:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
با دو برابر شدن مانده تسهیلات از رقم 230 هزار در سال 98 به 466 هزارمیلیارد تومان در مهر 99 رخ داد

رشد 100 درصدی تسهیلات بانک ملت در حمایت از تولید، مسوولیت اجتماعی و مقابله با کرونا در سال 99

مقایسه آمار عملکرد تسهیلات و سپرده بانک ملت در 7ماه نخست 99 نشان می دهد که مانده تسهیلات این بانک در سال 99 عملا دو برابر شده و از 236 هزار میلیارد تومان در دی ماه 98 به 466 هزار میلیارد تومان درمهر 99 رسیده است
کد خبر: ۱۶۳۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۸
اقتصاد گردان - محسن شمشیری
وضعیت سپرده های بانکی بانک ملت در مهرماه 99 نشان می دهد که بانک ملت در جهت تحقق مسوولیت اجتماعی خود در قبال مردم، فعالان اقتصادی و حمایت از برنامه های دولت، نه تنها برای حمایت از تولید و واحدهای آسیب دیده مانده تسهیلات خود را نسبت به سال 98 دو برابر کرده و 100 درصد رشد داده است بلکه نرخ میانگین سود تسهیلات را که در سال 98 بین 9 تا 10 درصد بوده به 6.51 درصد کاهش داده است و براین اساس حمایت خود را از واحدهای آسیب دیده، نیازمندان، خانوارها، واحدهای اقتصادی، صنعت و تولید انجام داده ودوبرابر مانده تسهیلات سال 98 به بخش های اقتصادی و مردم وام داده است.
مانده تسهیلات بانک ملت از رقم 230 هزار میلیارد تومان در دی ماه 98 به رقم 466 هزار میلیارد تومان در مهر 99 رسیده و میزان تسهیلات دهی خود را 100 درصد رشد داده است. این آمارها نشان دهنده مسوولیت اجتماعی و سهم بالای بانک ملت از تسهیلات سال 99 در سال سخت کرونا و فشار تحریم ها بوده است و این بانک در راستای تحقق برنامه دولت و بانک مرکزی برای حمایت از واحدهای آسیب دیده ناشی از شیوع کرونا و همچنین کمک به تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی، نقش اثرگذاری را ایفا کرده است.
بانک ملت به تنهایی نزدیک به 12 درصد تسهیلات ریالی شبکه بانکی کشور را  تا پایان شهریور 99 به عهده داشته و در سال سخت 1399 که اقتصاد ایران با بحران کرونا و تحریم اقتصادی و فشار حداکثری مواجه بوده، و ضرورت حمایت از بخش های اقتصادی و حمایت از تولید و پرداخت تسهیلات به واحدهای اقتصادی، بخش بهداشت و درمان کشور و واحدهای آسیب دیده کشور از بحران کرونا مطرح بوده، بانک ملت در کنار مردم، دولت و فعالان اقتصادی بوده و به میزان افزایش فشارهای اقتصادی، وبملت نیز سهم خود را در پرداخت تسهیلات بانکی افزایش داده  است.  

