:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۱.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
ریزش قیمت سکه و طلا ادامه دارد / سیگنال‌های مثبت و ادامه کاهش قیمت ارز و طلا

نظر رادپور و حسابی در مورد سیگنال های بازار ارز / سکه در کانال 11 میلیون و دلار در کانال 25 هزار

روز پنج شنبه آخرین روز کاری از آبان 99، قیمت دلار 25 هزار و 800 تومان، یورو 30 هزار و 500 تومان و درهم امارات 7 هزار و 60 تومان دادو ستد شد. با اعلام قیمت دلار 25 هزار و 800 تومان و نرخ اونس جهانی به قیمت 1862 دلار، در بازار داخلی مظنه هر مثقال طلا 4 میلیون و 850 هزار تومان، قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌میلیون و 119 هزار تومان، و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 800 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 11 میلیون و 300 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 100 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 300 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۶۳۹۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
خبراقتصای – محسن شمشیری
هفته گذشته در حالی پایان یافت که کارشناسان با اشاره به کاهش قیمت جهانی طلا، تعطیلی دو هفته ای و محدویت های بازار، تعطیلی دو هفته ای بازار طلا وجواهر و... پیش بینی می کنند که همچنان روند بازار ارز و طلا نزولی و در حال کاهش باشد.
روز پنج شنبه آخرین روز کاری از آبان 99، قیمت دلار 25 هزار و 800 تومان، یورو 30 هزار و 500 تومان و درهم امارات 7 هزار و 60 تومان دادو ستد شد.  با اعلام قیمت دلار 25 هزار و 800 تومان و نرخ اونس جهانی به قیمت 1862 دلار، در بازار داخلی مظنه هر مثقال طلا 4 میلیون و 850 هزار تومان، قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌میلیون و 119 هزار تومان، و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 800 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 11 میلیون و 300 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 100 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 300 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان معامله شد.

دلار در کانال ۲۵ هزار تومانی

دلار در صرافی‌های بانکی  با حدود یکصد تومان کاهش قیمت به نرخ ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان فروخته شد.قیمت خرید دلار ۲۴ هزار و ۶۲۰ تومان تعیین شد.قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل، معادل ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۹ هزار  و ۳۰۰ تومان اعلام شد.قیمت چهارشنبه هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی برای فروش معادل ۲۹ هزار و ۸۱۹ تومان و قیمت خرید آن نیز ۳۰ هزار و ۲۵۰ تومان بود.
در سامانه سنا نیز در معاملات (چهارشنبه) هر دلار با نرخ میانگین ۲۵ هزار تومان و هر یورو با نرخ ۲۹ هزار و ۸۱۹ تومان معامله شد.علاوه بر این، در سامانه نیما نیز در روز معاملاتی گذشته حواله یورو با میانگین قیمت ۳۱ هزار و ۲۲۳ تومان و هر حواله دلار با میانگین قیمت ۲۵ هزار و ۸۵۳ تومان اعلام شد.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسان بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

سکه در کانال ۱۱ میلیون تومان

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (پنج شنبه ۲۹ آبان ماه ) با کاهش ۵۰ هزار تومانی قیمت به ارزش ۱۱ میلیون و ۷۵۰ تومان معامله شد.تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی، ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع ‌سکه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شد.

