:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
تشریح اهداف و چشم‌اندازهای قرارگاه مهارت آموزی برای سربازان

معضل بیکاری جوانان با سربازی رفتن حل می‌شود؟

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی سربازان نیروهای مسلح جزئیات، اهداف و چشم اندازهای مهارت آموزی برای سربازان را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۶۲۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
اقتصادگردان- سردار سید مهدی فرحی با بیان اینکه هدف از مهارت آموزی سربازان افزایش جذابیت سربازی در جامعه، ارتقا نشاط سرباز در حین خدمت و افزایش اثربخشی سربازی برای نیروی مسلح و کشور است، گفت: قرارگاه مهارت آموزی سربازان این سه راهبرد عمده را دنبال می‌کند و در همین راستا نیز اقدامات مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است که از جمله آن می‌توان به چندین بخشنامه و ابلاغیه و امضای تفاهم‌نامه های مختلف با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ... اشاره کرد.

وی با بیان اینکه مهارت آموزی در دراز مدت نیز اشتغال جوانان را جزو اهداف خود قرار داده است، گفت: طبق آمارهای اعلام شده در کشورمان حدود چهار میلیون فرد بیکار وجود دارد که قسمت عمده آنان یا به تعبیری نزدیک به ۸۵ درصدشان جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله هستند که اتفاقا وقتی در موضوع، ریزتر می‌شویم معلوم می‌شود که مهارت خاصی نداشتند و به همین دلیل هم به دنبال استخدام و جذب و ... نرفته‌اند.

فرحی افزود: حالا با ایجاد قرارگاه مهارت آموزی در واقع سرباز یک مهارتی را فرا گرفته که حدود دوسال برای یادگیری و آزمون و خطای آن فرصت داشته، سپس یک مدرک معتبر مهارتی گرفته که همین موضوع اعتماد به نفس و امتیاز فرد را برای ورود به بازار کار افزایش می‌دهد و در نهایت هم با آنچه که فراگرفته و توافقاتی که قرارگاه انجام داده است، این فرد در اولویت استخدام و جذب در سازمان‌های مختلف قرار خواهد گرفت.

وی درباره چرایی ورود به موضوع مهارت آموزی نیز گفت: نیروهای مسلح وظیفه تامین امنیت ملی را برعهده دارند و امروز دیگر همه می‌دانند که امنیت موضوعی چندوجهی است. پس رفع هر چیزی که امنیت ملی کشور را مخدوش کنددر راستای ماموریت ما قرار دارد. حالا وقتی چندین میلیون جوان بیکار باشند، آیا این موضوع به امنیت ملی آسیب نمی‌زند؟ این یک تهدید بزرگ امنیت ملی است و مقابله و رفع آن را در حد توان وظیفه خود می‌دانیم.  

فرحی ادامه داد:  نیروهای مسلح پیشانی بحران زدایی است و همانطور که در سایر بحران‌ها و مشکلات نظیر کرونا، سیل، زلزله و ... وارد شده در بحث ایجاد شغل هم با وجود اینکه وظیفه اصلی ما نیست، وارد موضوع شده و به کمک دیگر دستگاه ها آمده‌ایم.


فرمانده قرارگاه مهارت آموزی سربازان نیروهای مسلح از بیکار خواندن سربازان نیز انتقاد کرد و گفت: طرح چنین موضوعاتی در هر سطحی یک صحبت خام و پخته نشده است. اتفاقا در سال‌های اخیر حجم کار سربازان به دلایل مختلفی از جمله ارتقا سطح تحصیلات و ... افزایش یافته و تخصصی تر هم شده است.  اتفاقا قرارگاه هم در همین زمینه فعال است تا حالا که حجم کار سربازان بیشتر و تخصصی تر شده، آن را به یک مهارت هم گره بزند.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز از مشمولان و سربازان در بدو ورود به خدمت آزمون ادواری مهارت سنجی گرفته می‌شود. حتی با طراحی سامانه سرباز ماهر از جوانان قبل از اعزام به سربازی نیز خواسته شده تا اگر مهارتی دارند به ثبت برسانند تا جذب و پذیرش این سربازان بر حسب مهارتشان انجام شود.

