:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

تخصیص ۱۰ میلیارد تومان برای مبارزه با ملخ صحرایی در فاز نخست

۱۰ میلیارد تومان تاکنون برای مبارزه با ملخ صحرایی در سال زراعی جاری از سوی ستاد بحران کشور تخصیص داده شد.
کد خبر: ۱۶۲۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
اقتصادگردان- به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار کرد: قسمت اعظم این اعتبار به استان های درگیر با آفت ملخ صحرایی تخصیص داده شده است.

سعید معین با اذعان به این که برای مبارزه به موقع با ملخ صحرایی در کشور به تخصیص ۱۰ میلیارد تومان دیگر از سوی ستاد بحران کشور نیاز است، گفت: با صحبت هایی که در این زمینه سازمان حفظ نباتات انجام داده است، امید می رود مبلغ ۱۰ میلیارد تومان دوم توسط ستاد بحران کشور تا آذر ماه تخصیص داده شود.

وی بر مبارزه با ملخ صحرایی قبل از ورود به مزارع و باغات کشور تاکید کرد و اظهار کرد: تلاش می کنیم مبارزه با ملخ صحرایی در بیابان و مراتع یعنی پیش از ورود به اراضی کشاورزی و ایجاد خسارت، انجام شود.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور خاطر نشان کرد که اکثر مبارزات با این آفت در سال زراعی گذشته در بیابان های بی آب و علف و مراتع صورت گرفت و از این رو جمعیت کمی از آنها توانستند به اراضی کشاورزی برسند که آنها هم کنترل شدند.

وی با بیان این که پیش بینی ها حاکی از ورود ملخ صحرایی از آبان امسال به ایران است، گفت: در اوایل آبان با توجه به جهت باد، ملخ ها به سمت شاخ آفریقا و جنوب شبه جزیره عربستان حرکت می کنند و از آنجا بخشی از این آفت وارد بلوچستان پاکستان و سپس بلوچستان ایران و هرمزگان می شود.

معین از کشاورزان خواست برای مبارزه به موقع با ملخ صحرایی با سازمان حفظ نباتات همکاری کنند و به محض مشاهده و تشخیص ملخ صحرایی در باغ یا مزرعه به سایر کشاورزان نیز اطلاع دهند.

وی در عین حال بر کمک های مردمی برای کنترل ملخ صحرایی تاکید کرد و اذعان داشت: سازمان حفظ نباتات امکانات و سم رایگان برای مبارزه با ملخ صحرایی در اختیار کشاورزان قرار می دهد، اما کشاورزان هم می توانند با آوردن امکاناتی مانند سمپاش و تانکر های خود در این مبارزه ما را یاری کنند تا مبارزه در مدت زمان کوتاه تر و قبل از تخم ریزی ملخ ها انجام شود.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور افزود: بر اثر مبارزه در بهترین حالت و با بهترین نوع سم، ملخ صحرایی تا ۹۰ درصد تلفات می دهد.

وی با اشاره به این که در سال زراعی گذشته در عملیات مبارزه با ملخ صحرایی، از امکانات و تجهیزات ارتش، سپاه و بسیج نیز استفاده شد، گفت: استفاده از ادوات، امکانات خودرویی و نیروی انسانی حوزه نظامی کشور موجب شد مبارزه با این آفت، بهتر از سال های قبل انجام شود.