ریزش قیمت سکه و طلا ادامه دارد

به گفته دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، با توجه به ادامه کاهش قیمت طلای جهانی در طول دو هفته اخیر و به‌ویژه کاهش چشمگیر آن در هفته گذشته و کنترل بازار ارز در داخل، روند نزولی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا دیده می‌شود و بازار از اوج قیمتی خود فاصله گرفته و به تعادل رسیده است.
نادر بذرافشان در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به روند کاهشی قیمت‌ها در بازار جهانی طلا طی دو هفته اخیر، اظهار کرد: باتوجه به اتفاقات سیاسی آمریکا و همچنین تلاش دنیا برای کشف واکسن کرونا و نزدیک شدن به آن، روند نزولی قیمت اونس جهانی تقریبا از دو هفته پیش آغاز شده و در هفته‌ای که گذشت، چشمگیرتر نیز شد؛ به‌گونه‌ای که در هفته اخیر حدود ۲۴ دلار در هر اونس جهانی کاهش یافت و کاهش خود را در طول دو هفته گذشته به میانگین ۸۵ دلار رسانده است که بازار همه دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است. در بازار داخلی ایران نیز این تاثیرپذیری مستثنی نبوده و سبب کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا شده است.
دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: همچنین کنترل بازار ارز و ممنوعیت معاملات سفته‌بازها و معاملات کاغذی نیز در روند نزولی قیمت سکه و طلا تاثیرگذار بوده است. علاوه‌ بر این تقاضا برای خرید سکه و مصنوعات طلا نیز به شدت پایین آمده و بر بازارهای داخلی سکه و طلا تاثیر گذاشته است و احتمالا در هفته‌های آتی نیز این روند کاهشی، ادامه‌دار خواهد بود.
وی در رابطه با میزان تقاضا در این بازار، تاکید کرد: علاوه براینکه مدت‌هاست تقاضا برای مصنوعات طلا به صفر رسیده، به جرائت می‌توان طی دو هفته اخیر تقاضا برای سکه نیز به حداقل رسیده است و مردم مبادلات را به جهت کاهش بیشتر قیمت‌ها به حداقل رسانده‌اند بازار متعادل شده است. در حال حاضر قیمت‌ها نسبت به ماه‌های اخیر کاهش یافته است؛ به‌گونه‌ای که حباب سکه که تا دو میلیون تومان نیز پیش رفته بود، در حال حاضر برای هر قطعه سکه به حدود ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.
این عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه در آخرین معاملات نسبت به ابتدای هفته جاری هر قطعه سکه ۹۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۴۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی ۱۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته‌اند، در اعلام آخرین قیمت‌های معاملاتی برای سکه و طلا در بازار داخلی، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، نیم سکه شش میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی نیز دو میلیون و ۵۳۰ هزار تومان قیمت دارند.همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۱۲ هزار  تومان و هر مثقال طلای ۱۷ عیار آب شده چهار میلیون و ۸۳۰ هزار تومان قیمت دارند. آخرین نرخ برای انس جهانی نیز ۱۸۶۷ دلار و پنج سنت ثبت شده است.
