:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰

میراث‌فرهنگی خوزستان: مجوز ساخت کارخانه قند در محوطه چغازنبیل باطل شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان اعلام کرد که مجوز جهاد کشاورزی برای احداث کارخانه قند در محوطه چغازنبیل باطل شده است
کد خبر: ۱۶۳۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳
خبراقتصادي - حکمت‌اله موسوی گفت: «مجوز جهاد کشاورزی استفاده از ۱۰۰ هکتار برای کارخانه بود که این مجوز نیز ابطال شد.»

پیش از این عاطفه رشنویی، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه، خبر داده بود که دادگاه برای مالکان این کارخانه حکم منع تعقیب صادر کرده است.

با این حال ​مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان گفت که حکم منع تعقیب دادگاه مربوط به اقدامات مالکان درباره تسطیح اراضی بوده است و دادگاه مجوز استفاده از ۳۲۰ هکتار از اراضی منطقه را به آنان نداده است.

از سال ۹۷ مجوز ساخت یک کارخانه قند در مساحتی بیش از ۲۳۰ هکتار در نزدیکی چغازنبیل صادر شده است.

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نیز پس از انتشار گزارش‌ها درباره حکم دادگاه اعلام کرده بود که جلوی ساخت آن را خواهد گرفت.

 معبد چغازنبیل در شهرستان شوش استان خوزستان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و ساخت‌وساز در حریم این اثر ممنوع است.

مجوز احداث کارخانه قند در محوطه چغازنبیل باطل شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به تسطیح حدود پنج هکتار از اراضی محوطه چغازنبیل برای احداث کارخانه قند گفت: مجوز جهاد کشاورزی برای احداث این کارخانه باطل شده است.

 سید حکمت اله موسوی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران دزفول درخصوص  واگذاری ۳۳۰ هکتار از حریم درجه یک چغازنبیل از طرف جهاد کشاورزی به یک فرد اظهارداشت: یک کارخانه قند در آنجا در سال ۹۷ استعلام گرفت تا بعد از تعیین محدوده احداث شود ولی میراث فرهنگی جواب منفی داد.

وی افزود: سرمایه گذار این کارخانه با وجود تلاش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، حدود پنج هکتار از اراضی را به عنوان تجهیز کارگاه تسطیح کرد و یک دیوار بتنی پیش ساخته موقتی نیز کار شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به تنظیم ۲ شکوائیه علیه این شرکت در دستگاه قضایی گفت: این اراضی در حریم درجه یک چغازنبیل واقع شده‌اند و براساس ضوابط قانونی تسطیح آنها، ممنوع و غیرمجاز بود.
وی افزود: دادگستری به استناد کارشناسی‌های صورت گرفته برای سرمایه گذار منع تعقیب صادر کرد که احساس می‌شود نظر دادگستری بر این بوده که این اتفاق و تجهیز کارگاه تزلزلی در بنیان اثر ایجاد نکرده است؛ با این وجود دادگستری مجوز استفاده از ۳۲۰ هکتار را به آنها نداده است.
موسوی با تاکید بر اینکه اجازه ادامه کار به این سرمایه گذار داده نشده است، گفت: مجوز جهاد کشاورزی استفاده از ۱۰۰ هکتار برای کارخانه بود که این مجوز نیز ابطال شد.
وی افزود: چغازنبیل یک اثر تاریخی جهانی است که باید با همکاری دوستداران این حوزه از آن حفاظت کرد.

مرمت پل باستانی دزفول ۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان درخصوص حفظ پل باستانی دزفول نیز گفت: برای مرمت این پل تاریخی، افزون بر ۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که باید با همکاری دستگاه‌های اجرایی، خیران میراث فرهنگی و دوستداران این حوزه نسبت به تامین آن اقدام شود.
وی به وجود افزون بر ۱۵۰ تک بنای ثبت ملی در بافت قدیم دزفول اشاره کرد و افزود: پل باستانی دزفول با حدود یکهزار و ۷۰۰ سال قدمت به منظور حفاظت بیشتر سال‌ها قبل از سواره رو خارج شد و به صورت پیاده رو درآمد.
موسوی همه بناهای تاریخی استان خوزستان را نیازمند مرمت، رفع خطر، آسیب شناسی و  استحکام بخشی دانست و اظهارداشت: میراث فرهنگی متولی مرمت پل باستانی دزفول است که با توجه به اختصاص اعتبارات نسبت به مرمت آن اقدام خواهد شد.
وی با بیان اینکه پایه‌ها و بخش‌های زیرآب پل باستانی دزفول نیازمند استحکام بخشی، مطالعه و آسیب شناسی است، افزود: حذف الحاقات عرشه و ساماندهی نمای پل نیازمند اقدامات اساسی است که امیدواریم با همکاری دستگاه‌های مختلف نسبت به رفع خطر و استحکام بخشی این اثر که افتخار ملی است اقدام شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان از اعلام آمادگی خیران برای مرمت این اثر تاریخی خبر داد و گفت: استفاده از ظرفیت خیران در قالب تفاهم نامه‌ای در میراث فرهنگی محقق می‌شود که اکنون در مرحله نیازسنجی و برآورد هزینه است.
وی افزود: شهردار و فرماندار دزفول نیز اعلام آمادگی کرده‌اند تا در قالب ستاد بازآفرینی و دیگر اعتبارات، کمک‌های لازم را در این زمینه داشته باشند.
موسوی درخصوص واگذاری، حفاظت و نگهداری پل باستانی به شهرداری نیز گفت: با کلیت این امر مشکلی نداریم ولی باید جزئیات کار و مسوولیت‌های طرفین و حد و حدود مداخلات مشخص شود که قرار است کارگروهی در این خصوص تشکیل و این موارد بررسی شوند.
وی همچنین درخصوص ثبت جهانی مجموعه آثار دزفول شامل آسیاب‌ها، پل باستانی و بافت قدیم اظهارداشت: ثبت جهانی این آثار در دست بررسی و مطالعه است ولی با توجه به گستردگی کار همه دستگاه‌های متولی و دوستداران میراث فرهنگی و مردم نیز باید به این موضوع ورود کنند تا دزفول به آنچه شایسته است دست یابد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان افزود: دبیرخانه ثبت جهانی این آثار برای تسریع در امور با همکاری فرمانداری و شهرداری در دزفول تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: دزفول با داشتن ۲۰۰ هکتار بافت ارزشمند آجری ظرفیت ویژه‌ای در حوزه میراث فرهنگی دارد که حفاظت از این  آثار تاریخی ضروری است.