:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
در نیمه نخست امسال

۲۴ درصد متقاضیان، تسهیلات رونق تولید گرفتند

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در نیمه اول امسال حدود ۲۴ درصد از کل ثبت نام کنندگان دریافت تسهیلات رونق تولید و حدود ۲۸ درصد از ثبت نام کنندگان تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) موفق به دریافت آن‌ شده‌اند.
کد خبر: ۱۶۲۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
اقتصادگردان- بر اساس این آمار در شش ماهه اول امسال بیش از ۳۹۲۷ میلیارد تومان تسهیلات برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد، در راستای اقتصاد مقاومتی  به ۱۵۳۵ واحد و بیش از ۳۲۳۱ میلیارد تومان تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) به ۵۵۹ واحد در استان‌های مختلف پرداخت شده است.

در این مدت ۶۳۰۱ مورد ثبت نام برای استفاده از تسهیلات رونق تولید انجام شده که ۳۲۳۶ مورد برای دریافت بیش از ۱۱ هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند و در نهایت ۱۵۳۵ فقره تسهیلات به ارزش بیش از ۳۹۲۷ میلیارد تومان پرداخت شده است؛ یعنی حدود ۲۴ درصد از کل ثبت نام کنندگان موفق به دریافت این تسهیلات شدند.

همچنین در شش ماهه اول امسال ۲۰۱۰ مورد ثبت نام برای استفاده از تسهیلات برنامه تولید و اشتغال انجام شده که ۱۰۸۷ مورد برای دریافت تسهیلات ۸۲۶۷ میلیارد تومانی به بانک معرفی شده اند.  در نهایت ۵۵۹ مورد پرداخت تسهیلات به ارزش ۳۲۳۱ میلیارد تومان صورت گرفته است؛ یعنی حدود ۲۸ درصد از کل ثبت نام کنندگان موفق به دریافت این تسهیلات شدند.

در این میان بیشترین پرداختی تسهیلات رونق تولید مربوط به استان سمنان با مبلغ نزدیک به ۶۳۹ میلیارد تومان، گیلان با ۴۱۹ میلیارد تومان و گلستان با ۴۱۳ میلیارد تومان بوده است. بیشترین تسهیلات تولید و اشتغال نیز به قم، خراسان رضوی و تهران پرداخت شده؛ به‌طوری که مبلغ پرداختی به این استان‌ها به ترتیب ۲۹۷ میلیارد تومان، ۲۸۳ میلیارد تومان و ۲۴۵ میلیارد تومان بوده است.

کدام استان‌ها کمترین تسهیلات را گرفتند؟

البته در شش ماهه اول امسال از استان سیستان و بلوچستان هیچ ثبت نامی برای دریافت تسهیلات رونق تولید انجام نشده و استان‌های کرمانشاه و کهگیلویه و بویر احمد با وجود داشتن سه و ۱۵ ثبت نام در بخش تسهیلات رونق تولید، هیچ مبلغی دریافت نکردند. استان ایلام نیز کمترین تسهیلات رونق تولید، معادل ۷۰ میلیون تومان را به خود اختصاص داده است.

در زمینه تسهیلات تولید و اشتغال نیز در نیمه اول امسال استان‌های جنوب کرمان، هرمزگان و کهگیلویه و بویر احمد با دریافت هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و حدود ۲۱  میلیارد تومان کمترین تسهیلات تولید و اشتغال را در شش ماهه اول امسال دریافت کرده‌اند.  

لازم به یادآوری است که تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه با بهره ۱۴ درصد پرداخت می‌شود که متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه بهین یاب از این ظرفیت در راستای تامین سرمایه در گردش، نوسازی و بازسازی و یا تکمیل واحدهای تولیدی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی استفاده کنند.