:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

مسکن، اشتغال و بیمه؛ آنچه بانک مهر ایران برای توسعه روستاها انجام داد

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با نگاهی جامع، توسعه روستاهای کشور را مد نظر قرار داده و برای رسيدن به اين هدف در سه حوزه مسکن، اشتغال و بيمه اقدامات مؤثري انجام داده است.
کد خبر: ۱۶۲۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
اقتصادگردان- به گزارش روابط عمومی بانک مهر ایران، گسترش و آبادانی روستاها در چند دهه اخیر، همواره يکي از دغدغه‌هاي اصلي توسعه در ايران و اکثر کشورهاي در حال توسعه بوده است. در بسياري از كشورها، توسعه روستايي به‌مثابه راهبردي با اهميت براي تأمين نيازهاي اساسي و توزيع بهينه منافع ناشي از توسعه ملي تلقي شده است. در اين راستا شيوه‌هاي متعدد و الگوهاي متنوعي براي توسعه روستايي تجربه شده كه برخي از آنها موفق نبوده و دستاوردهاي مطلوبي نداشته است. هنوز سهم جوامع روستايي جهان سوم از توسعه و پيشرفت اندك است و اكثر فقراي اين كشورها يا در روستاها به سر مي‌برند يا شهرنشيناني عمدتاً حاشيه‌نشين با زادگاه روستايي بوده‌اند.

بانک مهر ایران به‌عنوان نخستین و بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور که كارویژه اصلي خود را پرداخت تسهيلات به اقشار كمتر برخوردار تعريف كرده، براي توسعه روستاهاي كشور نيز گام‌هاي اساسي برداشته و در اين راستا حوزه‌هاي مختلفي را مد نظر قرار داده است.

پرداخت وام قرض‌الحسنه برای بهسازی خانه‌های روستایي

 هر چند مسکن یکی از نیازهای اوليه جامعه به شمار مي‌رود، اما تهيه يا بازسازي آن در سال‌هاي اخير سخت شده و اين سختي براي خانوارهاي روستايي به‌نوعي بيشتر هم بوده است. بانک مهر ايران تسهيلاتي را در نظر گرفته تا روستاييان کشور بتوانند با مقاوم‌سازي و بهسازي واحدهاي مسكوني خود، تا حد ممكن آن را از آسيب‌هاي سوانح طبيعي حفظ كنند.

تجربه بلایای طبیعی مختلف از جمله سيل و زلزله نشان داده که ساکنان مناطق روستایی به‌دلیل ناتوانی در تأمين منابع مالي، امکان مقاوم‌سازي خانه‌هاي خود را در برابر اين سوانح ندارند و هر بار آسيب بيشتري را متحمل مي‌شوند.

این در حالی است که حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور در مناطق روستایي زندگي مي‌کنند. بررسي آمارهاي مربوط به سرشماري سال ۱۳۹۵ نشان مي‌دهد در سطح کشور، حدود پنج ميليون و ۴۰۰ هزار واحد مسكوني روستايي وجود دارد كه حدود ۱۵ درصد آن‌ها داراي اسكلت فلزي هستند و در حدود ۱۷ درصد از بتون آرمه به‌عنوان عمده مصالح به‌كار رفته، استفاده شده است. ساير واحدهاي مسكوني روستايي يعني بيش از سه ميليون و ۶۰۰ واحد، از مصالح ديگري استفاده كرده‌اند كه ايمني قابل قبولي ندارند.

در عین حال، ساکنان روستاها به دلایل مختلف امکان تأمین منابع مالی جهت مقاوم‌سازي منازل خود را نيز ندارند. ضمانت‌هاي بانکي و نيز سودهاي بالا در وام‌هايي مانند جعاله که در تعمير مسكن مورد استفاده قرار مي‌گيرد، موانع تأمين مالي اين افراد در برابر مقاوم‌سازي واحدهاي مسكوني هستند. بانك مهر ايران به‌عنوان بزرگ‌ترين بانك قرض‌الحسنه كشور در اين حوزه اقدامات مهمي انجام داده تا بتواند به سهم خود اين مسئله را در حوزه تأمين مالي برطرف كند.

بانک مهر ایران در طول ۴ سال گذشته اقشار خاصی را که نیاز به تسهیلات قرض‌الحسنه داشته‌اند مد نظر قرار داده و براي آن‌ها طرح‌هاي متنوعي را تعريف کرده است؛ به‌طوري که تا كنون در چارچوب همكاري با بنياد مسكن انقلاب اسلامي ۷۳۰۰ فقره تسهيلات به ارزش ۶۰۵ ميليارد ريال پرداخت شده است.

