:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

دلیل عدم تداوم ریزش بازار ارز پس از پیروزی بایدن

حجت الله عبدالملکی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با تشریح دلایل موقتی بودن ریزش نرخ ارز پس از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا گفت: بدهکاران ارزی باخرید گسترده ارز نرخها را بالا بردند
کد خبر: ۱۶۳۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳
خبراقتصادی - کاهش قیمت ارز در چند روز گذشته ناشی از عرضه بیشتر ارز به بازار بود، به این دلیل که بخش زیادی از مردم و فعالین اقتصادی ارز هایی را که پیش از این با قیمت های پایینی خریداری کرده بودند و در طی ماه های گذشته رشد نسبتا خوبی کرده بود را با دلیل نگرانی از کاهش قیمت ارز به بازار عرضه کردند. این گروه به این دلیل که بایدن به عنوان رئیس جمهور آتی آمریکا اهل مذاکره و تعامل است و به احتمال زیاد ممکن است به برجام برگردد ارز خود را به بازار عرضه کردند. تحلیل آنها از وضعیت اقتصادی و سیاسی این بود که با مذاکره با آمریکا منابع ارزی کشور افزایش می یابد، دلارهای بلوکه شده به کشور برگردانده می شود، لذا نرخ ارز پایین می آید، بنابراین برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی پیش‌دستی کردند و ارزهایی که در گاوصندوق ها و خانه ها گذاشته بودند را به بازار عرضه کردند. این نکته بسیار قابل تامل است که بین 18 تا 20 میلیارد دلار ارز نقد در دست مردم ایران وجود دارد، یک عدد بسیار بزرگی است. اگر یک چهارم ارزهایی که دست مردم است وارد بازار شود، حتما قیمت ارز به زیر 20 هزار تومان می‌رسد. کاهش نرخ ارز در هفته گذشته به دلیل جریان انتظاراتی بود که در ریاست جمهوری آمریکا اتفاق افتاد. بخشی از کسانی که ارزی در اختیار داشتند ارز خود را وارد بازار کردند که در نهایت منجر به افت قیمت ارز شد.
 کاهش نرخ ارز یک اتفاق روانی است، به این دلیل که هنوز اتفاق خاصی بین ایران و آمریکا نیفتاده است. هنوز بحث انتخاب بین بایدن و ریاست جمهوری وی قطعی نشده است، ثانیاً حتی اگر ریاست جمهوری  بایدن هم قطعی شود و وی اول بهمن ماه وارد کاخ سفید شود، حتی اگر قصد همکاری با ایران را داشته باشد این موضوع چندین ماه دیگر محقق می شود، اگر بین ایران و آمریکا باب مذاکره ای صورت بگیرد چندین ماه زمان می‌برد تا مذاکره و توافقی صورت بگیرد بنابراین زمان زیادی برای تحقق یا عدم تحقق این مسائل در پیش رو داریم که همه فقط در حد فرض و گمان و پیش‌بینی است. در شرایطی که تلاطمات روانی بر بازار حاکم است برخی از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند. برخی که نگاه عمیق تری به بازار و مسائل سیاسی دارند در هنگامه عرضه ارز توسط مردمی که نگران کاهش نرخ ارز بودند ارزها را خریداری کردند چرا که آنها می دانستند با روی کار آمدن بایدن هم گشایش خاصی ایجاد نمی شود، طبیعتاً این گروه ها در بازار ارز  فعال شدند. همچنین بخشی از کسانی که این روزها در بازار ارز فعال شدند احتمالاً بدهکاران ارزی بودند، صادر کنندگانی که بدهی ارزی داشتند، از موقعیت موقتی کاهش نرخ ارز  استفاده کردند تا بخشی از بدهی ارزی خود را به بانک مرکزی برگردانند. این موارد جزء عواملی به شمار می روند که هر کدام به نوبه خود موجب افزایش دوباره نرخ ارز شد. اگر  بایدن اول بهمن ماه وارد کاخ سفید شود، باز هم ریزش ارز  را به صورت هیجانی و روانی خواهیم داشت، اما در حال حاضر  باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا قیمت ارز در روزهای آینده افزایش پیدا می‌کند یا خیر؟
مسئله ای که مقداری محل شک و شبهه است ،این موضوع است که دولت در کاهش یا افزایش نرخ ارز چه بازی صورت داده است. هر چند بنده در حال حاضر در این باره نظر و تحلیل خاصی ندارم اما به هر حال یک قضیه می تواند این فرض باشد که دولت در عرضه ارز در  شرایط موجود یعنی بعد از انتخابات موثر بوده است. برخی تحلیلگران معتقدند دولت برای اینکه کشور و مردم را متمایل به مذاکره مجدد کند در روزهای اخیر ارز را به صورت تصنعی کاهش داد  اما بعد این موضوع را ادامه نداد. یک مسئله دیگر هم تحولات در بازارهای موازی است، سایر بازارهای موازی اعم از  بازار طلا یا بازار سرمایه در هفته های اخیر ریزش هایی داشتند که این ریزش ها تداوم داشت. طبیعتاً کسانی که دارایی‌ها و سهام خود را در این بازارها می‌فروشند دنبال بازار دیگری برای سرمایه گذاری هستند، وقتی قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند به سمت بازار ارز تمایل پیدا می‌کنند، بنابراین سهام خود را می‌فروشند تا دلار بخرند، خود این مساله می تواند یکی از عوامل بالا برنده قیمت ارز باشد. اینجا یک حلقه جدی مفقوده که درباره آن باید تحلیل شود بازی دولت با نرخ ارز  است که آیا دولت برنامه ای برای نرخ ارز دارد یا برنامه ویژه ای ندارد، این ها سوالاتی است که به احتمال زیاد جواب آنها هفته آینده مشخص می‌شود.