:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

پرداخت ۸۰ میلیون دلار ارز نیمایی برای واردات آفت کش ها

مدیر کل دفتر افت کش های سازمان حفظ نباتات اعلام کرد: شرکت های واجد شرایط و پیگیر برای تدارک و واردات سموم کشاورزی طی امسال ۸۰ میلیون دلار ارز نیمایی دریافت کرده اند.
کد خبر: ۱۶۴۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
اقتصادگردان- به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سعیده نوربخش گفت: تاکنون ۱۵۰  میلیون دلار برای تدارک بهینه و هدفمند افت کش ها در راستای کنترل عوامل خسارت زای گیاهی و جلوگیری از تهدیدات امنیت غذایی تخصیص یافته و  ۸۰ میلیون دلار آن  به شرکت هایی که پیگیری مناسبی داشتند، پرداخت شده است.

وی افزود: با هماهنگی های این سازمان و بانک کشاورزی تصویب و مقرر شده مبلغ ۴  هزار میلیارد ریال که قابل افزایش به ۶  هزار میلیارد ریال نیز است برای تامین نقدینگی شرکت های تامین کننده سموم کشاورزی اختصاص یابد.

وی پیگیری و مساعدت مسوولان گمرک به منظور ترخیص افت کش های رسوبی، پیگیری برای افزایش مدت اعتبار تخصیص ارز و عملیاتی شدن آن و پیگیری موافقت برای تامین افت کش های به صورت اعتباری را از جمله اقدامات سازمان حفظ نباتات کشور در حوزه تامین و تدارک این نهاده کشاورزی عنوان کرد.  

نور بخش در واکنش به اظهارات اخیر رئیس انجمن واردکننده گان سم و کود ایران مبنی بر کم توجهی به بخش خصوصی در تامین سموم کشاورزی گفت: از سوی این انجمن، شفاف سازی و ارایه آمار میزان افت کش های مانده از سال ۱۳۹۸ صورت نگرفته است.

مدیر کل دفتر افت کش های سازمان حفظ نباتات در عین حال از رئیس این انجمن به دلیل عدم پاسخگویی به مکاتبات این سازمان و عدم پایبندی به مصوبات و صورتجلسات مشترک و عدم اطلاع رسانی در مورد تسهیلات فراهم شده از سوی سازمان حفظ نباتات برای شرکت های تحت پوشش انتقاد کرد. گفت: با توجه به این که امسال توسط مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده وازطرف دیگر در شرایط حاد جنگ اقتصادی وتحریم های ظالمانه قرارداریم، از این رو، سازمان حفظ نباتات برای جلوگیری از واردشدن خسارت به محصولات کشاورزی، تهدید امنیت غذایی و احیانا تبعات اجتماعی، بدون توجه به شانتاژها وحاشیه سازی ها، به هرطرق ممکن (بخش دولتی وغیردولتی) نسبت به تأمین آفت کش ها اقدام خواهدکرد و مصلحت بخش کشاورزی و جامعه بهره برداران را فدای سودجویی اندک افرادی نخواهدکرد.

نوربخش در عین حال به کشاورزان اطمینان داد که با  حمایت های دولت و مقام عالی وزارت، مشکلی درتأمین آفت کش ها ایجاد نخواهد شد.

وی موجودی کنونی آفت کش ها در کشور را بیش از ۲۵ هزار تن عنوان کرد و گفت: این رقم شامل ۹۶۰۰ تن علف کش، ۱۰۵۰۰ تن حشره کش و ۵۰۰۰ تن قارچ کش  است.