:
كمينه:۱۳.۹۹°
بیشینه:۱۴.۷۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
96 درصد منابع بانک ملت در 7 ماه نخست 99 صرف تسهیلات تولید، مقابله با کرونا و رفع مشکلات مردم شد

رکورد حمایت بانک ملت از تولید و مقابله با کرونا با بالاترین نسبت تسهیلات به منابع

بانک ملت از 486 هزار میلیارد تومان سپرده های خود، رقمی معادل 466 هزار میلیارد تومان یا نزدیک به 96 درصد این منابع را به واحدهای اقتصادی، واحدهای آسیب دیده از کرونا، واحدهای تولیدی، تامین سرمایه در گردش صنعت ورفع مشکلات مردم پرداخت کرده است
کد خبر: ۱۶۳۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
اقتصاد گردان – محسن شمشیری
مقایسه مانده تسهیلات و سپرده های ریالی و ارزی بانک ملت براساس گزارش کدال بورس نشان می دهد که در 7 ماه نخست 99،  این بانک برای مقابله با کرونا، حمایت از تولید، رفع دغدغه های مردم و تحقق گسترده مسوولیت های اجتماعی،  96  درصد از سپرده های ریالی و ارزی خود را در سال سخت 1399 به کار گرفته و بالاترین نسبت تسهیلات به سپرده ها را در طول چند دهه اخیر برجای گذاشته است به گونه ای که نسبت تسهیلات به سپرده ها که معمولا با در نظر گرفتن سپرده قانونی و ذخیره احتیاطی حدود 85 درصد است، در سال 99 به بالاترین رقم خود رسیده و رکورد 96 درصدی نسبت تسهیلات را ثبت کرده است.

وبملت با دغدغه مسوولیت اجتماعی کارکنان و مدیران خود، در سالی که کشور با مشکلات کرونا، تعطیلی واحدهای اقتصادی، فشار حداکثری تحریم ها و... مواجه شده، به یاری فعالان اقتصادی، دولت و مردم شتافته و مانده تسهیلات ریالی و ارزی خود را به 466 هزار میلیارد تومان رسانده است.
از سوی دیگر، آمارها نشان می دهد که بانک ملت به تنهایی 20 درصد کل تسهیلات ریالی و ارزی شبکه بانکی کشور و نزدیک به 12 درصد تسهیلات ریالی شبکه بانکی کشور را  تا پایان شهریور 99 به عهده گرفته وسهم بزرگی از تامین نیاز مالی بخش های اقتصادی را در سال سخت 99 به عهده داشته است. براین اساس در سال سخت 1399 که اقتصاد ایران با بحران کرونا و تحریم اقتصادی و فشار حداکثری مواجه بوده، و ضرورت حمایت از بخش های اقتصادی و حمایت از تولید و پرداخت تسهیلات به واحدهای اقتصادی، بخش بهداشت و درمان کشور و واحدهای آسیب دیده کشور از بحران کرونا مطرح بوده، بانک ملت در کنار مردم، دولت و فعالان اقتصادی بوده و به میزان افزایش فشارهای اقتصادی، وبملت نیز سهم خود را در پرداخت تسهیلات بانکی افزایش داده  است.   
البته بخشی از این رشد و بالا رفتن نسبت تسهیلات به سپرده ها، به خاطر تسهیلات کرونا بوده و بانک مرکزی به بانک های کشور اعلام کرد که از سپرده قانونی خود برای پرداخت تسهیلات استفاده کنند.در نتیجه بانک ملت نیز مانند بانک های دیگر کشور رشد قابل توجهی در تسهیلات دهی نیمه اول سال 99 ایجاد کرد و بانک های کشور میزان تسهیلات خود را نسبت به سال قبل 50 درصد رشد داده اند.
در این راستا، بانک ملت از 486 هزار میلیارد تومان سپرده های خود، رقمی معادل 466 هزار میلیارد تومان یا نزدیک به 96 درصد این منابع را به واحدهای اقتصادی، واحدهای آسیب دیده از کرونا، واحدهای تولیدی، تامین سرمایه در گردش صنعت و... پرداخت کرده است.  
از سوی دیگر، اگرچه نرخ جذب پول یا منابع در بانک ملت  کاهش یافته و با افزایش سپرده های جاری، قرض الحسنه و کوتاه مدت، عملا قیمت تمام شده پول به 3.34 درصد کاهش یافته است اما از سوی دیگر، بانک ملت نرخ سود تسهیلات را نیز کاهش داده و نرخ میانگین سود تسهیلات که قبلا حدود 9 تا 10 درصد بوده اکنون به 6.5 درصد کاهش یافته است و بانک ملت در همراهی با واحدهای اقتصادی و مردم، انجام ماموریت های مختلف در حوزه مسوولیت های اجتماعی، پرداخت وام های قرض الحسنه و کم هزینه به واحدهای آسیب دیده از کرونا و... سهم قابل توجهی را عهده دار شده است.
به عبارت دیگر، اگرچه مدیران و کارکنان بانک ملت برای کاهش هزینه جذب منابع و قیمت تمام شده پول و سایر هزینه های بانک کوشش کرده و نرخ جذب منابع را به 3.34 درصد رسانده اند، اما از سوی دیگر، در حمایت از تولید و مردم و کمک به واحدهای آسیب دیده از کرونا و انجام ماموریت های اجتماعی مختلف، نرخ سود تسهیلات خود را نیز کاهش داده اند تا مردم در سال سخت اقتصاد ایران حمایت شوند.
البته باید توجه داشت که با وجود کاهش نرخ جذب منابع و نرخ میانگین تسهیلات دهی، سودآوری بانک ملت از سال قبل بیشتر بوده و در مدت 7 ماه نخست سال 99 به اندازه 10 ماهه اول سال 98 سودآوری 8 هزار میلیارد تومانی حاصل از درآمد تسهیلات و هزینه سپرده ها داشته است.

درآمد تسهیلات و هزینه سپرده های بانک ملت در 7 ماه نخست 99

شاخص

هزار میلیارد تومان

سهم از کل سپرده ها

نرخ میانگین سود

سپرده های جاری و قرض الحسنه ریالی و ارزی

144

29.6 درصد

بدون هزینه - صفر

سپرده کوتاه مدت ارزی و ریالی

106

22 درصد

کم هزینه – زیر 4 درصد

سپرده بلندمدت ارزی و ریالی

98

20 درصد

هزینه بیشتر – میانگین 12 درصد

سایر

137

28.3 درصد

کم هزینه – زیر 1 درصد

جمع مانده سپرده ها

485

100

3.34 درصد میانگین جذب منابع یا نرخ پول

درآمد تسهیلات

17.7

نسبت تسهیلات 96 درصد

6.51 درصد

سود سپرده

9.4

100

3.34 درصد

درآمد عملیات تسهیلات و سپرده

8.2

-

3.17 درصد