:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سکه ۱۳ میلیون و 400 هزار تومان شد/ ۱۶ میلیون دلار معاملات بازار متشکل ارزی در هفته جاری

ایجاد موج مثبت در بازارهای جهانی با افزایش امید به تولید واکسن کرونا / قیمت دلار صرافی 27100 تومان دادو ستد شد

قیمت دلار در بازار آزاد همچنان در کانال 27 هزار تومان قرار دارد و دلار 27400، یورو 32300، درهم 7600 تومان معامله می شود. در صرافی های مجاز بانکی نیز دلار 27100 تومان به فروش می رسد. در نتیجه با اعلام قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به قیمت 1876 دلار، قیمت طلا و سکه مانند روزهای قبل است. هر گرم طلای 18 عیار 1 میلیون و 228 هزار، مظنه مثقال طلای آبشده یا17 عیار 5 میلیون و 320 هزار، سکه طرح جدید 13 میلیون و 400 هزار، سکه طرح قدیم 12 میلیون و 300 هزار، نیم سکه 7 میلیون و 200 هزار، ربع سکه 5 میلیون و 100 هزار، سکه گرمی 2 میلیون و 650 هزار تومان معامله می شود
کد خبر: ۱۶۳۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
خبراقتصادی – محسن شمشیری
روز چهارشنبه 21 آبان 99، روند بازار ارز و طلا مانند روزهای قبل بود و تحول خاصی مشاهده نمی شود، فعالان بازار معتقدند که بازار منتظر تحولات ماه های آینده است و در شرایط کنونی نمی توان انتظار تحول خاصی را داشت زیرا روند انتخابات آمریکا حداقل تا یک ماه آینده روشن نمی شود و عامل واکسن کرونا اکنون اثرگذار تر از تشکیل دولت بعدی ایالات متحده است. در نتیجه نمی توان عامل انتخابات آمریکا را  فعلا به عنوان عامل اصلی تحولات بازار ارز و طلا ارزیابی کرد و قیمت طلا نیز در بازار جهانی عمدتا تحت تاثیر واکسن کرونا، بهبود شاخص های بورس، نوسان قیمت سهام در بازارهای مختلف جهان قرار دارد.
قیمت دلار در بازار آزاد همچنان در کانال 27 هزار تومان قرار دارد و دلار 27400، یورو 32300، درهم 7600 تومان معامله می شود. در صرافی های مجاز بانکی نیز دلار 27100 تومان به فروش می رسد. در نتیجه با اعلام قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به قیمت 1876 دلار، قیمت طلا و سکه مانند روزهای قبل است. هر گرم طلای 18 عیار 1 میلیون و 228 هزار، مظنه مثقال طلای آبشده یا17 عیار 5 میلیون و 320 هزار، سکه طرح جدید 13 میلیون و 400 هزار، سکه طرح قدیم 12 میلیون و 300 هزار، نیم سکه 7 میلیون و 200 هزار، ربع سکه 5 میلیون و 100 هزار، سکه گرمی 2 میلیون و 650 هزار تومان معامله می شود.
 قیمت فروش دلار در صرافی ها با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل 27 هزار و 100 تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف 1000 تومانی نسبت به قیمت فروش، 26 هزار و 100 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به روز سه شنبه معادل 32 هزار و 50 تومان و قیمت خرید یورو نیز 31 هزار و 50 تومان اعلام شده است.

