:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
اردکانیان خبر داد

سرمایه‌گذاری ۱۹۵۰۰ میلیارد تومانی در بخش‌های آب و برق تهران

وزیر نیرو از بهره‌برداری ۱۲۴ پروژه در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: تاکنون در دولت تدبیر و امید ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش‌های آب و برق تهران سرمایه‌گذاری شده است.
کد خبر: ۱۶۲۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
اقتصادگردان- رضا اردکانیان امروز در بیست و ششمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در مراسم افتتاح ۳ پروژه صنعت آب و برق استان‌های تهران و هرمزگان با اعتبار ۳۳۴۰ میلیارد تومان که با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئوکنفرانس انجام شد، اظهار کرد: امروز در بیست و ششمین هفته پویش، یکصد و بیست و چهارمین پروژه این پویش را در سال ۹۹ با دستور و حضور رییس جمهوری افتتاح می‌کنیم، از این تعداد ۷ پروژه ساز و کاری و ۱۱۷ پروژه ساخت و سازی در مجموع با سرمایه‌گذاری ۳۱ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان است. آنچه می‌ماند ۱۲۶ پروژه دیگر با سرمایه‌گذاری ۱۸ هزار میلیارد تومان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه امروز ۴ پروژه در تهران در زمینه آبرسانی و یک پروژه مهم در هرمزگان در زمینه تولید برق افتتاح می‌شود، افزود: تامین آب شرب شهرهای بزرگ همواره دغدغه دولت‌ها و سازمان‌های مسئول بوده است و تهران بزرگ به عنوان یک ابر شهر از شهرهای پرجمعیت دنیاست.

وزیر نیرو گفت: امروز در حالی که از جمعیت حدود ۷.۵ میلیارد نفری کره زمین اعلام می‌شود که در شهرها ۹۶ درصد پوشش دسترسی به آب وجود دارد، حدود ۴ برابر کل جمعیت ایران در جهان هنوز در شهرها به آب دسترسی ندارند، اما به برکت جمهوری اسلامی با فعالیت‌هایی که توسط خود مردم صورت گرفته در تهران و سایر شهرها دسترسی ۱۰۰ درصدی داریم.

اردکانیان افزود: تامین آب باکیفیت تهران برای جمعیت وسیع این ابرشهر توفیق بسیار بزرگی است که حاصل شده است. در تهران، ‌ دولت تدبیر و امید افتخار این را داشته که در ۷ سال گذشته در صنعت آب و برق حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کند. ۱۱ هزار میلیارد تومان از این مجموع در صنعت آب و مابقی در صنعت برق است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در تهران، از دهه‌های قبل دسترسی خوب اگرنه ولی کاملی به آب شرب داشتیم؛ سد امیر کبیر در سال ۱۳۴۰، سد لتیان در سال ۱۳۴۷، سد لار در سال ۱۳۵۹، سد طالقان در سال‌های ۸۴ و ۸۵ و سد ماملو در سال ۱۳۸۹ به بهره برداری رسیدند، گفت: منابع آب سطحی آب‌های بسیار باکیفیتی هستند؛ امروز، سالانه در تهران بزرگ بیش از یک میلیارد متر مکعب مصرف آب شرب و بهداشت داریم که ۷۵ درصد آن از آب‌های سطحی و بقیه از منابع زیرزمینی است.

وی افزود: تلاش بر این بوده که سهم آب زیرزمینی را کاهش دهیم، به لحاظ این که آب‌های سطحی آب باکیفیتی است و برداشت آب زیرزمینی موجب نشست زمین خواهد شد، همچنین مسئله نشست فاضلاب هم در برخی نقاط می‌تواند موجب بروز مشکل شود که موضوع کنترل شده‌ای است.

وزیر نیرو گفت: تصفیه‌خانه بزرگ ششم تهران از جمله طرح‌های امروز است که قرار گرفتن در بالاترین نقطه شهر ویژگی آن بوده و با استفاده از این تصفیه‌خانه حدود ۳۰ درصد انرژی برق را که برای پمپاژ آب از سایر تصفیه‌خانه‌ها برای شمال غرب و غرب تهران استفاده می کردیم صرفه جویی می‌کنیم.

وی افزود: امروز ۵ منطقه تهران از این امکان برخوردار می‌شوند و با سه سامانه آبرسانی در مناطق ۵، ۹، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ تهران و همچنین شهر پرند این دسترسی فراهم می‌شود همچنین در استان هرمزگان هم واحد دوم نیروگاه سیکل ترکیبی قشم به ظرفیت ۱۷۵ مگاوات به بهره برداری می‌رسد و جمعا پروژه های امروز با ۳۳۴۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

اردکانیان همچنین در پاسخ به سئوال رئیس جمهوری گفت: ما ۷ تصفیه‌خانه بزرگ در تهران و مناطق مختلف اعم از شرق، شمال شرق، جنوب شرق، مرکز و تصفیه‌خانه ششم که حدود ۳۰۰ متر از تصفیه‌خانه «جلالیه» و ۲۱۰ متر از تصفیه‌خانه «کن» بالاتر است، در شمال غرب داریم که پارسال با حضور رئیس جمهوری تصفیه‌خانه هفتم افتتاح شد.

وی افزود: اصل موضوع، داشتن منابع تامین آب است، اما وقتی آب کافی داریم آنچه کنترل می‌کند که چه جمعیتی را تحت پوشش قرار دهیم سامانه‌های انتقال و ظرفیت تصفیه‌خانه‌های ماست و به همین دلیل در این زمینه سرمایه‌گذاری خوبی شده است.

اردکانیان اظهار کرد: عملیات تصفیه‌خانه ششم از سال ۸۶ آغاز شد؛ قرار بود با فاینانس خارجی اجرا شود، اما این مسیر بعد از مدتی به نتیجه نرسید، دوباره برنامه‌ریزی‌ها تغییر کرد و به سمت منابع و بودجه عمومی رو آوردیم و کار شروع شد، اما طبیعتا آهنگ سریعی نداشت.

به گفته وی خوشبختانه در دو سال اخیر با حمایت و همراهی نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران و ساز و کارهای ما در وزارت نیرو بین شرکت آب منطقه‌ای که مسئولیت تامین را دارد و شرکت آب و فاضلاب استان تهران که مسئول توزیع است، منابع قابل ملاحظه و مورد نیازی از محل قبوض که مردم مشارکت می‌کنند فراهم شد و امروز در نقطه افتتاح این تصفیه‌خانه هستیم.