:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

پیش‌بینی پورابراهیمی از مثبت شدن تراز تجاری کشور در شش ماهه دوم سال

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیش بینی کرد که با توافق صورت گرفته بین بانک مرکزی و وزارت صنعت برای متعادل سازی واردات و صادرات، تراز تجاری کشور در ۶ ماهه دوم سال تراز مثبت شود.
کد خبر: ۱۶۲۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
اقتصادگردان- محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به توافق صورت گرفته بین بانک مرکزی و وزارت  صنعت برای متعادل سازی واردات و صادرات گفت: پیش از این در نشست وزرای اقتصادی، روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس و رئیس مجلس توافقی صورت گرفت که صادرات و واردات متعادل سازی شود که در حال حاضر این مصوبه در حال اجراست.

وی افزود: وزارت صنعت هم اعلام کرده هر کسی می‌خواهد صادرات داشته باشد می‌تواند ارز را به وارد کننده بدهد یا خودش کالایی به کشور وارد کند. پیش از این بانک مرکزی در این زمینه مشکلاتی داشت و این کار را قبول نمی‌کرد اما حالا بر اساس توافق صورت گرفته این کار انجام می‌شود. همچنین کسی که در خارج، منابع ارزی دارد می تواند واردات کالا بدون ثبت سفارش و دریافت ارز انجام دهد.

نماینده مردم کرمان در مجلس یادآور شد: این کار افزایش صادرات را به دنبال دارد و محدودیت های ناشی از تصمیمات بانک مرکزی هم حذف می‌شود. پیش‌بینی ما این است که حجم صادرات افزایش یابد و تعادل در نرخ ارز مربوط به تأمین منابع کالاهای وارداتی ایجاد ‌شود که در نهایت منجر به پایین آمدن نرخ ارز می‌شود. تراز تجاری ما در ۶ ماهه اول سال منفی بود و پیش‌بینی ما این است که با اجرای این توافق در ۶ ماهه دوم سال تراز تجاری برگردد و مثبت شود.

پورابراهیمی در پایان با بیان اینکه نحوه اولویت‌بندی کالاهای وارداتی با نظر وزارت صنعت خواهد بود، خاطرنشان کرد: قاعدتاً اولویت اول، مواد اولیه واحدهای تولیدی، قطعات و تجهیزات بخش تولید و مجموعه تجهیزات سرمایه‌گذاری برای طرح‌های جدید است و حتماً کالاهای غیر ضرور در اولویت ثبت سفارش نیستند.