بیمه ۵۰۰هزار خانه روستایی در برابر حوادث طبیعي

در جریان بلایای طبیعي، آسيب‌هاي وارد شده به افراد، مانند يک کوه عظيم يخي است که قسمت اعظم آن زير آب قرار دارد و ديده نمي‌شود. هنگام وقوع يک حادثه مانند سيل و زلزله، دولت و نهادهاي وابسته در گام اول به دنبال رفع نيازهاي اوليه اقشار آسيب‌ديده و تأمين سلامت، خوراك، پوشاك و اسكان موقت آن‌ها است و مسائل مربوط به اقدامات زيرساختي از جمله احداث و بازسازي منازل هموطنان در گام‌هاي بعدي قرار مي‌گيرد كه معمولاً با وقفه چند ماهه و پس از تأمين مايحتاج ضروري اوليه آسيب‌ديدگان اتفاق مي‌افتد.

بانک مهر ایران با توجه به اینکه بیمه خانه‌های روستايي به‌عنوان راهکاري براي مديريت بحران و مُسکني براي كاهش دردهاي ناشي از حوادث طبيعي است، در راستاي مسئوليت‌هاي اجتماعي خود اقدام به بيمه نزديك به ۵۰۰هزار خانه روستايي ۳ استان كمتر برخوردار كشور كرد تا همزمان با گام اول دولت و نهادهاي مربوطه براي تأمين مايحتاج مورد نياز مردم، گام دوم نيز با هدف كاهش آلام و فشارهاي رواني ناشي از حادثه همزمان برداشته شود.

این خانه‌ها در برابر حوادث و بلایای طبیعي از جمله سيل، زلزله، آتش‌سوزي، صاعقه، طوفان و... بيمه شده‌اند. اين اقدام بانک مهر ايران خيلي زود اثر خود را نشان داد. متأسفانه در هفته نخست شهريور سال جاري، ۹۳ روستاي استان خراسان جنوبي بر اثر سيل خسارت ديد و خانه‌هاي واقع شده در اين روستاها با آسيب روبرو شد. خراسان جنوبي يکي از سه استاني است که خانه‌هاي روستايي آن از سوي بانک مهر ايران تحت پوشش بيمه حوادث درآمده است.

بانک مهر ایران امیدوار است هم اقداماتش برای اعطای تسهيلات بازسازي و بهسازي خانه‌هاي روستايي مؤثر واقع شود هم اينکه با همت ساير نهادها شاهد تحت پوشش بيمه قرار گرفتن تمام خانه‌هاي روستايي سراسر کشور باشيم، تا در صورت بروز حوادث مشابه، بخشي از دغدغه‌هاي روستاييان عزيز کشور برطرف شود.

هنگامی یک روستایی بداند اگر حادثه‌اي طبيعي رخ داد، چگونه مي‌تواند با آن مقابله کند، به وي انگيزه و اميد مي‌دهد. بيمه قشر روستايي که عمدتاً به کشاورزي مشغولند، از نظر اقتصادي نيز اهميت زيادي دارد.

تلاش برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها

نظر به جایگاهی که روستا و روستانشین در پویايي اقتصاد کشور دارد، مانند کمک به رشد اقتصادي، كنترل نرخ تورم، افزايش نرخ اشتغال و فعاليت، به‌طور ويژه در توليد كالاهاي اساسي و استراتژيك نيز مؤثر است و مي‌تواند بستر مناسبي براي توليدات كشاورزي، دامي، صنعتي و خدماتي، حفظ محيط زيست و امنيت، هنجارهاي فرهنگي و اجتماعي، حراست و نگهباني مرزها را فراهم نمايد. از طرفي ظرفيت جمعيت ساكن در اين مناطق با اتخاذ تدابير صحيح و مدبرانه زمينه شكوفايي و توسعه پايدار مناطق روستايي و به تبع آن كشور را به همراه خواهد داشت.

در همین راستا بانک مهر ایران تسهیلاتی را براي اشتغال‌زايي و کارآفريني در همکاري با نهادهاي حمايتي پرداخت کرده است. اين بانك در چارچوب تفاهم‌نامه با كميته امداد ۳۲۶هزار فقره تسهيلات به ارزش ۲۳هزار و ۲۰۰ ميليارد ريال و در همكاري با بنياد بركت ۹۰هزار فقره تسهيلات به ارزش ۱۴هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال پرداخت كرده كه بخش عمده آن مربوط به مناطق روستايي كشور بوده است.