:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
قیمت اوراق تسهیلات مسکن 20 هزار تومان کاهش یافت

آپارتمان ارزان نشد، رکود آمد

در چهار روز پس از راه یابی احتمالي جوبایدن به کاخ سفید، واسطه های ملکی از کاهش ۵ تا ۱۵ درصد قیمتها از سوی مالکان پول لازم خبر می دهند. همزمان، اگر چه در طرف عرضه، برخی به طور صوری یا حقیقی خود را پول لازم معرفی می کنند، اما در طرف تقاضا هیچ گونه اجباری برای ورود به بازار مسکن مشاهده نمی شود
کد خبر: ۱۶۳۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷
خبراقتصادي -  چه آن که با حاکم شدن خوش بینی نسبت به آینده اقتصاد ارز و طلا تا حدی کاهش یافته و انتظارات تورمی تا حدی تعدیل شده است. این مساله در میان مدت نیز قابل پیش بینی است و از قابلیت تداوم کافی برخوردار است. اما آنچه در این میان از اهمیت برخوردار است، مساله تورم مسکن است که به نظر نمی رسد، در چنین شرایطی کاهش یابد. بلکه انتظار می رود، روند آن آهسته شود. یکی از نشانه های افت سرعت تورم مسکن در کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن قابل رد یابی است. اگر چه طی دو سال و نیم گذشته، پوشش دهی تسهیلات مسکن در هزینه های خرید ملک به شدت افت کرده است. با این حال، دیروز نرخ اوراق تسه 20 هزار تومان کاهش یافت که نشانه ای از تشدید رکود در بازار مسکن طی روزهای اخیر ارزیابی می شود.
آنگونه که ایسنا گزارش کرده است، تاثیر روانی کاهش انتظارات تورمی به شکل تعلیق معاملات مسکن بروز کرده است. طرف تقاضا در انتظار کاهش قیمتها به سر می برد و طرف عرضه ضمن مقاومت در برابر ریزش قیمتها تمایل بیشتری به فروش نشان می دهد. واسطه های ملکی می گویند که در چهار روز اخیر پس از انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا شاهد ایجاد شوک در بازار ملک هستیم و فروشندگان مردد به فروشندگان قطعی تبدیل شده اند.
بررسی های میدانی از بازار مسکن شهر تهران نشان می دهد سازندگان به فروش با قیمتهای کمتر از حاشیه سود راضی نیستند اما برخی دلالان که واحدهای آماده را خرید و فروش می کنند بر اساس شرایط اقتصادی خود مقداری از نرخهای پیشنهادی کوتاه آمده اند؛ دلالانی که به هر دلیل نیاز فوری به نقدینگی پیدا کرده اند. از سوی دیگر نمی توان نگرانی سازندگان را از چشم انداز کاهشی بازار مسکن نادیده گرفت. عرضه کنندگان تمایل ندارند واحدی را که در اوج گرانی ساخته در کف قیمت بفروشند. بخصوص اینکه با افت ساخت و ساز طی سالهای گذشته مواجهیم که در میان مدت به شکل ضربه گیر کاهش قیمت عمل می کند.
با این حال مسکن اولین تاثیرات را از کاهش انتظارات تورمی دریافت کرده است. گشتی در سایتهای فروش ملک نشان می دهد تعداد آگهی ها افزایش یافته است. آگهی دهندگان سعی می کنند با عباراتی همچون «فروشنده واقعی»، «به شدت پول لازم»، «از شنیدن قیمت این خانه شوکه می شوید»، نظر خریداران را جلب کنند اما برخی دفاتر املاک می گویند حتی برای شنیدن قیمت هم کسی زنگ نمی زند و متقاضیان انتظار کاهش بیشتر قیمتها را دارند.