انتهای پیام سیگنال‌های مثبتی به وجود آمده که باعث تعدیل انتظارات افزایشی بازار ارز شده و همچنین ادامه روند کاهشی نرخ ارز را به دنبال خواهد شد.از نیمه آبان ماه بود که نرخ دلار بر مدار کاهش قرار گرفت و با سیگنال‌های مثبتی که ایجاد شد این روند را تا حدودی ادامه داد. دلار از روز پانزدهم آبان ماه، بعد از عرضه ارز در بازار متشکل از سوی بانک مرکزی و همچنین قوت گرفتن احتمال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سراشیبی افت قیمت قرار گرفت، به نحوی که از قیمت حدود ۳۰ هزار تومان، کف ۲۳ هزار تومان را نیز به ثبت رساند.
براساس نمودار قیمتی ارزها، دلار در ۱۵ روز گذشته میانگین قیمت ۲۶ هزار و ۱۳۱ تومان را در کارنامه خود ثبت کرد. این روند کاهشی از تاریخ بیستم آبان ماه بر مدار ثابتی قرار گرفت و در روزهای اخیر نیز با تداوم آن، دلار به کانال ۲۵ هزار تومان وارد شده است. نرخ یورو نیز مانند دلار از روز پانزدهم آبان ماه روند کاهشی به خود گرفت و از ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان به کانال ۳۰ هزار تومان وارد شده است.
در حال حاضر با توجه به سیگنال‌های مثبت در بازار و اقتصاد مانند رشد شاخص بورس در روزهای اخیر و همچنین اظهارنظر مسئولان و کارشنان صاحب نظر در این حوزه، به نظر می رسد روند کاهشی نرخ ارز ادامه داشته باشد ضمن اینکه قیمت‌ها فعلا بر مدار ثابت و بدون نوسان زیاد در حال حرکت است.
رئیس کل بانک مرکزی هم در این رابطه در نشست معاون اول رئیس جمهور با مدیران ارشد بانکی اظهار کرد: خوشبختانه نرخ ارز در روزهای گذشته کاهنده بوده و با توجه به انتظارات مثبت ایجاد شده در خصوص رشد اقتصادی این روند با ثبات تداوم خواهد داشت و تعادل و آرامش در بازار برقرار خواهد بود.اشاره همتی به موضوع رشد اقتصادی و بهبود شرایط در حالی مطرح شد که چندی پیش نیز «صندوق بین‌المللی پول» در گزارشی اعلام کرد: هر چند اقتصاد ایران سال ۲۰۲۰ را با رشد منفی ۵ درصدی به پایان می‌رساند؛ اما سال آینده با بازگشت به روند رو به رشد، پیشرفت اقتصادی ۳.۲درصدی را ثبت خواهد کرد. پیش‌بینی «صندوق بین‌المللی پول» از رشد اقتصادی ایران نسبت به گزارش قبلی (آوریل/ فروردین) یک درصد برای ۲۰۲۰ و یک‌دهم درصد برای ۲۰۲۱ بهبود یافته است. همچنین براساس این گزارش، نرخ تورم دو سال آینده اقتصاد ایران نیز حدود ۳۰ درصد پیش‌بینی شده است که باز هم نسبت به ارقام ۳۴ و ۳۳ درصدی گزارش آوریل، بهبود را نشان می‌دهد.

