:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
یوسفی:

بورس برای از بین نرفتن سرمایه‌های خُرد ضمانت کند

یک عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه عدم هماهنگی بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد در مرداد ماه با باعث ریزش سهام شد، گفت که باید بورس ضمانت کند که در تنش های شدید منابع خرد مردم از بین نرود.
کد خبر: ۱۶۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
اقتصادگردان- مجتبی یوسفی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) و بعد از گزارش کمیسیون اقتصادی درخصوص بررسی وضعیت بازار سهام و عملکرد سازمان بورس و اورق بهادار و وزارت اقتصاد گفت: جمعیت حدود ۲۰ میلیون نفری در بازار سرمایه با در باغ سبزی که نشان داده شد، وارد بازار بورس شدند. قرار بود شفافیت در بازار بورس وجود داشته ‌و به جمع آوری منابع خرد مردم کمک کند که براساس نظر کارشناسان ۷۰ درصد سرمایه های تازه وارد به این بازار متعلق به افرادی است که تنها حدود ۱۰ میلیون تومان بوده است که به دنبالش گاهی نزدیک به ۴۵۰ هزار واحد شاخص رشد کرد.

یوسفی با انتقاد از نبود شفافیت در سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت های کارگزاری گفت: گفته شده ۱۳  هزار میلیارد سهام عدالت فروخته شده اما این حق مردم به چه قیمتی فروخته شده است؟ خریداران، شرکت های واسطه ای و دلالان چه کسانی بوده اند؟ لذا در این جا عدم شفافیت ‌و برنامه ریزی مناسب در بازار بورس مشهود است. با توجه به این وضعیت باید هر چه سریعتر شفافیت در ساختار سازمان بورس حاکم شود و همچنین دسته بندی شرکت ها به  دسته های کم ریسک و پر ریسک صورت گیرد و به مردم آموزش داده شود نه اینکه با کارهای تبلیغاتی وارد بورس شوند و بدون آموزش گرفتار دلالان مدرن در بازار بورس شوند.

وی با اشاره به صحبت های رییس سازمان بورس درباره عرضه اولیه اظهار کرد: گفته شد که در بحث عرضه اولیه یعنی برای شرکت های جدید از ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۲۵ هزارمیلیارد تومان رسیدیم‌ آیا واقعا این طور است؟

این نماینده مجلس با انتقاد از نبود هماهنگی بین مسوولان دولتی گفت: اتفاقی که در مردادماه رخ داد یعنی عدم هماهنگی بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد که باعث ریزش سهام شد. همچنین نبود شفافیت در فضای مجازی یعنی برخی کانال های تلگرامی و اینستاگرامی بازار را جهت دهی کرد و کسی هم نظارت نداشت.

یوسفی در جمع بندی با تاکید بر لزوم شفافیت در بورس گفت: باید به سمت شفافیت در بورس حرکت کرد، همچنین منابع مالی خرد مردم به تولید برسد تا کسب و کار و ارزش پول ملی بالا برود، همچنین صندوق تثبیت و صندوق توسعه وارد عمل شوند تا با ایجاد نوسانات بار مالی به دولت تحمیل نشود، باید بورس ضمانت کند که در تنش های شدید منابع خرد مردم از بین نرود.