات توسعه در کشور باید توجه داشت که راه‌آهن می‌تواند رهبری مهم‌ترین محرک‌های توسعه و پیشرفت ایران در خود به عنوان مرکز کانونی جای می‌دهد و اعمال مدیریت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مردم باید حس کنند جریانی مسؤول و دانش بنیان برای ارتقاء کیفیت زندگی آنها متعهدانه عمل می‌کند، افزود: سرزمینی مملو از استعداد داریم و خدا به خاطر این که از ظرفیت انسانی استفاده درست نکرده‌ایم ما را نمی‌بخشد؛ ما سازمان‌هایمان را به صورت مصرف کننده مدیریت کرده‌ایم نه تولیدکننده.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بررسی بحث حمل‌ونقل، جلوه‌های پیشرفت در حوزه‌های هوافضا، هوانوردی و بخش‌های زمینی نظیر قطارهای پرسرعت و مباحث انتقال سریع، نشان می‌دهد در راه‌آهن بیش از بقیه بخش‌ها ظرفیت داریم و تقاضای پیرامونی در این حوزه فرصت زیادی ایجاد کرده است.