:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
شمس الدین حسینی: نباید به سفته بازان ارز اجازه ظهور داد

ادامه کاهش نرخ ارز و سکه در بازار / بازار ارز را شرطی نکنیم

در بازار طلا، با اعلام قیمت دلار 25800 تومان و اونس به قیمت 1870 دلار، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۱۲۰ هزار تومان، مظنه هر مثقال طلا 4 میلیون و 850 هزار تومان، قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم 11 میلیون و 500 هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 200 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 200 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۶۴۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
خبراقتصادی  – محسن شمشیری

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برخورد با سفته‌بازان و سوداگران بازار ارز امری ضروری است و سیاست‌گذار نباید اجازه ظهور و بروز را به سفته‌بازان بدهد.
سیدشمس‌الدین حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این‌که تحلیل بازار ارز نیازمند رصد دو متغیر سیاستی و سیاسی است، گفت: در تحلیل متغیر سیاستی ارزیابی میزان هماهنگی و کارآمدی سیاست‌های پولی، ارزی و بانکی ضروری است. باید دید که در شرایط فعلی، نظام ارزی شناور مدیریت شده که بیش از یک دهه از اتخاذ آن می‌گذرد، تا چه میزان اجرایی شده است.
وزیر پیشین اقتصاد اظهار داشت: برخی تصمیم‌گیری‌ها از عزم جدی برای حرکت به سمت ثبات بازار ارز حکایت دارد. اما در عمل باعث آشفتگی بازار و ایجاد تقاضای کاذب شده است. نرخ گذاری‌هایی مانند ارز 4200 تومانی مانع از عرضه و تسهیل در عرضه ارز می‌شود.
حسینی درباره رصد متغیرهای سیاسی نیز گفت: تصویب سیاست‌های سازگار با بازار ارز به ثبات این بازار کمک خواهد کرد. همچنین مدیریت بازار برای جلوگیری از اعمال شوک سیاسی خارجی به بازار ارز امری ضروری و مهم است.

 پرهیز از گره‌زدن بازار  به تحولات سیاسی خارج

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید از هرگونه گره زدن بازار ارز به تحولات سیاسی خارج از کشور و شرطی کردن بازار پرهیز کنیم. چرا که همین موضوع یکی از عوامل اصلی بی‌ثباتی در بازار ارز است.
وی برخورد با سفته بازان و سوداگران بازار ارز را یک ضرورت دانست و گفت: نقش این افراد در بازار ارز انکار نشدنی است. اما زمانی که سیاست و نظارت ناکارآمد باشد، بازار سفته بازی عمق بیشتری پیدا خواهد کرد. باید توجه داشت که انگیزه‌های سفته‌بازی همیشه وجود داشته و خواهد داشت. مهم آن است که سیاست‌گذار اجازه ظهور و بروز را به آنان ندهد.
وزیر پیشین اقتصاد در پایان با بیان این‌که کنترل تراکنش‌ها و جریان‌های ریالی امری ضروری است، گفت: بازارهای مالی باید تحت مقررات سختگیرانه‌تری نسبت به بازارهای دیگر قرار داشته باشند. همانطور که دست‌فروشی اجناس در کنار خیابان قانونی نیست، به مراتب در بازار ارز نیز باید به همین صورت باشد و با سوداگران این بازار برخورد شود. باید توجه داشت که در کنار این برخوردها، جریان‌های تجاری و مالی سرکوب نشوند و کنترل و نظارت بر جریان‌های ریالی در دستور کار باشد.

ادامه ریزش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی

 در بازار آزاد ارز، قیمت دلار 25 هزار و 800 تومان، یورو 30 هزار و 800 تومان و درهم امارات 7 هزار و 122 تومان اعلام شده است.
دلار روز یکشنبه دوم آذر ۹۹ در صرافی‌های بانکی با حدود ۳۰۰تومان کاهش قیمت نسبت به روز (شنبه) به نرخ ۲۵ هزار و ۶۵۰ تومان فروخته شد. همچنین قیمت خرید دلار ۲۴هزار و  ۶۵۰ تومان تعیین شد. قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل، معادل ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۹ هزار  و  ۵۰۰ تومان اعلام شد.
قیمت شنبه هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی برای فروش معادل ۲۹ هزار و ۹۸۸ تومان و قیمت خرید آن نیز ۲۹ هزار و ۷۶۸ تومان بود. در سامانه سنا نیز در معاملات روز (شنبه) هر دلار با نرخ میانگین ۲۵هزار و ۲۹۲ تومان تومان معامله شد. نرخ خرید هر دلار در سامانه سنا نیز ۲۵ هزار و ۱۳۱ تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در سامانه نیما نیز در روز معاملاتی  دیروز حواله یورو با میانگین قیمت ۳۱ هزار و ۳۳۱ تومان و هر حواله دلار با میانگین قیمت ۲۵ هزار و ۵۷۰ تومان اعلام شد.
نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسان بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

