:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
سکه 12 میلیون و 250 هزار و دلار 26100 تومان معامله شد

کاهش تمایل مردم برای خرید طلا / اثر کاهش ارزش دلار بر افزایش قیمت طلای جهانی

روز دوشنبه 26 آبان 99، با اعلام قیمت دلار در بازار آزاد به قیمت 26100 تومان و اونس طلا به نرخ 1892 دلار، قیمت طلا و سکه نسبت به روز یکشنبه اندکی افزایش یافت و مظنه مثقال طلا در بازار تهران 5 میلیون و 77 هزار، گرم طلای18عیار 1 میلیون و 172 هزار، سکه امامی 12 میلیون و 440 هزار، سکه قدیمی 11 میلیون و 800 هزار، نیم سکه 6 میلیون و 650 هزار، ربع سکه 4 میلیون و 600 هزار، سکه یک گرمی2 میلیون و 550 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۶۳۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
خبراقتصادی  – محسن شمشیری

روز دوشنبه 26 آبان 99، با اعلام قیمت دلار در بازار آزاد به قیمت 26100 تومان و اونس طلا به نرخ 1892 دلار، قیمت طلا و سکه نسبت به روز یکشنبه اندکی افزایش یافت و مظنه مثقال طلا در بازار تهران  5 میلیون و 77 هزار، گرم طلای18عیار 1 میلیون و 172 هزار، سکه امامی 12 میلیون و 440 هزار، سکه قدیمی 11 میلیون و 800 هزار، نیم سکه 6 میلیون و 650 هزار، ربع سکه 4 میلیون و 600 هزار، سکه یک گرمی2 میلیون و 550 هزار تومان معامله شد.
در بازار ارز قیمت دلار 26 هزار تومان، یورو 30 هزار و 800 تومان و درهم امارات 7 هزار و 220 تومان اعلام شده است.

ثبات قیمت سکه در کانال ۱۲ میلیون تومانی

بهای سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ثبات قیمت به ارزش ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان اعلام شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی به قیمت ۱۱ میلیون تومان و ۸۰۰ تومان معامله شد.
بازار سکه که تا مدتی پیش پر رونق بود، اکنون از سکه افتاده و فروشندگان و خریداران از بازار سکه عقب نشینی کردند. البته در ۲ هفته اخیر نوسانات ارزی و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار سکه و طلا نیز تاثیرگذار بود. با این حال قیمت طلا، سکه و ارز طی روزهای پایانی هفته گذشته در بازار با افزایش نسبی همراه شد.

عقب‌نشینی قیمت دلار به کانال ۲۵ هزار تومانی

دلار آمریکا، در صرافی‌های بانکی با ادامه روند کاهشی خود، ۱۰۰ تومان دیگر ارزان شد و به ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید و قیمت خرید دلار و ۲۴ هزار و ۸۰۰  تومان تعیین شد.  قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل معادل ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شد.
 در سامانه سنا نیز در معاملات یکشنبه هر دلار با نرخ میانگین ۲۵ هزار و ۸۱۶ تومان و هر یورو با نرخ ۳۰ هزار و ۲۸۷ تومان معامله شد.علاوه بر این، در سامانه نیما نیز در روز معاملاتی گذشته حواله یورو با میانگین قیمت ۳۱ هزار و ۶۳۲ تومان و برای حواله دلار قیمتی اعلام نشد.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسان بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.
بررسی قیمت‌گذاری دلار و یورو در صرافی‌های مجاز سطح کشور نشان از تداوم روند کاهشی نرخ ارز دارد. به گونه ای که در معاملات  بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز و بانکی سطح کشور، به قیمت  ۲۴ هزارو ۸۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به نرخ ۲۵ و۹۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار به فروش می رسد.
کاهش تمایل مردم برای خرید طلا
ابراهیم محمدولی رییس اتحادیه طلا و جواهر نوسانات را عامل کاهش تمایل مردم برای خرید طلا عنوان کرد و افزود: در حال حاضر حباب سکه به ۹۵۰ هزار تومان رسیده است.
وی در خصوص تشریح وضعیت فعلی بازار طلا و سکه، اظهار داشت: با توجه به افت قیمت ها در بازار ارز و روند کاهشی در این بازار، قیمت طلا و سکه نیز روندی نزولی به خود گرفته است.  همچنین با توجه به روند کاهشی قیمت ها، تقاضا نیز تحت تاثیر قرار گرفته و مردم تمایلی برای خرید ندارند. به طور حتم در صورت ادامه این روند و در بازار ارز، شاهد کاهش بیشتر قیمت ها و آرامش در بازار طلا و سکه خواهیم بود.
رییس اتحادیه طلا و جواهر درخصوص قیمت ها در روز جاری، گفت: هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان، طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. به گفته محمدولی، ‌حباب سکه نیز در حال حاضر ۹۵۰ هزار تومان است

تحولات بازار ارز در آبان ماه
اگرچه در اوایل آبان نرخ دلار به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید اما از اواسط آبان سیر نزولی قیمت‌ها آغاز شد و همچنان ادامه دارد، به‌طوری که دلار از ۳۰ هزار تومان در ۱۴ آبان ماه به ۲۵ هزار و۹۰۰ تومان رسید.
بررسی روند معاملات ارزی در روزهای اخیر نشان می‌دهد که کاهش ریسک‌های برون‌زا، حضور پرقدرت بازارساز و تقویت عرضه اسکناس در بازار متشکل ارزی در راستای سیاست‌های بانک مرکزی در جهت مدیریت نوسانات نرخ ارز، تثبیت شده تا فضای هیجانی و التهابی از بازار ارز فاصله بگیرد و نرخ دلار و سایر ارزها، به تدریج بر مبنای متغیرهای اقتصادی تعیین شود.
قیمت دلار در صرافی‌های بانکی با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است. تشدید نوسانات ارزی موجب شد بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و بر همین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، ازسرگیری فروش ارز سهمیه‌ای، آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها در صرافی‌های غیربانکی و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.

قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 25هزار و 900 تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف 1100تومانی نسبت به قیمت فروش، 24هزار و 800 تومان تعیین شده است.قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل معادل 30 هزار و 600 تومان و قیمت خرید یورو نیز 29 هزار و 400 تومان اعلام شده است.
گفتنی است، قیمت طلا، سکه و ارز در بازار طی روزهای نخست ابتدای هفته جاری نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی اعمال تحریم‌های مجدد برخی بانک‌های ایرانی است، جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار بوجود آید و دلار نیز از سد قیمتی 30 هزار تومان عبور کند.
در هفته‌های اخیر، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.
بانک مرکزی همچنین اعلام کرده از روز دوشنبه 21 مهرماه نیز روزانه 50 میلیون دلار اسکناس وارد بازار خواهد کرد ضمن اینکه سقف خرید بانک‌ها و صرافی ها در بازار متشکل ارزی را به 500 هزار دلار افزایش داده است.
فعالان بازار پیش بینی می کنند با ورود 50 میلیون دلار در بازار و افزایش سقف خرید صرافی‌ها در بازار متشکل، قیمت ارز کاهشی شود کمااینکه بعد از اجرای این سیاست طی چند روز قیمت دلار حدود 4 هزار تومان کاهش یافت.
با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت؛ قیمت دلار برای اولین بار طی روز یکشنبه 20 مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال 31 هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که 18 بانک ایرانی را در لیست تحریم های ثانویه خود قرار داد.
برخلاف هفته‌های قبل از روزهای قبل بازار ارز نزولی شده است؛ سیر نزولی قیمت ها در حالی در بازار ارز از عصر چهارشنبه 14 آبان ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد که قیمت دلار با کاهش حدود 7 هزار تومانی همراه بوده و دلار از 30 هزار تومان ظهر چهارشنبه به 23 هزار تومان در صبح روز یک‌شنبه 18 آبان رسیده است.
مهمترین عامل تأثیرگذار در بازار ارز از دیدگاه فعالان حاضر در خیابان فردوسی، چشم انداز مثبت به آینده بازار است؛ از آنجایی که از ماه قبل بازار به انتخابات امریکا چشم دوخته بود و براساس نظرسنجی‌های قبل از انتخابات جهت‌گیری ارز مشخص می شد با نهایی شدن گزینه ریاست جمهوری آمریکا، سناریوهای بدبینانه برای آینده کنار رفته و بازار با امیدواری به آینده شاهد ریزش قیمت هاست.

اثر کاهش ارزش دلار بر افزایش قیمت طلا

به دنبال تضعیف ارزش دلار و در حالی که بالا رفتن تعداد مبتلایان به کرونا نگرانی ها از تاثیرات اقتصادی همه گیری را افزایش داده و احتمال ارائه بسته های محرک مالی را بالا برده است، قیمت طلا روز دوشنبه به بالاترین رقم یک هفته گذشته رسید.
به گزارش رویترز، به دنبال تضعیف ارزش دلار و در حالی که بالا رفتن تعداد مبتلایان به کرونا نگرانی ها از تاثیرات اقتصادی همه گیری را افزایش داده و احتمال ارائه بسته های محرک مالی را بالا برده است، قیمت طلا روز دوشنبه به بالاترین رقم یک هفته گذشته رسید.
بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.33 درصد رشد به 1895 دلار و 41 سنت رسید. قیمت طلا تا 1898 دلار و 81 سنت بالا رفت که بیشترین رقم ثبت شده از روز 9 نوامبر تاکنون بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه دسامبر هم با 0.42 درصد رشد به 1894 دلار و 20 سنت رسید.
شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهان 0.2 درصد کاهش داشت و موجب ارزانتر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاد همی کنند.
استفن اینز تحلیلگر بازار طلا موسسه آکسی تریدر گفت: «همچنان مشکلات ساختاری در اقتصادهای جهان وجود دارد و اشتغال بزرگترین مشکل کشورهای جهان است.»
بانک های مرکزی همچنان به تزریق نقدینگی به بازارها ادامه خواهند داد تا شکاف ایجاد شده تا زمان توزیع واکسن کرونا را پر کنند.
پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان گفته، کشورش باید خود را برای یک دوره دیگر 4 تا 5 ماهه اقدامات شدید جهت مقابله با شیوع کرونا آماده کند.
جرومی پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا هفته گذشته بار دیگر موضع خود مبنی بر ضرورت اقدامات بیشتر از سوی بانک مرکزی و کنگره جهت تحریک اقتصادی را تکرار کرد. قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به دلیل اقدامات محرک اقتصادی بی سابقه بانک های مرکزی جهان 25 درصد افزایش یافته است..