ایجاد موج مثبت در بازارهای جهانی با افزایش امید به تولید واکسن کرونا

به دنبال انتشار خبر امیدوارکننده مربوط به ساخت و تولید واکسن کرونا، موج مثبتی در بازارهای جهانی بوجود آمده است.به گزارش رویترز، انتشار این اخبار امیدوارکننده از روز گذشته سبب شد بهای جهانی طلا که در مدار افزایشی قرارگرفته بود رو به کاهش گذارد و با کاهش بیش از ۷۰ دلاری حدود ۵.۲ درصد را تجربه کند.شرکت فایزر آمریکا در جدیدترین گزارش خود از دستیابی به واکسن کرونا خبر داد و اعلام کرد این واکسن می تواند تا ۹۰ درصد در
از 10 روز پیش قیمت انس جهانی طلا همزمان با نزدیک شدن به روز برگزاری انتخابات آمریکا از محدود یک هزار و ۸۷۰ دلار  فراتر رفت و کم کم روند افزایشی خود را آغاز کرد.پس از اعلام پیروزی جو بایدن در این انتخابات، ناگهان بازار جهانی طلا شاهد افزایش قیمت بیش از ۵۰ دلاری بود و طلا وارد کانال یک هزار و ۹۵۰ دلار شد.این روند افزایشی به نحوی بود که عموم کارشناسان پیش‌بینی گذر مجدد قیمت انس طلا از مرز ۲۰۰۰ دلار را داشتند.
قیمت طلا در هفته گذشته حدود ۳.۹ درصد افزایش داشت.آمارها نشان می‌دهد بهای فلز طلا از آغاز سال ۲۰۲۰ به سبب اقدام های محرک اقتصادی بانک های مرکزی جهان بالغ بر ۲۴ درصد افزایش داشته است.همچنین خبر مربوط به واکسن کرونا سبب شد نرخ اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا با رشد ۱۶ صدم درصدی به  ۹۸ صدم درصد برسد.

سکه ۱۳ میلیون و 400 هزار تومان شد

در ساعات ظهر چهارشنبه، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۲۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 13 میلیون و 200 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 12 میلیون  و 700 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 300 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 900 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 700 هزار تومان و هر مثقال طلا 5 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد.


۱۶ میلیون دلار معاملات بازار متشکل ارزی در هفته جاری


طی هفته جاری ارزش حجم معاملات صورت گرفته در بازار متشکل ارزی به ۱۶ میلیون دلار رسید.
 بانک مرکزی در پی تشدید نوسان‌ها در بازار ارز برای کنترل نوسانات از ۲۱ مهرماه سال جاری اقدام به عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار اسکناس به بازار متشکل ارزی و افزایش سقف خرید کارگزاران این بازار به ۵۰۰ هزار دلار کرد.
طبق آنچه اعلام شده، ارزش حجم معاملات اسکناس این بازار (دلار، یورو و درهم)، طی هفته جاری از روز شنبه تا ظهر امروز (سه‌شنبه) به ۱۶ میلیون دلار رسیده و تعداد اعضای این بازار (شامل بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و غیربانکی) به ۳۰۰ کارگزار رسیده‌ که روند افزایش کارگزاران این بازار بیانگر استقبال صرافان و بانک‌ها از عملکرد این نهاد ارزی است.

با این حساب، اکنون کارگزاران بازار متشکل ارز ایران شامل ۱۶ بانک، ۱۸ صرافی بانکی (اعم از دولتی و خصوصی) و حدود ۲۷۰ صرافی غیر بانکی می‌شود.
بازار متشکل ارز ایران در سال ۱۳۹۸ و با هدف ایجاد و توسعه بازار شفاف، منصفانه، رقابتی و کارای ارزهای خارجی و انسجام بخشی به آن شروع به فعالیت کرده که همواره فعالیت و عملکرد این بازار با حمایت‌ها و انتقادهای متنوعی همراه بوده است که یکی از دلایل آن را می‌توان مبهم بودن نحوه عملکرد این بازار برای عموم مردم دانست.
به همین منظور، طبق اعلام مدیریت ارتباطات بازار متشکل ارز ایران، این بازار قصد دارد تا در راستای ایجاد شفافیت و ثبات بخشی به بازار اسکناس ارز،‌ به عنوان تنها مرجع رسمی تعیین نرخ عمده اسکناس ارز، به‌زودی نرخ های خود را به‌ صورت عمومی اعلام کند.بنابراین مخاطبان می‌توانند از طریق سایت www.ice.ir  یا با جست و جوی نام کاربری iceiran در تلگرام و icemarket.ir در اینستاگرام به جمع مخاطبان بازار متشکل ارز ایران پیوسته و از نرخ‌ها و اخبار این بازار آگاه شوند.