روند کاهشی ادامه دارد


یک کارشناس بازار ارز با بیان اینکه اگر سیگنال‌های مثبت ادامه داشته باشد و به نتیجه برسد، روند کاهشی نرخ ارز ادامه نیز خواهد داشت، اظهار کرد: اگر گشایش‌هایی انجام شود که دولت در این حد کسری بودجه نداشته باشد و محدودیت‌های نظام پولی ایران برطرف شود، انتظار می رود که بازار ارز به آرامش برسد.
میثم رادپور در گفت‌وگو با ایبِنا افزود: انتخاب آقای بایدن به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا و همچنین احتمال آزادشدن منابع مالی ایران و افزایش درآمدهای نفتی و برخی سیگنال‌های مثبت دیگر باعث شده که انتظارات افزایشی بازار ارز تعدیل شود.البته باید دید این سیگنال‌های مثبت تا چه میزان قابلیت تحقق دارند و چقدر می‌توانند تاثیرگذار باشند. بعد از اینکه آقای بایدن در ریاست جمهوری امریکا انتخاب شد، افق تیره اقتصادی ایران در دنیا تا حدی روشن تر از گذشته شده است چرا که تغییر دولت آمریکا شاید شانس مذاکره و تعاملات دوباره و همچنین برگشت به برجام را احیا کند و شاهد آزادسازی منابع ارزی و افزایش درآمدهای نفتی باشیم.
به گفته این کارشناس ارزی، در حال حاضر چالش جدی که اقتصاد ما با آن درگیر است،  چالش کسری بودجه است که می‌تواند بر نرخ تورم تاثیر بگذارد. اگر گشایشی صورت گیرد و درآمدهای نفتی هم بالا برود، دولت می‌تواند بخش عمده‌ای از کسری بودجه را تامین کند.بعد از کرونا هم درآمدهای ارزی کاهش پیدا کرد که این روند کم و بیش در حال ترمیم و جبران است.
وی با اشاره به بازار متشکل ارزی و عملکرد بانک مرکزی در آن گفت: پیش از این فروش اسکناس بدون ساختار اجرا می‌شد؛ اما در حال حاضر در قالب بازار متشکل ارزی، صرافی‌ها می‌تواند سر قیمت با هم رقابت داشته باشند که این چارچوب براساس اصول بازار است. نباید توقع غیرمعقولی از این بازار داشت چرا که نه قرار نیست درآمد ارزی ما را افزایش دهد و نه کسری بودجه را جبران کند اما به هر حال در این پلتفرم معاملات بهینه‌تر از گذشته انجام می‌شود.
سیگنال‌های مثبتی از آرامش در بازار ارز به چشم می‌خورد اما تحرکات برخی دلالان و مافیای بازار موانعی را بر سر راه بانک مرکزی ایجاد کرده است.روند افت نرخ ارز در هفته های اخیر حالا به آرامش بیشتری رسیده و نوسانات کمتری را تجربه کرده است. این روند کاهشی ناشی از سیاست های ارزی بانک مرکزی و البته احتمال پیروزی جو بایدن در کارزار انتخاباتی ایالات متحده امریکا در ۱۵آبان شکل گرفت و حالا با توجه به پیش بینی هایی مبتنی بر رشد اقتصادی و بهبود شرایط، انتظار می رود این روند افت قیمت ها در بازار ارز ادامه دار باشد.در واقع سیگنال‌هایی از افزایش صادرات نفت و بازپس گیری بازارها در سال پیش رو و همچنین آزادسازی منابع ایران در ماه‌های آینده بستر مناسب برای آرامش بازار ارز را مهیا خواهد کرد اما به طور قطع نیازمند زمان خواهد بود و نمی توان توقع غیرمعقول از گشایش‌های بین المللی داشت.
یک اقتصاددان در این باره می‌گوید: رئیس جمهور جدید آمریکا چند ماه دیگر آغاز به کار می کند و در حال حاضر نمی‌توان هیچ چیز را پیش بینی کرد اما طبیعتا جو روانی مثبتی ایجاد شده است که البته می توان گفت مقطعی است.
پرویز حسابی تصریح کرد: در مدت اخیر دلار تا حدود ۲۲ هزار تومان هم رسید اما برخی فشارها و البته مافیای بازار ارز اجازه کاهش بیشتر را نداد و دوباره قیمت را کمی افزایش داد. دخالت این افراد در بازار علاوه براینکه باعث می شود دست دولت و بانک مرکزی بسته باشد، روند فعالیت منطقی بازار را نیز برهم می زند.
وی با تاکید براینکه باید از تصمیمات اشتباه و آنی پرهیز کنیم، افزود: اقتصاد ما مانند بیماری است که مدت هاست روی تخت بیمارستان خوابیده است و کم و بیش قرص هایی برای درمان برایش تجویز می شود اما وضعیت مشخص و ثابتی ندارد.هرچند احتمال آزاد شدن منابع مالی ایران در کشورهای دیگر و درآمدهای نفتی تاثیر روانی بر اقتصاد خواهد داشت اما برای محقق شدن قطعی آن نمی توان پیش بینی داشت چرا که شروع به کار آقای بایدن هم زمان بر خواهد بود.جامعه در شرایطی قرار دارد که تصمیمات آنی و خلق الساعه و بدون کار کارشناسی می تواند آسیب زا باشد اما متاسفانه به عنوان نمونه در مجلس بعضا با افرادی روبرو هستیم که نگاه سیاسی صرف دارند و در همین چندماهی که سرکار آمده اند تمام فکر و ذکرشان این است که رئیس جمهور را به مجلس فرا بخوانند.
به گفته او، اقتصاد ایران در باتلاقی گیر افتاده که هرچه دست و پا می زند بیشتر فرو می رود و کسی را هم در اطرافش برای کمک ندارد. در نتیجه در این شرایط همچنان باید به تقویت توان داخل بپردازد تا تعاملات با دنیا مانند سابق برقرار شود.
این اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد دستوری و کاملا دولتی هیچگاه موفق نخواهد بود، تصریح کرد: تصمیم گیران باید تصمیم‌های درستی اتخاذ کنند تا اقتصاد و جامعه به سمت شرایط سالم تری سوق پیدا کند ضمن اینکه باید از دیدگاه های اقتصاددانان و خبرگان حوزه اقتصاد نیز استفاده شود.

