:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
در ۵ ماهه نخست امسال

صنعت و معدن؛ دومین دریافت‌کننده تسهیلات بانکی بعد از خدمات

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش صنعت و معدن در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۷۶.۶ درصد افزایش داشته و این بخش، بعد از بخش خدمات بیشترین سهم از تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۱۶۲۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
اقتصادگردان- طبق این آمار تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش صنعت و معدن با افزایش ۷۶.۶ درصدی در پنج ماهه نخست امسال، به ۱۵۵ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان رسیده است. مقدار این تسهیلات در پنج  ماه اول سال گذشته ۸۸ هزار و ۲۷۸ میلیارد تومان بوده است.

سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش صنعت و معدن از کل تسهیلات پرداخت شده به بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، ‌ مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر بخش‌های متفرقه در پنج ماهه نخست سال گذشته، ۲۹.۸ درصد بوده که امسال این رقم به ۳۰.۸ درصد رسیده است.

تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش بازرگانی نیز در در پنج ماهه نخست سال گذشته ۱۰۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان بوده که با ۹۰.۶ درصد افزایش به ۵۳ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان در پنج ماهه نخست سال جاری رسیده است.

با این حال سهم بخش بازرگانی از کل تسهیلات پرداختی به بخش‌های یاد شده از ۱۸.۲ درصد در پنج ماه اول سال ۱۳۹۸ به ۲۰.۳ درصد افزایش یافته است.

در این میان بیشترین تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش خدمات اختصاص یافته که در پنج ماهه نخست امسال سهم ۳۵.۳ درصدی از کل تسهیلات پرداختی را به خود اختصاص داده که معادل ۱۷۸ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۶۴.۴ درصد افزایش داشته است.

بعد از بخش خدمات و صنعت و معدن، به ترتیب بخش بازرگانی، کشاورزی و مسکن ۲۰.۳، ۷.۴ و ۶.۱ درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری را دریافت کرده‌اند. البته تسهیلات پرداختی به دو بخش کشاورزی و مسکن به ترتیب ۵۶.۱ و ۴۹.۲ درصد نسبت به پنج ماهه اول سال گذشته افزایش داشته و به ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد و ۳۰ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان رسیده است.