:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۹.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد:

فرصت صادرکنندگان ایرانی در بازار اوراسیا، انجام مذاکرات موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اورسیا تا پایان سال میلادی

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مذاکرات موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اورسیا تا پایان سال میلادی انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۶۴۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
اقتصادگردان- حمید زادبوم در گفتگوی خبری ۱۸:۳۰ شبکه خبر بیان کرد: مذاکرات موافقت نامه موقت تجارت آزاد بین ایران و اورسیا که از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است در اردیبهشت ۱۳۹۷ به امضاء وزیر وقت صمت رسید و بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی از ۵ آبان ماه ۱۳۹۸ اجرایی شد.

وی تصریح کرد: این موافقت نامه یک موافقت نامه تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و این اتحادیه که شامل کشور‌های روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان است که البته ممکن است در آینده تعداد اعضای این اتحادیه تغییر کند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: کشور ازبکستان در انجام مقدمات پیوستن به این اتحادیه است و برخی از کشور‌ها هم مانند ایران موافقت نامه با این اتحادیه خواهند داشت.

زادبوم بیان کرد: بعضی از کشور‌ها مانند ویتنام و سنگاپور عضو این اتحادیه نیستند، ولی تجارت آزاد با این اتحادیه دارند.

وی گفت: موافقت نامه موقت تجارت آزاد با اتحادیه اورسیا در مرحله اول طی یکسال اجرایی شد و بعد از این به مدت ۲ سال فرصت داریم تا مذاکرات تجارت آزاد را انجام دهیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: اگر ظرف این ۳ سال موفق شویم موافقت نامه تجارت را امضاء کنیم، ما یک طرف تجاری اتحادیه خواهیم بود و فعلا بحث عضویت مطرح نیست.

زادبوم گفت: برای اینکه مذاکرات تجارت آزاد شروع شود باید یکسری اقدامات قانونی انجام شد که در آبان ماه امسال جلسه مقدماتی با اتحادیه بصورت وبینار برگزار شد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پایان تصریح کرد: مذاکرات موافقت‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اورسیا تا پایان سال میلادی انجام می‌شود که این مذاکرات دوبخش دارد، بخش اول متن موافقت نامه است و بخش دوم درباره کالا‌هایی می باشد که برای تخفیف و به صفر رساندن تعرفه است.