:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

یک پروفسور ایرانی «پدر علم نوین گردشگری جهان» شد

چند روز پیش، عنوان «بنیانگذار و پدر علم نوین گردشگری جهان» به یک محقق ایرانی رسید؛ به کسی که هم رئیس سازمان گردشگری کشور بوده و هم در طول این سال ها، کتاب های بسیاری در حوزه صنعت توریسم نگاشته است.
کد خبر: ۱۶۲۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
اقتصادگردانتئوری پردازی های پروفسور محمدشریف ملک زاده در بخش گردشگری و ثبت اولین اختراع او در این صنعت، اتحادیه بین المللی رؤسای دانشگاه های جهان را واداشت تا به این محقق ایرانی، عنوان «بنیانگذار و پدر علم مدیریت نوین گردشگری جهان» را اعطا کند.
پانزدهم اکتبر 2020 (24 مهرماه 99)، سازمان جهاني جهانگردي سازمان ملل متحد و دانشگاه هاي معتبر جهان، اولین اختراع در صنعت گردشگری و ارائه نظریه MFT توسط دكتر ملك زاده را تائيد كردند. بسیاری از دانشمندان جهان و اساتید حوزه گردشگری کشورهای مختلف، حمایت رسمی خود را از نظریه MFT اعلام کردند و آن را نقطه عطفی در پیشرفت دانش توریسم برشمردند. این اختراع با عنوان «فرآیند مدیریت، کنترل کیفی انواع تورها با علایق ویژه با تعیین جاذبه ها، مسیرها، امکانات و شاخص‌های گردشگری» ثبت شد و اساتید صاحب نام دانشگاه‌ها و مراکز گردشگری مهم دنیا همچون خوزه کاستا رئیس دانشکده توسعه و برنامه ریزی گردشگری پرتغال، پروفسور دانیل فسن مایر از انستیتو گردشگری اریک فیدمن دانشگاه فلوریدا آمریکا، دکتر فارگاس سانچز استاد تمام دانشگاه هولوا اسپانیا و پروفسور کای چون رئیس دانشکده مدیریت هتلداری و گردشگری دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ در روزهای گذشته دكتر ملک زاده را به دلیل دریافت اولین جایزه و اختراع در صنعت گردشگری تقدير و لقب «پروفسور و پدر علم نوين گردشگري جهان» را به وي اعطا كردند.اتحادیه بین المللی رؤسای دانشگاه های جهان که این محقق ایرانی در آن فعالیت می کند، 55 سال پیش با همکاری دانشگاه‌ های آکسفورد انگلستان، آمریکا، کره‌ جنوبی، فیلیپین و چند کشور دیگر راه اندازی شد و در انگلستان فعالیت خود را آغاز کرد. یکی از اهداف این اتحاديه، افزایش تبادل تجربیات و ایجاد شبکه ارتباط بین رؤسای دانشگاه ‌هاست. ایجاد یک مجمع مطلع برای رؤسای دانشگاه ‌ها در سطح جهان، ارتقای دیدگاه جهانی نسبت به آموزش عالی و تقویت بین‌ المللی موسسات آموزش در سطح دنیا، رساندن صدای رهبران آموزش به گوش جهانیان و حمایت از توسعه پایدار در قالب شایستگی جهانی از ديگر اهداف این اتحاديه است.
اتحادیه بین المللی رؤسای دانشگاه هاي جهان در سراسر دنیا دفاتر منطقه ای دارد و یکی از مهمترین اتفاقاتی که پنجم اسفندماه سال 97 در حوزه گردشگری ایران افتاد، راه اندازی دفتر منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه بود که در جزیره کیش کلید خورد.
در واقع IAUP یا اتحادیه بین المللی رؤسای دانشگاه های جهان، برخلاف تصور عده ای، یک موسسه یا انجمن کوچک نیست بلکه یک شورای اجرایی دارد که رؤسای دانشگاه های اتریش، ژاپن، آرژانتین، ترکیه، مکزیک، چین، اسپانیا، آفریقا، کانادا، آمریکا، استرالیا و ایران در آن فعالیت می کنند.
ریاست منطقه خاورمیانه و آفریقای مرکزی برعهده پروفسور ملک زاده است که این روزها به دلیل ثبت اولین اختراع در صنعت گردشگری، بیش از گذشته نامش بر سر زبان ها افتاده است.
اين محقق ايراني مي گويد: شناسايي نخبگان صنعت گردشگري و اهل فن و اشتراك آخرين دستاوردهاي علمی و پژوهشی آنان در سطح جهان و دانشگاه های عضوIAUP ، یکی از مهمترین کارهایی است که این اتحادیه در حوزه تبادلات علمی در جهان انجام داده است.
وزیر اسبق سازمان گردشگری کشور با اشاره به نقش حمایتیIAUP از ایده ای که او در حوزه توریسم ارائه داده، تاکید می کند که اختراعش چند سال پیش توسط سازمان اسناد و املاک کشور و اداره مالکیت معنوی و ثبت اختراعات، ثبت گردید و متعاقب آن در بسیاری از کشورهای جهان، پتنت گرفت و ثبت مالکیت معنوی و وایپو شد. بر همین اساس، وزارت علوم و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران نیز در آن زمان این افتخار علمی را به ملک زاده تبریک گفتند و اعلام کردند که این اختراع و تئوری، تحولی عظیم در صنعت گردشگری و رونق اقتصاد به وجود خواهد آورد.