:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
تداوم کاهش پلکانی قیمت دلار در اولین روز هفته / با کاهش اونس طلا و نرخ دلار، سکه به زیر 13 میلیون تومان بازگشت

ثبت سفارش ارز متقاضی از این هفته/ دلار در آستانه بازگشت به کانال ۲۶ هزار و عقبگرد سکه به کانال 12 میلیونی

قیمت دلار در بازار آزاد به 27 هزار تومان رسید قیمت یورو 31 هزار و 400، قیمت درهم 7 هزار و 500، قیمت پوند36 هزار و 800 تومان معامله شد. به دنبال آن قیمت صرافی ها نیز کاهش یافت. قیمت دلار در (صرافی بانکی)26 هزار و 870، قیمت یورو (صرافی بانکی)31هزار و 500 تومان داد و ستد شد. در بازار طلا نیز انس طلا1879 دلار، قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)12 میلیون و 800 هزار، قیمت سکه بهارآزادی 12 میلیون و 300 هزار، نیم سکه بهارآزادی 7 میلیون و 100 هزار، ربع سکه بهارآزادی 4 میلیون و 800 هزار، سکه گرمی 2 میلیون و 650 هزار معامله شد. همچنین گرم طلای 18 عیاریک میلیون و 177 هزار، مظنه مثقال طلا 5 میلیون و 100 هزار تومان اعلام شده است
کد خبر: ۱۶۲۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
خبراقتصادی  – محسن شمشیری
آغاز هفته برای فعالان بازار ارز، با کاهش پلکانی نرخ دلار در کانال بیست و هفت هزار تومانی همراه شده است. در ادامه روند کاهشی شاخص ارزی در هفته گذشته، شنبه نیز بازار ارز با افت نرخ فروش دلار و یورو فعالیت خود را آغاز کرده است. اولین روز هفته (شنبه دهم آبان ماه ۹۹) در حالی با روند نزولی نرخ ارز آغاز شده است که بررسی معاملات بازار ارز از هفته گذشته تا به امروز، از کاهش معنادار قیمت اسکناس دلار و یورو حکایت دارد.
روند کنونی بازار ارز نشان از ریسک بالای سرمایه گذاری دارد. به گفته فعالان ارزی، افزایش حجم عرضه در این روزها، معنادار بوده و چشم انداز کاهشی قیمت ها در بازار ارز را تقویت کرده است. همچنین در کنار رشد عرضه اسکناس در بازار ارز، روند معاملات حواله‌های ارزی نیز در سامانه نیما افزایش یافته است.به نظر می رسد با توسعه روش واردات در مقابل صادرات و واردات در مقابل ارز اشخاص، شاهد تعدیل بیشتر نرخ ارز و افت شاخص ارزی باشیم.
قیمت دلار در بازار آزاد به 27 هزار تومان رسید قیمت یورو 31 هزار و 400،  قیمت درهم 7 هزار و 500، قیمت پوند36 هزار و 800 تومان معامله شد.  به دنبال آن قیمت صرافی ها نیز کاهش یافت. قیمت دلار  در (صرافی بانکی)26 هزار و 870،  قیمت یورو (صرافی بانکی)31هزار و 500 تومان داد و ستد شد.
در بازار طلا نیز انس طلا1879 دلار، قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)12 میلیون و 800 هزار، قیمت سکه بهارآزادی   12 میلیون و 300 هزار، نیم سکه بهارآزادی 7 میلیون و 100 هزار، ربع سکه بهارآزادی 4 میلیون و 800 هزار،  سکه گرمی 2 میلیون و 650 هزار معامله شد. همچنین گرم طلای 18 عیاریک میلیون و 177 هزار، مظنه مثقال طلا 5 میلیون و 100 هزار تومان اعلام شده است.

کاهش ۸۵۰ تومانی نرخ دلار در صرافی‌های بانکی

دلار در صرافی‌های بانکی روز (شنبه) ۲۶ هزار و ۸۶۹ تومان معامله شد که کاهش بیش از ۸۵۰ تومانی را نسبت به روز پنج‌شنبه نشان می‌دهد.نرخ فروش دلار در صرافی‌های بانکی ۲۶ هزار و  ۸۶۹ تومان اعلام شد و یورو با یک هزار و ۱۵۲ تومان کاهش با نرخ ۳۱ هزار و ۴۹۴ تومان مورد معامله قرار گرفت.
همچنین در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته هر یورو با قیمت میانگین ۳۳ هزار و ۴۶ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز با قیمت میانگین ۲۷ هزار و ۹۵۶ تومان به فروش رفت.در سامانه نیما نیز طی روز پنجشنبه، حواله یورو با میانگین قیمت ۳۱ هزار و ۹۰۴ تومان به فروش رسید و حواله دلار نیز قیمت میانگین ۲۶ هزار و ۸۳۱ تومان را ثبت کرد.البته نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.
در هفته‌های اخیر با تشدید نوسانات ارزی، بانک مرکزی تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا اتخاذ کرد و قیمت ارز تا حدودی روند نزولی در پیش گرفت و برخی فعالان بازار ارز نیز این کاهش را به تزریق ارز توسط بانک‌ مرکزی به بازار متشکل مربوط دانستند و حتی از احتمال کاهش بیشتر قیمت ها در روزهای آینده خبر می دهند.
برخی علت ریزش دلار در روزهای اخیر را تزریق دلار به بازار توسط مردم اعلام کردند که با فروش ارزهای خود طرف عرضه را تقویت کرده‌اند اما به نظر می رسد که آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز نیز تا حدودی مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.

