:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
آزادسازی ارزهای بلوکه شده با طرح تهاتری مجلس

قول همتی به مجلس برای جمع شدن بساط ارز فردایی / سکه بازهم 14 میلیونی شد

نرخ لحظه ای دلار در سامانه سنا به 28430 تومان رسید. در بازار طلا نیز با اعلام اونس طلا به قیمت 1909 دلار، قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌میلیون 278 هزار تومان، هر مثقال طلا 5 میلیون و 560 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 14 میلیون و 100 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 13 میلیون و 200 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 650 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 100 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۶۲۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
اقتصاد گردان – محسن شمشیری
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه با اجرای «طرح تهاتری» مجلس شاهد افزایش عرضه ارز و کاهش نرخ خواهیم بود، عنوان کرد: همتی به مجلس برای ساماندهی وضع اسفناک بازار دلالی فردایی ارز قول داده است.
محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات درباره امکان کاهش نرخ ارز در روزهای آتی، اظهار داشت: اگر چهار پیشنهاد عملیاتی مطرح شده توسط رئیس مجلس در جلسه با پنج عضو اقتصادی دولت و رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی، به دقت توسط دولت اجرایی شود، قطعا بلافاصله شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود چراکه نرخ واقعی ارز از نرخ فعلی کمتر است.
زنگنه خاطر نشان کرد: همانگونه که در طرح پیشنهادی مجلس مطرح شده است، سازوکار تهاتر ارزهای صادرکنندگان در ازای واردات کالای اساسی می‌تواند، از یک سو باعث رونق گرفتن صادرات و از سوی دیگر موجب آزاد شدن منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه ارز دولتی 4200 تومانی باعث شده است خود دولت به یکی از متقاضیان بزرگ بازار ارز مبدل شود، عنوان کرد: با اجرای «طرح تهاتری» مجلس شاهد کاهش تقاضای دولت برای ارز خواهیم بود و همین قضیه باعث کاهش نرخ را رقم خواهد زد.
وی با بیان اینکه برای اولین بار در چند سال اخیر، شاهد منفی شدن تراز تجاری کشور همزمان با افزایش شدید قیمت ارز بوده‌ایم، افزود: عمده دلیل کاهش صادرات ما به موانعی مربوط می‌شود که به صادرکنندگان تحمیل کرده‌ایم.
زنگنه با اشاره به اینکه طبق اعلام وزارت صمت در 300 نوع کالا نیازمند واردات از خارج هستیم که از این تعداد برخی کالای اساسی و برخی دیگر مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی است، ادامه داد: در «طرح تهاتری» این فرصت به صادرکنندگان داده می‌شود تا در ازای واردات این 300 قلم کالا بتوانند رفع تعهد ارزی خود را انجام دهند.

 آرامش نرخ با تعطیلی بازار دلالی فردایی

زنگنه با بیان اینکه در اولین جلسه‌ای که رئیس کل بانک مرکزی در مجلس یازدهم حضور پیدا کرد به وی عواقب بازار فردایی را گوشزد کردیم، خاطر نشان کرد: یکی از عوامل اصلی التهاب ارز، بازارهای فردایی است که در 24 ساعت شبانه روز در حال نرخ گذاری مصنوعی و غیرواقعی ارز هستند.
زنگنه با بیان اینکه در یک مقطع زمانی محدود برخی از این سایت‌ها و کانال‌های فردایی مسدود شد و از همان لحظات ابتدایی نرخ دلار کاهش قابل توجهی را تجربه کرد، افزود: آقای همتی به مجلس قول دادند تا این بازار کاذب را مدیریت کنند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه در بازارهای مالی بین المللی نرخ فردایی ارز بر مبنای بازار رسمی آتی ارز معین می‌شود، افزود: اما در کشور ما این نرخ گذاری در بازارهای غیر رسمی هرات، سلیمانیه و تهران به شکل لفظی و دلالی انجام می‌شود.
در هفته‌های گذشته شاهد اخبار مثبت آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در عراق و افزایش صادرات نفت خام و نیز افزایش عرضه ارز در بازار ثانویه از قول رئیس کل بانک مرکزی بوده‌ایم. از سوی دیگر در داخل کشور نیز طرح مجلس با ارائه ایده‌های جدید قصد دارد گام‌های رو به جلو در جهت تسهیل ورود ارز به داخل کشور و نیز واردات کالای اساسی بردارد.
 این 4 تصمیم عبارت‌اند از: 1.«تشکیل سندیکای صادرکنندگان خوشنام برای استفاده از ظرفیت اعتباری و تسهیل فعالیت بازرگانی آنها»، 2.«تشکیل اتاق تهاتری مرکزی کالا با کالا در وزارت صمت برای نظارت دقیق بر اجرای مستقیم عملیات واردات در برابر صادرات بدون نیاز به تبادل ارز و صرفا برای کالاهای ضروری و مواد اولیۀ تولید»، 3.«تشکیل پنجره واحد صادرات نفت در برابر واردات کالاهای اساسی که در دولت مسئولیت مستقیم آن با وزارت نفت است.» 4.« تامین کسری بودجه دولت از طرق کم هزینه مانند انتشار اوراق دولتی و بازارگردانی آن از سوی بانک مرکزی در قالب عملیات بازار باز»