نرخ برابری هر دلار به کانال ۷.۵ لیر رسید

براساس گزارشی از بلومبرگ، تیم اقتصادی جدید دولت ترکیه که وعده بازگردانی ثبات به بازارهای مالی و اتخاذ رویکرد اقتصاد باز را داده است در سیگنالی جدید تصمیم گرفت تا نرخ بهره را که یکی از موارد حساس بازار ارز است به طور کم سابقه ای افزایش دهد.تصمیم بانک مرکزی ترکیه افزایش قابل توجه نرخ بهره با واکنش مثبت فعالان بازار مواجه شده است. نرخ بهره ترکیه اکنون در سطح ۱۴ درصدی قرار دارد هر چند هنوز به عقیده شماری از کارشناسان برای کمک به اقتصاد این کشور، بانک مرکزی باید نرخ بهره را بالاتر ببرد.   بانک مرکزی ترکیه در پایان اجلاس اخیر خود تصمیم گرفت نرخ بهره را همان طور که انتظار میرفت افزایش دهد و به ۱۵ درصد برساند که ۴.۷۵ درصد بیشتر از نرخ بهره قبلی بوده است.  
همچنین میزان ذخایر ارزی ترکیه به حدود ۴۰ میلیارد دلار رسید.بانک مرکزی ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد حجم ذخایر ارز این کشور تا نیمه ماه نوامبر به ۴۰.۳۷ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با میزان ذخایر ارزی این کشور در ماه قبل ۱۹۵ میلیون دلار کاهش یافته است.
تعطیلی معاملات شبانه ارز
بازار ارز در هفته‌ای که که گذشت در ادامه روند کاهش قیمتی هفته‌های گذشته، شاهد تثبیت قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومان و یورو در کانال ۳۰ هزار تومان بود.در هفته آخر آبان‌ماه بازار ارز همچنان شاهد ادامه روند کاهش قیمت‌ها بود. این روند که از ابتدای آبان و در شرایطی که دلار در محدوده قیمتی بالاتر از مرز ۳۰ هزار تومان معامله می‌شد،  آغاز شد و در طول سی روز گذشته با شدت و ضعف‌هایی مسیر خود را حفظ کرد تا جایی که در آخرین روز این ماه قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومان تثبیت شد.
در اولین روز هفته قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی ۱۰۰ تومان ارزان‌تر از آخرین نرخ هفته پیش از آن و به بهای ۲۶ هزار و ۷۵۰ تومان ثبت شد. در این روز بهای فروش هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۶۷۰ تومان ثبت شد. با گذر روزهای هفته این قیمت‌ها با شیبی ملایم روند کاهشی خود را حفظ کردند و در آخرین روز هفته در صرافی‌های بانکی فروش هر دلار با بهای ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان و هر یورو نیز به قیمت ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان انجام شد. همچنین در تمامی روزهای این هفته صرافی‌های بانکی، این دو ارز را با قیمتی حدودا ۱۰۰۰ تومان کمتر از قیمت فروش، از مشتریان خریداری می‌کردند.
بنابراین در طول این هفته که به اذعان شاهدان عینی، با استقبال کمتر خریداران ارز هم مواجه بود، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی یک هزار و ۱۳۰ تومان و قیمت یورو هم یک هزار و ۳۷۰ تومان کاهش داشت.
قیمت گذاری ارز در بازار آزاد هم روندی مشابه داشت.  چرا که در بازار غیررسمی هم دلار در ابتدای هفته با سقف قیمتی ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رسید و پس از تجربه کاهشی آرام قیمت‌ها در آخرین معاملات روز پنجشنبه قیمت آن به رقم ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.
