:
كمينه:۱۹.۸۴°
بیشینه:۲۰.۷۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان:

تحقق اشتغال و اقتصاد استان با عملیاتی کردن طرح های پیشران کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: تحقق اشتغال و اقتصاد استان با عملیاتی کردن طرح‌های پیشران کشاورزی میسر خواهد بود.
کد خبر: ۱۶۳۹۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
اقتصادگردان- محمد فرید سپری امروز (۳۰آبان) در جلسەای اظهار کرد: کشاورزی در استان کردستان به عنوان محور تولید و توسعه، نقش پر اهمیتی در اشتغال و توسعه اقتصادی استان ایفا می کند.
وی افزود: استان کردستان با مساحت ۲۹۱۳۷ کیلومترمربع، و یک میلیون هفتصد و پنجاه هزار هکتار از اراضی زیر کشت در بخش کشاورزی سالانه حدود هفتصد و پنجاه هزار هکتار آن جزو بخش زراعت، و حدود چهل وهفت هزار هکتار آن به عنوان باغات استفاده می شود از مقدار عنوان شده این اراضی هشتاد و هشت درصد دیم، و دوازده درصد آبی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت
استان کردستان با سه درصد بارندگی کشور، و سر حوزه پنج حوزه آبریز و آبخیزداری از  هفت درصد روان آب کشور بهرمند است که سالانه حدود چهار و هشت دهم میلیارد متر مکعب منابع آبی تجدید پذیر دارد. براین اساس با توجه به پتانسیل آب در استان  تنها دوازده درصد از سهم  آب بهرمند هستیم.
وی با اشاره به طرح های پیشران کشاورزی در استان کردستان عنوان کرد: با توجه به طراحی سه طرح پیشران با توجیه بسیار بالای اشتغالزایی و اقتصادی در بخش کشاورزی، دامداری و آب، شهرهای استان و بخصوص سنندج،کامیاران در حوزه آب، و در بخش دام، دیواندره و، کامیاران  عملکرد بسیار مناسبی ایجاد کرده است که می توان به  صدهزار هکتار دیگر از اراضی استان که در آینده  به شبکه اراضی آبی متصل خواهد شد.
سپری یادآور شد :  یک هکتار اراضی آبی در مقایسه با یک هکتار دیم حداقل ۱۰ برابر عملکرد بهتر و بیشتری دارد.
وی یادآور شد:  با توجه به بارندگی‌های مناسب و خوب در حوزه آبی استان شرایط مناسبی برای  پنجاه هزار هکتار اراضی باغی طراحی شده است که در بخش آبی شانزده هزار و ٤۰۰ هکتار،  و ۳۳ هزار هکتار جزو باغات دیم است. به طور متوسط حدود دو و نیم تا سه هکتار باغ دیم یک شغل پایدار و دائم و حدود یک و نیم هکتار از باغات آبی یک شغل پایدار و دایم  را ایجاد می کند.
وی خاطرنشان کرد :  با توجه به تولید بیست و هفت هزار و پانصد تن سالانه  گوشت قرمز در استان، و با تحقق ۱۲ درصد برنامه پیشران ۱۳هزار تن گوشت قرمز طی سال گذشته، امروزه به تولید ۳۰ هزار تنی گوشت قرمز در کردستان رسیده‌ایم. و با تولید سالانه دو میلیون تن علوفه در استان اگر سرمایه لازم که ضرورت امر است، تحقق این مهم قطعی است و کردستان این موضوع را با عملکرد این مدت کوتاه به منصه ظهور رسانده است‌.  اما در بخش تولید کنجاله سویا و ذرت هنوز دچار مشکل و کمبود  هستیم
وی ادامه داد: بر اساس نیاز تحقیقاتی استان، در تامین کود شیمیایی ما نیازمند ۱٨۰ هزار تن کود هستیم اما تنها دریافتی ما ۹٥ هزار تن است که این نیاز خصوصا در بخش کود اوره، که بازخورد آن در هکتار با حداقل صد و سی کیلو، موجب یک تن افزایش عملکرد در گندم دیم بوده، روشن می‌سازد و میتوان گفت نیاز و کمبود ما به کود اوره حدود سی هزار تن است.

سپری در پایان یادآور شد: با توجه به نیاز شدید اراضی آبی استان به کود فسفات که قیمت آن از هشتاد هزار تومان به چهارصد هزار تومان افزایش یافته، و کشاورزان ما توان خرید آن را ندارد، به دستور مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی درصدد تهیه کشاورز کارت با یارانه مربوطه جهت تامین سرمایه در گردش هستیم.