عقبگرد سکه به کانال ۱۲ میلیون تومانی

 قیمت‌ها در بازار سکه و طلا امروز (شنبه- دهم آبان) روند نزولی داشت به  طوری که سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید با افت ۶۸۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز پنجشنبه، به بهای ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته و دوباره وارد کانال ۱۲ میلیونی شد. کاهش بهای دلار در بازارهای داخلی به عنوان مهم‌ترین علت افت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه به شمار می‌رود.
درساعات صبح با کاهش قیمت ارز در بازار آزاد،  دلار 27 هزار تومان، یورو 31 هزار و 400 تومان و درهم امارات 7 هزار و 500 تومان اعلام شد. قیمت دلار در صرافی‌های بانکی با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۷ هزار و ۲۰ تومان تعیین شد. در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۱۷۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و است.قیمت سکه طرح قدیم 12 میلیون و 300 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 100 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 800 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 650 هزار تومان تعیین شد.  قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و 177 هزار تومان و هر مثقال طلا 5 میلیون و 100 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.
گفتنی است، قیمت طلا، سکه و ارز در بازار طی روزهای نخست ابتدای هفته جاری نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی اعمال تحریم‌های مجدد برخی بانک‌های ایرانی است، جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار بوجود آید و دلار نیز از سد قیمتی 30 هزار تومان عبور کند.
در هفته‌های اخیر، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.
بانک مرکزی همچنین اعلام کرده از روز دوشنبه 21 مهرماه نیز روزانه 50 میلیون دلار اسکناس وارد بازار خواهد کرد ضمن اینکه سقف خرید بانک‌ها و صرافی ها در بازار متشکل ارزی را به 500 هزار دلار افزایش داده است. فعالان بازار پیش بینی می کنند با ورود 50 میلیون دلار در بازار و افزایش سقف خرید صرافی‌ها در بازار متشکل، قیمت ارز کاهشی شود کمااینکه بعد از اجرای این سیاست طی چند روز قیمت دلار حدود 4 هزار تومان کاهش یافت.

ثبت سفارش ارز متقاضی از این هفته 

علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت دراین باره گفت: بدلیل کمبود منابع ارزی تعدادی از افراد در صف ثبت سفارش و تعدادی در صف تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی هستند که این اعداد قابل ملاحظه است. برهمین اساس در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوب شد مدیریت ثبت سفارش در وزارت صمت انجام شود که این موضوع انجام شد و ما کالاهای ضروری را در اولویت ثبت سفارش قرار دادیم.از این هفته افرادی که نیاز به ارز ندارند و ارز در خارج از کشور دارند مجاز هستند تا کالا وارد کنند و علاوه براین صادرکنندگانی که از سال ۹۸ تعهد ارزی داشتند می‌توانند از محل تعهد صادراتی مجوز واردات کالاهای اولویت دار را دریافت کنند که این موضوع باعث می‌شود صادرات افزایش یابد و نیاز واحدهای صنعتی به مواد اولیه تامین شود.در هفته‌های گذشته با تشکل‌های بخش خصوصی هم اندیشی داشتیم و تا ماه‌های پایانی سال شاهد رشد صادرات و افزایش کالاهای وارداتی خواهیم بود.
سامانه‌های معاملاتی یکی از مسیرهای کاهش حضور فیزیکی افراد است، زیرا بروکراسی اداری مخل توسعه کشور است و ما در وزارت صمت تلاش کردیم این بروکراسی‌ها را حذف کنیم تا مسیرهای تولید و تجارت را آسان‌تر کنیم. اگر بخش خصوصی اشکالاتی در سامانه توسعه تجارت الکترونیکی می‌بینند حتما به وزارت صمت اطلاع دهد.وی درباره کالاهایی که در گمرک باقی مانده است گفت: کالاهای وارداتی ۲ گروه هستند؛ گروه اول ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند که این کالاها در گمرک باقی می‌ماند تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را از بانک مرکزی دریافت کنند و بعد از گمرک ترخیص می‌شوند و گروه دوم نیزمتقاضیانی هستند که ارز نیمایی دریافت می‌کنند.براساس سیاست جدید، متقاضی که اعلام کند نیاز به ارز نیمایی ندارد اجازه ترخیص داده می‌شود و افرادی که نیاز به ارز دارند باید در سامانه نیمایی ارز خریداری کنند تا ترخیص کالا صورت گیرد.