ورود قیمت دلار بازار آزاد به کانال ۲۵ هزار تومان در حالی رخ داد، که طی روزهای دوشنبه تا پنجشنبه، با وجود آنکه در صرافی ملی نرخ فروش دلار در کانال ۲۵ هزار تومان قرار گرفته بود، فعالان بازارغیررسمی مقاومت زیادی برای حفظ بهای دلار در کانال ۲۶ هزار تومانی از خود نشان داده بودند.
البته باید در نظر داشت که معاملات بازار ارز در هفته‌ای که گذشت کار خود را تحت تاثیر مجموعه اقدامات و هشدارهایی آغاز کرد که بانک مرکزی در هفته پیش از آن علیه فعالان غیرمجاز در معاملات فردایی و معاملات شبانه، انجام داده بود. در اثر این اقدامات که حتی به دستگیری برخی از دلالان بازار ارز از سوی نهادهای نظارتی هم منجر شد، کانال‌های اعلام نرخ لحظه‌ای ارز در روزهای ابتدایی هفته جاری روند اعلام نرخ‌های خود را تغییر دادند. برخی از این کانال ها در روزهای شنبه و یکشنبه، اعلام نرخ لحظه‌ای را تعطیل کرده بودند و برخی دیگر تنها تا در ساعات فعالیت صرافی ها نرخ‌های لحظه ای را اعلام می کردند. البته در تمامی این بازارهای مجازی، معاملات شبانه ارز در روزهای ابتدایی هفته تعطیل بود.
این روند از روز سه شنبه به تدریج تغییر کرد و برخی کانال‌ها از این روز اعلام نرخ معاملات شبانه را آغاز کردند. روندی که در برخی از این کانال‌ها مجددا از روز چهاشنبه آن را متوقف کردند و در برخی دیگر اما همچنان ادامه پیدا کرد. ولی در هر صورت این نرخ‌گذاری‌های شبانه، در روند کلی بازار این هفته تغییر محسوسی ایجاد نکرد. انجام معاملات شنبه‌ای هم از روز سه‌شنبه در بازار انجام شد که نشان داد فعالان این معاملات انتظار ندارند در هفته آینده نیز در روند کاهشی قیمت ارز تغییری ایجاد شود.  
میل کاهشی قیمت ارز در بازار باعث شد تا در هفته‌ای که گذشت حتی دلالان این بازار هم به آن تن دهند و از تلاش برای افزایش قیمت‌ها دست بردارند. ایجاد این میل کاهشی علاوه بر تاثیراتی که از تحولات بین‌المللی گرفته، نتیجه اقداماتی است که بازارساز و بانک مرکزی در بیش از یک ماه گذشته در بازار انجام داده‌اند. اقداماتی که در نهایت منجر به کاهش انتظارات تورمی و توجه به نشانه‌های بروز رشد اقتصادی در شرایط سخت فعلی کشور شده است. موضوعی که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم روز دوشنبه در نشست معاون اول رئیس جمهور ی با مدیران ارشد شبکه بانکی به آن اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود شاخص های اقتصادی در آبان ماه نسبت به ماه قبل بهبود داشته باشد و خوشبختانه نرخ ارز در روزهای گذشته کاهنده بوده و با توجه به انتظارات مثبت ایجاد شده در خصوص رشد اقتصادی، این روند با ثبات تداوم خواهد داشت و تعادل و آرامش در بازار برقرار خواهد بود.
همتی در این نشست همچنین گفت: کنترل همزمان نرخ تورم، نقدینگی و نرخ ارز و مراقبت از سایر بازارها و نیز حمایت از جهش تولید، شرایط پیچیده ای را برای بانک مرکزی و نظام بانکی ایجاد کرده است که بعضا تکالیف دولت و مجلس به نظام بانکی علی‌رغم تحریم‌ها و کاهش شدید درآمدهای نفتی به این پیچیدگی افزوده که خوشبختانه نظام بانکی تاکنون از این آزمون سربلند بیرون آمده است.