گفتنی است، قیمت طلا، سکه و ارز در بازار طی روزهای نخست ابتدای هفته جاری نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی اعمال تحریم‌های مجدد برخی بانک‌های ایرانی است، جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار بوجود آید و دلار نیز از سد قیمتی 30 هزار تومان عبور کند.

در هفته‌های اخیر، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.
بانک مرکزی همچنین اعلام کرده از روز دوشنبه 21 مهرماه نیز روزانه 50 میلیون دلار اسکناس وارد بازار خواهد کرد ضمن اینکه سقف خرید بانک‌ها و صرافی ها در بازار متشکل ارزی را به 500 هزار دلار افزایش داده است.
فعالان بازار پیش بینی می کنند با ورود 50 میلیون دلار در بازار و افزایش سقف خرید صرافی‌ها در بازار متشکل، قیمت ارز کاهشی شود کمااینکه بعد از اجرای این سیاست طی چند روز قیمت دلار حدود 4 هزار تومان کاهش یافت.
با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت؛ قیمت دلار برای اولین بار طی روز یکشنبه 20 مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال 31 هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که 18 بانک ایرانی را در لیست تحریم های ثانویه خود قرار داد.

برخلاف هفته‌های قبل از روزهای قبل بازار ارز نزولی شده است؛ سیر نزولی قیمت ها در حالی در بازار ارز از عصر چهارشنبه 14 آبان ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد که قیمت دلار با کاهش حدود 7 هزار تومانی همراه بوده و دلار از 30 هزار تومان ظهر چهارشنبه به 23 هزار تومان در صبح روز یک‌شنبه 18 آبان رسیده است.
مهمترین عامل تأثیرگذار در بازار ارز از دیدگاه فعالان حاضر در خیابان فردوسی، چشم انداز مثبت به آینده بازار است؛ از آنجایی که از ماه قبل بازار به انتخابات امریکا چشم دوخته بود و براساس نظرسنجی‌های قبل از انتخابات جهت‌گیری ارز مشخص می شد با نهایی شدن گزینه ریاست جمهوری آمریکا، سناریوهای بدبینانه برای آینده کنار رفته و بازار با امیدواری به آینده شاهد ریزش قیمت هاست.
نوسانات در بازار ارز همچنان پابرجاست و برهمین اساس هم قیمت ها در بازار بار دیگر صعودی شده است. دلار صبح روز یکشنبه در صرافی ها در کانال 22 هزار تومان قیمت خورده بود ولی در ادامه با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد بار دیگر به کانال های بالاتر بازگشت.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.
تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای، آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی‌های غیربانکی و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.
برخلاف هفته‌های قبل طی سه چهار گذشته بازار ارز نزولی شد؛ سیر نزولی قیمت ها در حالی در بازار ارز از عصر چهارشنبه 14 آبان ماه آغاز شد که قیمت دلار با کاهش حدود 7 هزار تومانی همراه بوده و دلار از 30 هزار تومان ظهر چهارشنبه به 23 هزار تومان در صبح روز یک‌شنبه 18 آبان رسید.
مهمترین عامل تأثیرگذار در بازار ارز از دیدگاه فعالان حاضر در خیابان فردوسی، چشم انداز مثبت به آینده بازار است؛ از آنجایی که از ماه قبل بازار به انتخابات امریکا چشم دوخته بود و براساس نظرسنجی‌های قبل از انتخابات جهت‌گیری ارز مشخص می شد با نهایی شدن گزینه ریاست جمهوری آمریکا، سناریوهای بدبینانه برای آینده کنار رفته و بازار با امیدواری به آینده شاهد ریزش قیمت هاست.

گفتنی است، با کاهش اختلاف قیمت ارز بازار آزاد و رسمی، بانک مرکزی ممنوعیت فروش ارز سهمیه ای را به هر کارت ملی برداشت؛ بنابراین صرافی ها به هر کارت ملی یک بار در سال 2200 دلار ارز سهمیه‌ای می فروشند. پیش از این با دستور بانک مرکزی فروش ارز سهمیه‌ای موقتاً در صرافی های بانکی متوقف شده بود.