کاهش نرخ دلار ادامه می‌یابد؟


با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت؛ قیمت دلار برای اولین بار طی روز یکشنبه 20 مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال 31 هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که 18 بانک ایرانی را در لیست تحریم های ثانویه خود قرار داد.
برهمین اساس هم اکنون قیمت فروش دلار در صرافی ها با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل 26 هزار و 870 تومان و قیمت فروش یورو نیز با کاهش  معادل 31 هزار و 500 تومان اعلام شده است. گفتنی است، برخلاف روزهای قبل از روز چهارشنبه 7 آبان قیمت خرید دلار و یورو از سایت صرافی ملی حذف شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.
تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای، آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی‌های غیربانکی و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.
بانک مرکزی البته اعلام کرده از روز دوشنبه 21 مهرماه نیز روزانه 50 میلیون دلار اسکناس وارد بازار خواهد کرد ضمن اینکه سقف خرید بانک‌ها و صرافی ها در بازار متشکل ارزی را به 500 هزار دلار افزایش داده است.
با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت؛ قیمت دلار برای اولین بار طی روز یکشنبه 20 مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال 31 هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که 18 بانک ایرانی را در لیست تحریم های ثانویه خود قرار داد.
گفتنی است، با افزایش بیش از 3 هزار تومانی قیمت ارز در صرافی های بانکی و کاهش اختلاف قیمت ارز بازار آزاد و رسمی، بانک مرکزی ممنوعیت فروش ارز سهمیه ای را به هر کارت ملی برداشت؛ بنابراین صرافی ها به هر کارت ملی یک بار در سال 2200 دلار ارز سهمیه‌ای می فروشند. پیش از این با دستور بانک مرکزی فروش ارز سهمیه‌ای موقتاً در صرافی های بانکی متوقف شده بود.
عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به روند کاهشی نرخ ارز گفت: دستگاه‌های نظارتی باید با معاملات دلار فردایی و دیگر فعالیت‌های مخرب در بازار ارز برخورد کنند.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌و‌گو با تسنیم با بیان اینکه نرخ دلار به‌زودی کاهش می‌یابد، اظهار داشت: با توجه به اینکه روند افزایش قیمت ارز در هفته‌های گذشته با سرعت زیادی اتفاق افتاد، بسیاری از افراد به‌دلیل حفظ ارزش دارایی‌های خود اقدام به خرید دلار کردند که البته در این فرآیند بسیاری از سودجویان مردم را به خرید هرچه بیشتر ارز‌های خارجی با قیمت کاذب تشویق کردند.
وی با پیش‌بینی اینکه احتمالاً روند کاهش نرخ ارز ادامه می‌یابد، افزود: قیمت دلار در زمان حاضر با شتاب کمتری کاهش می‌‌یابد، اما می‌بایست مقابل جریان‌‎هایی که به‌دنبال ایجاد هیجانات و نرخ‌های کاذب هستند ایستادگی کرد.
این نماینده مجلس با تأکید بر اهمیت مقابله با معاملات فردایی و دیگر فعالیت‌های مخرب در بازار ارز ابراز کرد: بخشی از افزایش قیمت‌ها در بازار ارز، طلا، خودرو و مسکن به افزایش طبیعی قیمت‌ها مربوط می‌شود؛ چرا که با وجود افزایش نقدینگی، فشار تحریم‌های اقتصادی و دیگر عوامل منفی، بخشی از افزایش قیمت‌ها قابل پیش‌بینی بود اما عمده جهش‌های قیمتی به فعالیت‌های سودجویانه و مخرب برمی‌گردد که معمولاً به‌صورت سازمان‌یافته و گروهی قصد برهم زدن بازار‌ها از جمله بازار ارز را دارند.
متأسفانه عده‌ زیادی با طرح و نقشه قبلی وارد بازار ارز و معاملات کاذب شده‌اند و تنها به‌دنبال سود شخصی خود هستند؛ در نتیجه اقدامات این افراد نرخ دلار با افزایش غیرمنطقی روبه‌رو شد و مردم گرفتار خرید ارز با قیمت‌های کاذب شدند.
روند ایجاد قیمت‌های غیرواقعی نه‌تنها در بازار ارز بلکه در بعضی از پلت‌فرم‌های فروش نیز شیوع پیدا کرده است، متأسفانه افرادی با درج آگهی‌های دروغین در بازار خودرو و مسکن التهاب ایجاد می‌کنند و سعی در تثبیت قیمت‌های کاذب خود دارند.دستگاه‌های نظارتی می‌بایست برای جلوگیری از ضرر و زیان مردم با دلالان و سودجویان متخلف برخورد کنند به‌طوری که انگیزه ورود به معاملات دلار فردایی و دیگر فعالیت‌های مخرب در بازار ارز کاهش یابد.
به‌گفته برخی کارشناسان اقتصادی، با کاهش آثار مخرب کرونا بر اقتصاد کشور و همچنین بازشدن مرز‌ها برای صادرات کالا، به‌نظر می‌رسد وضعیت بازار ارز نسبت به شش ماه ابتدایی سال 99 با ثبات بیشتری ادامه یابد؛ البته روند مثبت کاهش التهابات می‌تواند با جلوگیری از فعالیت‌های مخرب سودجویان ادامه پیدا کند.