:
كمينه:۲۷.۶۲°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
بررسی وضعیت بازار فولاد در مجلس

بدری: طرح جامعی برای تولید، عرضه و صادرات فولاد وجود ندارد

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از عدم وجود طرح جامع برای تولید، عرضه و صادرات فولاد انتقاد کرد.
کد خبر: ۱۶۲۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
اقتصادگردان- صدیف بدری در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی وضعیت بازار فولاد اظهار کرد: ما مشکلاتی در حوزه بازار فولاد داریم که عدم وجود طرح جامع تولید، عرضه و صادرات فولاد از جمله این موارد است. در واقع این زنجیره مغفول مانده و وزارت صنعت طرح جامعی برای آن در نظر نگرفته است.

وی افزود: بیشترین صادرات در حوزه فولاد مربوط به شمش فولاد است که ارزش افزوده پایینی دارد. حداکثر فولاد مورد نیاز در داخل کشور ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن است، در حالی که تولید سالانه ما به ۳۰ میلیون تومان می‌رسد، در واقع ما ۲ برابر مصرف کشور، تولید داریم اما بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کردیم امسال کاهش صادرات نسبت به سال قبل داشتیم و این نشان می‌دهد مشکلمان مدیریت در عرضه و صادرات است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس با اشاره به اختلاف قیمت بین بورس و بازار حاشیه یادآور شد: تولید کننده انحصاری فولاد حداکثر ۳۰ درصد را در بورس ارائه می کند و مابقی را در بازار آزاد و با سود کلان ارائه می‌کند. ما در حد سه برابر افزایش قیمت داشتیم در حالی که هزینه های تولید افزایش آنچنانی نداشته است، از جمله مصالح و خدمات و دستمزد کارگران ثابت بوده است پس این افزایش قیمت به جیب چه کسانی می رود؟

بدری در پایان با انتقاد از عرضه گرانتر فولاد در بازار داخلی تصریح کرد: هیچ تدبیری از سوی مسئولین وجود ندارد و بازار به حال خود رها شده است. رانت، عدم شفافیت و انحصارگری در ارائه قیمت کاملا مشخص است و امیدواریم برای حل این مشکل تدبیر شود.