سکه بازهم 14 میلیونی شد

روز سه شنبه، بار دیگر قیمت دلار در کانال 28 هزار تومان قرار گرفت و قیمت دلار 28 هزار و 600 تومان، یورو 33 هزار و 800 تومان و درهم امارات 7 هزار و 880  تومان داد و ستد شد. با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت. قیمت فروش دلار در صرافی ها با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل 28 هزار و 430  تومان و قیمت خرید دلار نیز 27 هزار و 600 تومان درج شده است. ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل 33 هزار و 600 تومان و قیمت خرید یورو 32 هزار و 700 تومان تعیین شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.
در بازار طلا نیز با اعلام اونس طلا به قیمت 1909 دلار، قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌میلیون 278 هزار تومان، هر مثقال طلا 5 میلیون و 560 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 14 میلیون و 100 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 13 میلیون و 200 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 650 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 5 میلیون  و 100 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد.
گفتنی است، قیمت طلا، سکه و ارز در بازار طی روزهای نخست ابتدای هفته جاری نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی اعمال تحریم‌های مجدد برخی بانک‌های ایرانی است، جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار بوجود آید و دلار نیز از سد قیمتی 30 هزار تومان عبور کند. قیمت دلار برای اولین بار طی روز یکشنبه 20 مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال 31 هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که 18 بانک ایرانی را در لیست تحریم های ثانویه خود قرار داد.
در هفته‌های اخیر، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.
بانک مرکزی همچنین اعلام کرده از روز دوشنبه 21 مهرماه نیز روزانه 50 میلیون دلار اسکناس وارد بازار خواهد کرد ضمن اینکه سقف خرید بانک‌ها و صرافی ها در بازار متشکل ارزی را به 500 هزار دلار افزایش داده است.
فعالان بازار پیش بینی می کنند با ورود 50 میلیون دلار در بازار و افزایش سقف خرید صرافی‌ها در بازار متشکل، قیمت ارز کاهشی شود کمااینکه بعد از اجرای این سیاست طی چند روز قیمت دلار حدود 4 هزار تومان کاهش یافت. ، با افزایش بیش از 3 هزار تومانی قیمت ارز در صرافی های بانکی و کاهش اختلاف قیمت ارز بازار آزاد و رسمی، بانک مرکزی ممنوعیت فروش ارز سهمیه ای را به هر کارت ملی برداشت؛ بنابراین صرافی ها به هر کارت ملی یک بار در سال 2200 دلار ارز سهمیه‌ای می فروشند. پیش از این با دستور بانک مرکزی فروش ارز سهمیه‌ای موقتاً در صرافی های بانکی متوقف شده بود.
پس از آنکه موج جدید شیوع کرونا نگرانی ها از روند کند ترمیم اقتصاد جهانی را شدت بخشیده و موجب افزایش تقاضا برای خرید طلا شده است، قیمت فلز زرد روز سه شنبه شاهد افزایش بود.

به گزارش  رویترز، پس از آنکه موج جدید شیوع کرونا نگرانی ها از روند کند ترمیم اقتصاد جهانی را شدت بخشیده و موجب افزایش تقاضا برای خرید طلا شده است، قیمت فلز زرد روز سه شنبه شاهد افزایش بود.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.37 درصد افزایش به 1909 دلار و 19 سنت رسید. قیمت طلا در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه دسامبر هم با 0.34 درصد افزایش به 1912 دلار و 20 سنت رسید.هووی لی تحلیلگر بانک او سی بی سی در این باره گفت: «با توجه به افزایش جهانی موارد ابتلا به کرونا به ویژه در کشورهای غربی، جذابیت طلا به عنوان یک محل سرمایه گذاری امن در حال افزایش است.»
با این حال به گفته لی تا زمان مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا قیمت طلا احتمالا در نزدیکی رقم 1900 دلار باقی خواهد ماند.
بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، روسیه و فرانسه در حال ثبت آمارهای بی سابقه ابتلای به کرونا هستند و برخی از آنها محدودیت های جدیدی را به اجرا گذاشته اند.بلاتکلیفی در مورد بسته محرک مالی جدید آمریکا سبب شده تا قیمت ها در بازار طلا طی هفته های اخیر نوسان چندانی نداشته باشد. قیمت طلا اکنون حدود 8 درصد با رقم بی سابقه 2072 دلاری ثبت شده در ماه اوت فاصله دارد.در همین حال، نانسی پولسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ابراز امیدواری کرده که تا قبل از انتخابات توافقی با کاخ سفید بر سر بسته محرک مالی جدید به دست بیاید. اما لری کودلوف، مشاور اقتصادی کاخ سفید دیروز به خبرنگاران گفت که سرعت مذاکرات کند شده است.قیمت طلا تحت تاثیر اقدامات محرک اقتصادی بی سابقه بانک های مرکزی و دولت های جهان جهت مقابله با تاثیرات بحران کرونا، از ابتدای امسال تاکنون حدود 26 درصد افزایش داشته است.