:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
یک فعال حوزه کار تاکید کرد

اختصاص بودجه جداگانه برای کارگران فاقد بیمه بیکاری

یک فعال حوزه کار پیش بینی ردیف بودجه جداگانه برای گروههای فاقد بیمه بیکاری را خواستار شد و بر لزوم توزیع هدفمند بسته های معیشتی و کمک خیرین به کارگران بیکار شده از کرونا با همکاری تشکل های کارگری تاکید کرد.
کد خبر: ۱۶۲۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
اقتصادگردان- رحمت اله پورموسی با تاکید بر حمایت از کارگران مشاغل آسیب دیده از کرونا، اظهار کرد: با شیوع کرونا بسیاری از کارگران بخشهای خدماتی و گردشگری، کارگران شاغل در برخی صنایع، هتل ها و رستوران ها دچار بیکاری شدند. یک عده از کارگرانی که بیمه بودند توانستند از بیمه بیکاری استفاده کنند ولی عده ای دیگر به دلایل مختلفی از جمله اینکه از طرف کارفرما برایشان بیمه رد نشده یا جزو کارگران کارگاههای زیرپله بودند، مشمول پرداخت بیمه بیکاری نشدند.

کارگران ساختمانی و روزمزد متحمل بیشترین آسیب از کرونا

وی افزود: متاسفانه در این بین کارگران روزمزد و کارگران ساختمانی هم بیشترین آسیب را متحمل شدند و چون کارفرما نداشتند که سه درصد حق بیمه بیکاری آنها را بپردازد، نتوانستند در ایام بیکاری از حمایتهای بیمه ای برخوردار شوند.

به گفته این فعال حوزه کار، گروههایی مثل رانندگان تاکسی، قالیبافان، کارگران ساختمانی، کارگران فصلی و کارگران روزمزد از شمول بیمه بیکاری خارج هستند.

پورموسی در ادامه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در ضرورت حل مشکل کارگران فاقد بیمه بیکاری و افراد بیکار شده از کرونا توسط سازمان تامین اجتماعی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با اعضای ستاد مقابله با کرونا تاکید داشتند که افراد بیکار شده در جریان کرونا و کسانی که فاقد بیمه بیکاری بودند، حمایت شوند. این کمک می تواند در قالب پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی صورت گیرد. درحال حاضر سازمان تامین اجتماعی نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است که جزو دیون به شمار می رود و از محل این مطالبات می توان بیمه قالیبافان و کارگران ساختمانی را تعهد کرد.

پیش بینی ردیف بودجه جداگانه برای گروههای فاقد بیمه بیکاری

این فعال حوزه کار درباره پیش بینی منابع برای بیمه بیکاری کارگران فاقد بیمه بیکاری،  گفت: معتقدم که از سالهای قبل باید برای این گروه از کارگران تمهیداتی پیش بینی و ردیف بودجه ای درنظر گرفته می شد. در حال حاضر می توانیم از محل هدفمندی یارانه ها یا افزایش قیمت حامل های انرژی و بنزین یا صرفه جویی های دولتی ردیف جداگانه ای تعریف و در مواقع ضروری و بحرانی به آنها کمک کنیم.

پورموسی متذکر شد: منابع تامین اجتماعی متعلق به بیمه شدگان آن است و ما باید منابع جدیدی برای این منظور پیش بینی کنیم و در اختیار تامین اجتماعی قرار بدهیم. در عین حال کارفرمایانی که لیست بیمه کارگرانشان را رد نکرده اند و بیمه گریزی کرده اند، شناسایی کنیم و آمار افراد فاقد بیمه را به دست آوریم.

توزیع کمکهای مومنانه با همکاری خیرین و تشکل های کارگری

وی درباره پرداخت بسته های معیشتی با کمک خیرین نیز، گفت: بسیاری از گروههای کارگری مثل کارگران ساختمانی انجمن صنفی دارند که می توان با همکاری انجمن های صنفی هر شهر لیست کاملی از کارگران آسیب دیده از کرونا را در اختیار وزارت کار قرار داد و با کمک خیرین بسته های حمایتی و کمکهای مومنانه را به شکل هدفمند توزیع کرد.

به گفته این فعال حوزه کار، مبالغی که از طرف خیرین کمک می شود باید از طریق دولت و زیرمجموعه هایی مثل کمیته امداد و با همراهی وزارت کار و تشکلهای کارگری در اختیار کارگران نیازمند و آسیب دیده از کرونا قرار داده شود.

در پی تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر لزوم حمایت از کارگران بیکار شده از کرونا و حل مشکل کارگران فاقد بیمه بیکاری، وزارت کار با تشکیل کارگروه ویژه ای به منظور برآورد منابع مورد نیاز و شناسایی دقیق تر بیکاران صاحب کار غیر رسمی، تدوین برنامه عملیاتی جامع جهت اجرای فرامین و وظایف ابلاغی معظم له را در دستور کار قرار داد.