:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
امروز در مراسمی به صورت ویدیوکنفرانس

سه پروژه صنعت آب و برق با اعتبار ۳۳۴۰ میلیارد تومان افتتاح شد

سه پروژه صنعت آب و برق در استان‌های تهران و هرمزگان با اعتبار ۳۳۴۰ میلیارد تومان با حضور رئیس جمهور و در قالب بیست و ششمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح شد.
کد خبر: ۱۶۲۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
اقتصادگردان- صبح امروز با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئوکنفرانسی دو پروژه "تصفیه‌خانه ششم آب تهران" و "طرح بزرگ رینگ شبکه انتقال آب شرب شهر تهران" (سامانه آبرسانی غرب، سامانه آبرسانی به شهر جدید پرند، سامانه آبرسانی شمال شرق) با اعتبار ۹۷۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

پروژه "تصفیه‌خانه ششم آب تهران" با ظرفیت ۷۵۰۰ لیتر درثانیه و با سرمایه گذاری ۴۸۵ میلیارد تومان در حد فاصل سد تنظیمی امیرکبیر و تصفیه‌خانه ششم واقع در ضلع شمالی شهرک راه‌آهن تهران افتتاح شد. این پروژه به‌منظور ایجاد سیستم انتقال جدید آب از منابع غربی تهران و امکان افزایش ظرفیت تصفیه آب آشامیدنی شهر تهران در چهار بخش اصلی تونل انتقال به طول مجموع ۲۹.۵ کیلومتر، آبگیر ابتدایی تونل تصفیه‌خانه ششم تهران با ظرفیت ۱۵ مترمکعب در ثانیه (دو فاز ۷.۵ مترمکعب در ثانیه) و کانال سرریز تصفیه‌خانه ششم آب تهران با دستور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

اهداف اصلی این پروژه شامل جایگزینی سیستم‌های موجود انتقال و تصفیه آب شهر تهران، فراهم کردن امکان بررسی، بازسازی و اصلاح سیستم‌های موجود انتقال و تصفیه آب در تهران، آبرسانی به مناطق شهری با ارتفاع بالاتر از رقوم تحت پوشش تصفیه‌خانه‌های موجود و آبرسانی به مناطق گسترش یافته در محدوده شمال و شمالغرب تهران بزرگ است.

افزایش ظرفیت تصفیه آب در شهر تهران، افزایش ظرفیت انتقال آب از منابع غربی تهران (سدهای امیرکبیر و طالقان)، افزایش ایمنی و پدافند غیرعامل تامین آب تهران، حفاظت کیفی آب شرب تخصیص‌یافته از رودخانه کرج از ‌نظر آلودگی‌های موجود در حاشیه رودخانه و افزایش کیفیت آب شرب مصرفی شهروندان از دیگر اهداف پروژه"تصفیه‌خانه ششم آب تهران" است.

طرح "رینگ شبکه انتقال آب شرب شهر تهران" (سامانه آبرسانی غرب، سامانه آبرسانی به شهر جدید پرند، سامانه آبرسانی شمال شرق) دیگر پروژه‌ای است که امروز با اعتباری بالغ بر ۴۹۰ میلیارد تومان و باهدف تعادل بخشی کمی و کیفی و پدافندی آبرسانی در سطح شهر تهران و مناطق غربی و جنوب غربی استان تهران افتتاح شد.

این پروژه در سه بخش (سامانه آبرسانی غرب، سامانه آبرسانی به شهر جدید پرند از مخزن تلمبه‌خانه یافت‌آباد تا مخزن رضی آباد و سامانه آبرسانی شمال شرق) در مجموع حدود ۴۰ کیلومتر خط انتقال آب در اقطار یک هزار و ۲۰۰ تا دو هزار میلی‌متر با لوله‌هایی از جنس فولادی افتتاح شد.

تأمین و ارتقای کیفیت آب جمعیتی بالغ‌ بر یک میلیون نفر و جلوگیری از بروز پیامدهای زیست‌محیطی در محدوده‌های شمال غرب، غرب و جنوب غرب تهران، استفاده بهینه از منابع قابل‌توجهی آب شیرین با کیفیت بسیار بالای سد امیرکبیر به علت سرریزهای فصلی، کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی (چاه‌ها)، از مدار خارج کردن ایستگاه‌های پمپاژ آب و کاهش ۳۰ درصد مصرف انرژی نسبت به قبل در شبکه توزیع آب از جمله اثرات پروژه‌های مذکور است.