بازار مسکن دیرپذیر است
تحلیل فعالان بازار ملک این است که در صورت سقوط قیمت دلار نرخ مسکن هم پایین می آید.   البته کارشناسان معتقدند سقوط قیمت مسکن به این زودی اتفاق نمی‌افتد و این بازار نسبت به هیجانات کوتاه مدت واکنش فوری نشان نمی دهد.
با این حال محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفته است ریزش نرخ ارز و طلا به طور طبیعی کالاها و خدمات از جمله مسکن را متاثر می‌کند. او در عین حال ضمن اشاره به چسبندگی قیمت ها در بازار مسکن بیان کرده اگرچه قیمت ها با رشد ارز و طلا افزایش می یابد اما هنگامی که با کاهش نرخ ارز در بازار مواجه هستیم بازگشت قیمت ها به راحتی ممکن نیست.
از طرف دیگر مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک ضمن هشدار به احتکار کنندگان مسکن بیان کرده است: همزمان با کاهش قیمت را در بازارهای موازی شاهد سقوط چشمگیر قیمت مسکن هستیم.
مهدی سلطان محمدی کارشناس اقتصاد مسکن  نیز می‌گوید: انتخاب بایدن به ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند در کوتاه مدت به کاهش نرخ ارز، خودرو و کالاهای وارداتی منجر شود اما کاهش قیمت خانه در شرایط طولانی مدت ثبات بازار مسکن اتفاق می‌افتد.
به گفته سلطان محمدی،  مسکن در کوتاه مدت کمترین تاثیر را از تحولات سیاسی اخیر می گیرد؛ زیرا چسبندگی قیمت در بخش مسکن، بالاتر از دیگر بازارها است و نمی توان برای دوره چند هفته ای انتظار افت قیمتها را داشت. بعید است که نرخها پایین بیاید اما روند افزایش قیمت کند می شود.

کاهش ۲۰ هزار تومانی «تسه»
قیمت اوراق تسهیلات مسکن همزمان با ورود بازار مسکن به فاز رکود، با کاهش ۲۰ تا ۲۵ هزار تومانی از کانال ۹۰ به ۷۰ هزار تومان سقوط کرد.
در حالی که وزیر راه و شهرسازی و رئیس اتحادیه مشاوران املاک از شنیده شدن زمزمه‌های کاهش قیمت مسکن خبر می‌دهند، اما کاهش ۲۰ تا ۲۵ هزار تومانی قیمت هر برگه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن با نماد «تسه» در معاملات روز چهارشنبه ۲۱ آبانِ بازار سرمایه، نشان دهنده مقاومت دارندگان فایل‌های فروش مسکن در دفاتر مشاوران املاک و کاهش تعداد معاملات و همچنین ورود بازار مسکن به فاز رکود است.
این در حالی است که در معاملات روزهای دوشنبه و سه شنبه ۱۹ و ۲۰ آبان، نرخ این اوراق پایین‌تر از نرخ‌های دیروز بود و تا ۷۰ هزار تومان هم کاهش یافت.

به گزارش مهر، این در حالی است که در هفته گذشته قیمت برخی نمادها از جمله تسه ۹۸۱۲ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند سال گذشته) تا ۹۸ هزار تومان هم در معاملات ۷ آبان افزایش یافته بود؛ ولی دیروز نماد مذکور (تسه ۹۸۱۲) در رقم ۷۷ هزار و ۷۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود.
اگرچه رئیس اتحادیه مشاوران املاک، کاهش تعداد معاملات مسکن در دفاتر فعالان این صنف را تأیید می‌کند، اما همچنان بر ارزان‌تر شدن قیمت‌ها در بازار مسکن و همچنین کاهش ارقام مورد نظر مالکان در فایل‌های فروش در روزهای آتی اصرار دارد.
پُر معامله ترین نماد دو روز اخیر (سه شنبه و چهارشنبه ۲۰ و ۲۱ آبان) تسه ۹۹۰۷ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در مهر ماه امسال) بود که روز سه شنبه با فروش ۶۸ هزار و ۳۰۴ برگه و در قالب ۱۷۵۱ فقره معامله و دیروز با فروش ۱۰ هزار برگه (در دو ساعت و نیمی که از فعالیت بازار می‌گذرد) توانسته بیشترین میزان استقبال از اوراق تسهیلات را به خود اختصاص دهد.
به نظر می‌رسد این حجم بالای فروش نماد مذکور (تسه ۹۹۰۷) به ۲ دلیل باشد.اول این که عمدتاً از سوی سازندگان اقدام به خریداری این برگه‌ها شده است؛ به خصوص که تسهیلات مسکن علاوه بر بخش «فروش» به حوزه «ساخت» نیز با همان نرخ سود ۱۶ درصد برای بافت‌های فرسوده و ۱۷.۵ درصد برای سایر مناطق شهری تعلق می‌گیرد و قابل انتقال به خریداران است
دوم اینکه برخی با توجه به انقضای تاریخ اعتبار این برگه‌ها تا ۲ سال آینده، با هدف سرمایه گذاری و فروش آن در ماه‌های ابتدایی سال آینده که احتمال افزایش قیمت مسکن وجود دارد، اقدام به خرید می‌کنند؛ به خصوص که زمزمه‌های «افزایش سقف وام مسکن از محل اوراق تسهیلات» نیز شنیده می‌شود