:
كمينه:۱۴.۹۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
معاون ستاد کرونای تهران اعلام کرد

ابتلای ۸۳ درصد بیماران کرونایی از طریق دورهمی‌ها، این دو هفته در خانه بمانید

معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا تهران با بیان اینکه بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت همه استان‌های کشور در وضعیت قرمز قرار دارند، بر پرهیز از سفر و دورهمی‌های خانوادگی به عنوان اصلی‌ترین عامل شیوع بیماری تاکید کرد.
کد خبر: ۱۶۴۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
اقتصادگردان- دکتر علی ماهر با اشاره به روند صعودی آمار ابتلا در تهران و اکثر استان‌های کشور، اظهار کرد: در این راستا اگر بخواهیم موارد صرفا قطعی ابتلا به کرونا در شهر تهران را مدنظر داشته باشیم، وضعیت تهران همچنان  قرمز است.

وی در این رابطه با اشاره به آخرین گزارش وزارت بهداشت که توسط سازمان جهانی بهداشت نیز تایید شده، عنوان کرد: بر اساس این گزارش متاسفانه تمام استان‌های کشور در وضعیت قرمز قرار دارند، اتفاقی که تقریبا برای اولین بار رخ داده، چراکه تا همین هفته گذشته نیز چند استان را به صورت زرد و نارنجی داشتیم ولی الان تمامی استانها وضعیت قرمز دارند. لذا این مساله رعایت پروتکل‌ها از سوی همه افراد جامعه را می‌طلبد و از طرفی  کنترل‌ و نظارت‌ بر رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌ها نیز باید در همه بخش‌ها تشدید شود.

ابتلای ۸۳ درصد بیماران از طریق دورهمی‌های خانوادگی

دکتر ماهر با بیان اینکه هر تماس و ارتباطی در این شرایط می‌تواند بر حجم بیماری و گسترش بیش از پیش اپیدمی تاثیرگذار باشد، بر پرهیز از سفر و دورهمی‌های هر چند محدود و خانوادگی تاکید کرد و گفت: بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، ۸۳ درصد بیماران از طریق همین گردهمایی‌های خانوادگی مبتلا شده‌اند، چراکه طی آن افراد در یک فضای کوچک و سربسته به صورت گروهی دور هم جمع می‌شوند که این مساله به شدت میزان ابتلا را افزایش می دهد و علاوه بر آن با توجه به عدم تهویه مناسب هوا در فصل سرد سال، احتمال سرایت و انتقال بیماری نسبت به گذشته چندبرابر شده است.

معاون ستاد کرونای تهران تاکید کرد: خواهش ما این است که حتی‌الامکان از رفت و آمدها و دید و بازدیدهای غیرضروری به هر نحوی اجتناب شود، چراکه بر اساس مطالعات پرهیز از دورهمی‌های کوچک خانوادگی بر کاهش شیوع بیماری و در نتیجه کنترل اپیدمی بسیار تاثیر بسزایی دارد.

این دو هفته تا حدامکان در خانه بمانید

دکتر ماهر با تاکید بر اینکه رعایت محدودیت های دوهفته‌ای می‌تواند به کاهش بار بیماری بر جامعه و سیستم بهداشت و درمان کشور منجر شود، اظهار کرد: بنابراین بهترین کار در این دو هفته تعطیلی، ماندن و استراحت در منزل و انجام کارها از راه دور است. در این راستا تقاضا می‌شود حتی در مشاغل و اصنافی که به صورت دستوری نیز تعطیل نشده‌اند تا حد امکان از ظرفیت‌های دورکاری و استفاده از بستر اینترنت و ارسال کالا و محصولات استفاده شود تا بتوان با استفاده از این مهلت دوهفته‌ای در جهت کنترل اپیدمی، کاهش فشار کاری کادر درمان و قطع زنجیره انتقال بیماری گام‌های جدی برداشت.

وی با بیان اینکه البته نباید انتظار یک کاهش آنی در آمار ابتلا و بستری‌ها داشته باشیم، گفت:  هرچند همین محدودیت‌های چند هفته گذشته نیز تا حدودی فشار را از روی بیمارستان‌ها کم کرد، اگرچه میزان آن قابل ملاحظه نیست ولی قطعاً محدودیت‌های این دو هفته، در صورت رعایت پروتکل‌ها و شیوه نامه‌ها از سوی آحاد مختلف جامعه می‌تواند در کاهش قابل ملاحظه روند ابتلا، بستری و در نتیجه فوت هموطنان اثرگذار باشد.

فعالیت یک سومی کارکنان ادارات‌ برای کلیه سازمان‌های دولتی و خصوصی لازم الاجراست

معاون ستاد کرونای تهران در بخش دیگر گفت‌وگو با اشاره به ابلاغیه‌های صادر شده در رابطه با فعالیت یک سومی کارکنان ادارات، با تاکید بر اینکه این ابلاغیه‌ برای کلیه سازمان‌های دولتی و خصوصی لازم الاجراست، گفت: طبیعتا فعالیت‌های نظارتی ضابطان بهداشتی و قضایی نیز طی این مدت تشدید شده و از طرفی چه در تهران و چه در شهرستان‌ها اگر عدم رعایت این ابلاغیه و یا سایر محدودیت ها به شماره ۱۹۰ اعلام شود، برخورد قانونی اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: در این راستا انتظار ما این است بخش خصوصی که معمولاً زیرساخت‌های آی تی بهتری دارد، این ضوابط را بیشتر رعایت کرده و از ظرفیت‌های دورکاری برای انجام کارها بیش از پیش بهره‌مند شود.

آغاز طرح شهید سلیمانی و افزایش ظرفیت کیت‌های تشخیصی در تهران

وی همچنین از آغاز طرح شهید سلیمانی برای مقابله با کرونا در برخی محلات تهران خبر داد و گفت: با رفع نواقص احتمالی، این طرح با محوریت بیماریابی و حمایت از بیماران کرونایی از هفته آینده در کلیه مناطق تهران اجرا خواهد شد.

دکتر ماهر در پایان با اشاره به رونمایی از خط تولید کیت‌های تشخیص سریع کرونا به عنوان دستاورد مشترک محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و ستاد ستاد اجرایی فرمان امام، گفت: بر این اساس طی روزهای آینده حجم تست های تشخیص کرونا به میزان قابل ملاحظه‌ای در قالب شبکه بهداشت و درمان افزایش پیدا کرده و در دسترس مردم قرار می‌گیرد، با این حال همانگونه که هممواره توصیه شده اصلی‌ترین راهکار کنترل بیماری، رعایت سه گانه پیشگیری یعنی پوشش ماسک، شست‌وشوی دست ها و رعایت فاصله‌گذاری  فیزیکی است.