:
كمينه:۱۷.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
محمدرضا سبزعلیپور

دلیل کمبود و نایاب شدن سفته در بانکها چیست؟

متأسفانه مدتی است که تعدادی از مدیران و فعالان اقتصادی کشور به بنده مراجعه و اعلام میدارند که هر چه میگردند بر انجام امورات بانکی و قراردادی خود سفته پیدا نمیکنند و همین امر موجب شده تا فعالیتهای اقتصادی شان با مشکل مواجه شود
کد خبر: ۱۶۳۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
خبراقتصادی - در ابتدا چندان باورم نمیشد که فرمایشات مدیران محترم در خصوص کمبود "سفته" اینقدر جدی و قابل پیگیری باشد تا اینکه خودم موضوع را از مدیران بانکها و شعبات مختلف جویا شدم و دریافتم که گفته فعالان اقتصادی کاملاً درست است و واقعاً "سفته" نایاب و اصلاً قحطی "سفته" آمده که این موضوع برایم بسیار ناراحت کننده و سوال برانگیز بود، از همین رو مصمم شدم تا دلیل کمبود سفته را از مراجع ذیربط جویا شوم.   
وقتیکه دلیل کمبود را از مسئولین بانکها جویا شدم، چندان پاسخ قانع کننده ای دریافت نکردم و اصلاً خود مدیران بانکها هم علت کمبود سفته را نمیدانند! فقط یکی از مدیران به بنده گفت که قرار است سفته های کاغذی را برای همیشه جمع آوری و از حالت اوراق خارج گنند و بجای آن سفته الکترونیکی رایج شود که اگر راستش را بگویم، من کلاً متوجه نشدم و سر درنیاوردم که سفته دیجیتال یعنی چه و به چه شکلی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت!
سفته ای که در زمانی نه چندان دور در شعبات بانکها و حتی دکه های روزنامه فروشی سراسر کشور به وفور یافت میشد و به راحتی به درخواست کنندگان فروخته میشد، حال چه شده و چه اتفاقی افتاده که به یکباره کمبود سفته آمده؟ آیا دلیل نایابی سفته هم تحریمهای خارجی است؟ وقتیکه کاغذ و جوهر و چاپ سفته ها در داخل ایران تولید و انجام میشود، پس چرا در توزیع آن مشکل بوجود آمده است؟
کمبود سفته واقعاً امورات جاری مردم و فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه کرده، بطوریکه مردم برای اخذ تسهیلات، عقد قراردادهای بزرگ و کوچک، استخدام، خریدهای قسطی کالا و سایر کارها نیاز به "سفته" جهت ارائه بعنوان تضمین و حُسن انجام کار دارند که نمیتوانند آنرا جهت خرید پیدا کنند!
بطور مثال: چند روز پیش خودم شاهد بودم که یکی از فعالان اقتصادی چند میلیارد تومان سفته نیاز داشت که از پیدا کردن آن نامید شده بود و با مراجعه به مسئولین ارشد بانکها به دنبال پارتی درشتی بود تا شاید از طریق توصیه ایشان بتواند مشکل خرید سفته را حل کند که نمیدانم بالاخره سفته خرید یا نه؟!
نبود سفته اصلاً برازنده ایران  نیست که مردمش در به در به دنبال خرید سفته باشند و فلذا مسئولین امر نباید با بی توجهی به موضوعات مهم اینچنینی، مشکلی بر مشکلات مردم و فعالان اقتصادی بیافزایند. به همین خاطر از این فرصت استفاده میکنم و از مسئولین محترم بانک مرکزی بویژه جناب آقای دکتر عبدالناصر همتی رئیس کل معزز بانک خواهش میکنم که شخصاً موضوع کمبود سفته در بانکها و بازار را با حساسیت خاصی دنبال و با صدور دستورات مقتضی مشکل پیش آمده را هر چه زودتر مرتفع نمایند.
البته ضروری است تا پیش از هر اقدامی، بانک مرکزی ابتدا  سریعاً مردم را از دلایل نبود "سفته" در این ایام باخبر سازند تا حتی مدیران بانکهای کشور هم از علت نبود "سفته" مطلع شوند و پاسخ قانع کننده ای هم برای مشتریان خویش داشته باشند و سپس نسبت به رفع کمبود و توزیع "سفته" با ارقام مختلف در بانکهای سراسر کشور اقدام نمایند.