بخش اول این طرح، رینگ آبرسانی شهر تهران – سامانه آبرسانی غرب با هدف انتقال ۷.۵ مترمکعب آب تصفیه‌شده از محل تصفیه‌خانه ششم آب تهران به نواحی غربی شهر تهران شامل مناطق ۵، ۹، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ در راستای ارتقای کمی و کیفی آب شرب و بهداشتی بوده که اجرای ۷.۴ کیلومتر خطوط انتقال آب با لوله‌هایی از جنس فولادی انجام شده است.

بخش دوم این طرح، سامانه آبرسانی به شهر جدید پرند از مخزن تلمبه‌خانه یافت‌آباد تا مخزن رضی آباد است که با توجه به محدودیت‌های تأمین آب در محدوده شهر جدید پرند و لزوم رفع کمبود و ارتقای کیفیت آب شرب در محدوده جنوب و جنوب غربی شهر و استان تهران، تامین و انتقال آب از سامانه آبرسانی شهر تهران با اجرای ۱۲ کیلومتر خطوط انتقال آب از محل مخزن تلمبه‌خانه یافت‌آباد تا مخزن رضی آباد امروز افتتاح شد.

بخش سوم این طرح رینگ آبرسانی شهر تهران - سامانه آبرسانی شمال شرق با هدف انتقال سه مترمکعب بر ثانیه آب تصفیه‌شده از محل خروجی تصفیه‌خانه پنجم آب تهران به نواحی شمال شرق و شرق تهران و انتقال چهار مترمکعب بر ثانیه آب خام از محل سد لار به تصفیه‌خانه سوم و چهارم آب تهران در شرایط اضطراری با هدف بهبود کمی و کیفی آب شرب در مناطق به بهره‌برداری رسید.

در این بخش نیز با اجرای ۲۰ کیلومتر خطوط انتقال آب، اجرای یک‌رشته خط انتقال آب تصفیه‌شده به طول ۱۰ کیلومتر از محل تصفیه‌خانه پنجم آب تهران تا مخازن ۴۵، ۴۳ و ۷۱ در تصفیه‌خانه سوم و چهارم آب تهران و اجرای یک‌رشته خط انتقال آب خام به طول ۱۰ کیلومتر از محل تونل ورودی آب خام به تصفیه‌خانه پنجم آب تهران تا تونل ورودی آب خام به تصفیه‌خانه سوم و چهارم آب تهران امروز افتتاح شد.

همچنین دومین واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با اعتباری بالغ بر ۲۳۰۰ میلیارد تومان، همزمان با بیست‌وششمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، به دستور رئیس‌جمهور از طریق ویدئوکنفرانس و با ارائه گزارش همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افتتاح شد.

اسپنانی مجری طرح‌ نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی با اشاره به افتتاح واحد ۱۷۵ مگاواتی نیروگاه قشم، گفت: در راستای توسعه تولید برق در جنوب شرق کشور و پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه، نیروگاه سیکل ترکیبی قشم به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات شامل دو گازی ۱۷۵ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی در حال احداث است که دومین واحد گازی این نیروگاه صبح امروز به صورت ویدیو کنفرانس توسط رئیس‌جمهور افتتاح رسمی شد.

وی ادامه داد: راندمان بخش گاز این نیروگاه ۳۳ درصد و راندمان سیکل ترکیبی آن بیش از ۴۹ درصد است که حدود ۵۰۰ نفر در زمان احداث و یکصد نفر نیز در زمان بهره‌برداری این نیروگاه مشغول به کار خواهند بود.

اسپنانی افزود: سوخت اصلی نیروگاه گاز بوده و میزان مصرف گاز هر واحد نیز حدود ۴۵ هزار مترمکعب در ساعت خواهد بود. همچنین با توجه به نیاز آبی جزیره قشم این واحد قادر به تولید روزانه هشت هزار مترمکعب آب شیرین خواهد بود.

مجری طرح‌ نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی تاکید کرد: با اجرا و احداث این نیروگاه نه تنها نیاز الکتریکی جزیره توسط واحدهای مستقر در منطقه قشم به طور کامل برطرف خواهد شد، بلکه بخشی از تولید برق این جزیره به سرزمین اصلی نیز انتقال پیدا خواهد کرد.

نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با سرمایه‌گذاری ۶۰ درصدی شرکت برق و انرژی غدیر و مشارکت ۴۰ درصدی گروه مپنا در حال ساخت است.