حدود ۱۵ درصد سربازان با یک مهارت وارد نیروهای مسلح می‌شوند

وی با بیان اینکه در دوره‌های اخیر اعزام حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد سربازان ما با یک مهارت وارد مراکز آموزشی و نیروهای مسلح شده‌اند، گفت: عمده این افراد در آزمون ها شرکت کرده و گواهینامه معتبر گرفته‌اند. باقی سربازان نیز دو سال فرصت دارند تا در مهارت و رشته مورد علاقه خودشان مهارتی را کسب کرده و گواهینامه بگیرند.

فرحی از ایجاد محیط هایی برای آموزش در محیط واقعی کار در نیروهای مسلح نیز خبر دادو گفت: قرار شد تا تمام کارگاه‌هایی که در نیروهای مسلح قرار دارد در پرتال فنی حرفه‌ای ثبت شود که تعداد این کارگاه ها در حال حاضر به بیش از پنج هزار کارگاه در ارتش، ناجا و سپاه پاسداران رسیده است. البته طبق برنامه ریزی های ما تعداد این کارگاه ها تا پایان سال باید به حدود ۱۵ هزار عدد برسد. حالا اگر در این کارگاه ها تنها بین سه تا چهار سرباز در سال آموزش ببینید، می‌توان گفت که از طریق همین ظرفیت سالانه تنها حدود ۵۰ هزار سرباز تحت آموزش قرار گرفته اند.

وی به معضل نداشتن سابقه کار در پذیرش و جذب افراد نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که هنگام استخدام دارای اهمیت است، موضوع سابقه کار است. ما دو سال سربازی را برای فردی که مهارتی داشته یا کسب کرده را به عنوان سابقه کار نیز لحاظ کرده و گواهی مربوط به آن را نیز پس از پایان خدمت در اختیار سرباز قرار  خواهیم داد که این کار از طریق سامانه ماهرسان در حال انجام است.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی سربازان نیروهای مسلح درباره اینکه آیا فرد دارای مهارت دوباره تحت آموزش قرار خواهد گرفت یا خیر نیز گفت: ما برای افرادی که دارای مهارت هستند، آموزش مهارت جدید را پیش بینی نکرده ایم، آنها صرفا در آزمون اولیه شرکت کرده و گواهی دریافت می‌کنند، اما پس از ورود به خدمت بکارگیری موثر را پیش بینی کرده ایم. به این معنی که این سرباز را در تخصصی که دارد استفاده می‌کنیم تا طی دو سال از محیط کار و حرفه اش دور نشود و علاوه بر آن سابقه کار هم دریافت کند.

 فرحی درباره اینکه چقدر از این مهارت ها در بازار شغلی کشور مورد نیاز است هم گفت: ما آمدیم و یک کمیته کیفیت  تشکیل دادیم که اتفاقا هدفش همین است. ما مهارت های مورد نیاز کشور با نیروی مورد نیاز را در هفت طبقه دسته بندی کرده و در نهایت به یک فرم مخروطی رسیدیم و بر اساس آن مهارت ها را به سه دسته طلایی، نقره‌ای و برنزی تقسیم کردیم. در تمام این موارد به نیازهای بومی واستانی نیز توجه شد و همین امر نیز سبب شد تا در برخی از استان ها و مناطق طبقات این هرم تغییر کند.

به گفته وی، تا کنون ۵۰۰ مهارت دارای بازار و امکان کار از سوی قرارگاه شناسایی شده است که البته برخی از این مهارت ها مختص کل کشور نیست و جزو مهارتهای بومی یا همان برنزی محسوب می‌شود. مثلا در استان خراسان شمالی، کشت زعفران رونق دارد اما این موضوع در لرستان موضوعیتی ندارد.