درآمد تسهیلات و هزینه سپرده های بانک ملت در 7 ماه نخست 99

شاخص

هزار میلیارد تومان

سهم از کل سپرده ها

نرخ میانگین سود

سپرده های جاری و قرض الحسنه ریالی و ارزی

144

29.6 درصد

بدون هزینه - صفر

سپرده کوتاه مدت ارزی و ریالی

106

22 درصد

کم هزینه – زیر 4 درصد

سپرده بلندمدت ارزی و ریالی

98

20 درصد

هزینه بیشتر – میانگین 12 درصد

سایر

137

28.3 درصد

کم هزینه – زیر 1 درصد

جمع مانده سپرده ها

485

100

3.34 درصد میانگین جذب منابع یا نرخ پول

درآمد تسهیلات

17.7

نسبت تسهیلات 96 درصد

6.51 درصد

سود سپرده

9.4

100

3.34 درصد

درآمد عملیات تسهیلات و سپرده

8.2

-

3.17 درصد



مقایسه مانده تسهیلات ریالی و ارزی و مانده سپرده های ریالی و ارزی بانک ملت نشان می دهد که بانک ملت  96  درصدی از منابع و سپرده های ریالی و ارزی خود را در سال سخت 1399 به کار گرفته تا رشد تسهیلات دهی خود را به شدت افزایش دهد و مانده تسهیلات خود را دو برابر کند. تا در سالی که  کشور با مشکلات کرونا، تعطیلی واحدهای اقتصادی، فشار حداکثری تحریم ها و... مواجه شده، به یاری فعالان اقتصادی، دولت و مردم بشتابد.
در سال 98 بانک ملت 85 درصد مانده سپرده ها را تسهیلات پرداخت کرده بود و در سال 99 برای افزایش تسهیلات به منظور کاهش مشکلات کرونا، رکود، فشار تحریم ها، کمک به رفع دغدغه های مردم و انجام مسوولیت های اجتماعی فراگیر، به میزان 96 درصد منابع خود را تسهیلات داده است.
 دلیل این وضعیت، کمک بیشتر به واحدهای اقتصادی و واحدهای آسیب دیده از کرونا بوده است. به عبارت دیگر،  بخشی از این رشد سهم تسهیلات از سپرده ها، به خاطر تسهیلات کرونا بوده و بانک مرکزی به بانک های کشور اعلام کرد که از سپرده قانونی خود برای پرداخت تسهیلات استفاده کنند.در نتیجه بانک ملت نیز مانند بانک های دیگر کشور رشد قابل توجهی در تسهیلات دهی نیمه اول سال 99 ایجاد کرد و بانک های کشور میزان تسهیلات خود را نسبت به سال قبل 50 درصد رشد داده اند.
در این راستا، بانک ملت از 486 هزار میلیارد تومان سپرده های خود، رقمی معادل 466 هزار میلیارد تومان یا نزدیک به 96 درصد این منابع را به واحدهای اقتصادی، واحدهای آسیب دیده از کرونا، واحدهای تولیدی، تامین سرمایه در گردش صنعت و... پرداخت کرده است.  
از سوی دیگر، اگرچه نرخ جذب پول یا منابع در بانک ملت  کاهش یافته و با افزایش سپرده های جاری، قرض الحسنه و کوتاه مدت، عملا قیمت تمام شده پول به 3.34 درصد کاهش یافته است اما از سوی دیگر، بانک ملت نرخ سود تسهیلات را نیز کاهش داده و نرخ میانگین سود تسهیلات که قبلا حدود 9 تا 10 درصد بوده اکنون به 6.5 درصد کاهش یافته است و بانک ملت در همراهی با واحدهای اقتصادی و مردم، انجام ماموریت های مختلف در حوزه مسوولیت های اجتماعی، پرداخت وام های قرض الحسنه و کم هزینه به واحدهای آسیب دیده از کرونا و... سهم قابل توجهی را عهده دار شده است.

سهم 85 درصدی تسهیلات از سپرده ها در سال 98

براساس آمار 9 ماهه سال 98، بانک ملت در آذرماه 98 با داشتن 2728 هزار میلیارد ریال سپرده و مانده تسهیلات 2336 هزار میلیارد ریالی، عملا به میزان 85 درصد منابع خود را در مسیر تسهیلات به کارگرفته و حدود 14.4 درصد از منابع را به عنوان سپرده قانونی و نقدینگی مورد نیاز شعب حفظ کرده است و براین اساس استفاده مطلوب از منابع خود داشته و از این طریق سودآوری و درآمد تسهیلات را افزایش داده است. اما در 7 ماه نخست سال 99 به دلیل تاکید بانک مرکزی و دولت و ضرورت کمک به بخش های زیان دیده از کرونا، فشار تحریم ها و رکود حاکم براقتصاد، بانک ها بخش بیشتری از سپرده ها و منابع خود را وام دادند و رشد تسهیلات دهی در نیمه نخست سال 99 معادل 50 درصد بیش از میزان تسهیلات شش ماه نخست سال 98 بوده است. در نتیجه بانک ملت عملا 96 درصد از سپرده های خود را برای تسهیلات دهی استفاده کرده و البته همین موضوع نیز باعث افزایش سودآوری بانک در عملیات بانکداری هزینه سپرده و درآمد تسهیلات شده است.