در بازار طلا، با اعلام قیمت دلار 25800 تومان و اونس به قیمت 1870 دلار، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۱۲۰ هزار تومان، مظنه هر مثقال طلا 4 میلیون و 850 هزار تومان، قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان،  قیمت سکه طرح قدیم 11 میلیون و 500 هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 200 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 200 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان معامله شد.
در روزهای اخیر، روند حرکت قیمت دلار، کاهشی بوده است. اوایل آبان‌ماه نرخ دلار روند صعودی داشت و به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید، اما از اواسط آبان سیر نزولی به خود گرفت.
قیمت طلا، سکه و ارز در بازار طی روزهای نخست ابتدای هفته جاری نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی اعمال تحریم‌های مجدد برخی بانک‌های ایرانی است، جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار بوجود آید و دلار نیز از سد قیمتی 30 هزار تومان عبور کند.

کاهش۳۰۰ هزار تومانی قیمت سکه

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یکشنبه دوم آذرماه  با کاهش ۳۰۰هزار تومانی به ارزش ۱۱میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز بدون تغییر، ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰ هزار تومان، ربع ‌سکه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک ‌میلیون ۱۱۳ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۸۲۵هزار تومان فروخته شد.
 طی دو هفته اخیر قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند کاهشی داشت و نوسان ارزی و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار طلا نیز تاثیر گذاشت.  
بررسی روند معاملات ارزی در روزهای اخیر نشان می‌دهد که کاهش ریسک‌های برون‌زا، حضور پرقدرت بازارساز و تقویت عرضه اسکناس در بازار متشکل ارزی در جهت مدیریت نوسان نرخ ارز باعث افت قیمت‌ها در بازار ارز و همچنین بازار طلا شده است.
در هفته‌های اخیر، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.
بانک مرکزی همچنین اعلام کرده از روز دوشنبه 21 مهرماه نیز روزانه 50 میلیون دلار اسکناس وارد بازار خواهد کرد ضمن اینکه سقف خرید بانک‌ها و صرافی ها در بازار متشکل ارزی را به 500 هزار دلار افزایش داده است.
فعالان بازار پیش بینی می کنند با ورود 50 میلیون دلار در بازار و افزایش سقف خرید صرافی‌ها در بازار متشکل، قیمت ارز کاهشی شود کمااینکه بعد از اجرای این سیاست طی چند روز قیمت دلار حدود 4 هزار تومان کاهش یافت.
با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت؛ قیمت دلار برای اولین بار طی روز یکشنبه 20 مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال 31 هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که 18 بانک ایرانی را در لیست تحریم های ثانویه خود قرار داد.
برخلاف هفته‌های قبل از روزهای قبل بازار ارز نزولی شده است؛ سیر نزولی قیمت ها در حالی در بازار ارز از عصر چهارشنبه 14 آبان ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد که قیمت دلار با کاهش حدود 7 هزار تومانی همراه بوده و دلار از 30 هزار تومان ظهر چهارشنبه به 23 هزار تومان در صبح روز یک‌شنبه 18 آبان رسیده است.
مهمترین عامل تأثیرگذار در بازار ارز از دیدگاه فعالان حاضر در خیابان فردوسی، چشم انداز مثبت به آینده بازار است؛ از آنجایی که از ماه قبل بازار به انتخابات امریکا چشم دوخته بود و براساس نظرسنجی‌های قبل از انتخابات جهت‌گیری ارز مشخص می شد با نهایی شدن گزینه ریاست جمهوری آمریکا، سناریوهای بدبینانه برای آینده کنار رفته و بازار با امیدواری به آینده شاهد ریزش قیمت هاست.
 دلار صبح روز یکشنبه در صرافی ها در کانال 22 هزار تومان قیمت خورده بود ولی در ادامه با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد بار دیگر به کانال های بالاتر بازگشت.
نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.

ادامه روند نزولی دلار

شاخص دلار باز هم قرمزپوش باقی ماند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۳۹۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۷ دلار اعلام شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۲۸ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۲ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۵ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۰۳.۸۴۲  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۶۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۶۱ یوان چین اعلام شد.
به گفته صندوق بین المللی پول، رسیدن به یک راهکار دارویی در ریشه کنی کرونا می تواند تا سال ۲۰۲۵ میزان تولید ناخالص داخلی جهان را حدود ۹ تریلیون دلار افزایش دهد. این نهاد با هشدار نسبت به خطر لغو سیاست های مالی حمایتی فعلی دولت ها و بانک های مرکزی از ضرورت تداوم رویکرد حمایتی سخن گفته و افزوده است: اگر هر کشور کار خودش را در مقابله با کرونا انجام دهد، مخارج کرونا حدود دو سوم افزایش پیدا خواهد کرد.