:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
رییس سازمان بورس:

برای تعادل در بازار بورس بازارگردانی را دنبال می‌کنیم

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به رشد بازار سرمایه در یکی دو سال گذشته زیرساخت‌های این بازار نتوانست خودش را با آن تطبیق دهد.
کد خبر: ۱۶۲۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
اقتصادگردان- حسن قالیباف اصل در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد وضعیت بازار سهام و عملکرد سازمان بورس و وزارت اقتصاد اظهار کرد: از نکات مهمی که در بازار رخ داد آزاد سازی سهام عدالت بود. سهامداران عدالت ۱۳ هزار میلیارد تومان در بازار فروختند که عمدتا قشر مستضعف هستند این اتفاق مهمی بود که در بازار افتاد. نکته دیگر تقویت تجهیز پس‌انداز و تامین مالی از طریق بازار سرمایه بود. در شش ماهه امسال بازار سرمایه ۳۵۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی شد که از کل سال گذشته بالاتر است.

وی ادامه داد: عرضه‌های اولیه سال قبل ۵.۲۰۰ میلیارد بود اما امسال به ۲۵ میلیارد افزایش پیدا کرد علاوه بر این دولت در بازار سرمایه ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام فروخت در حالی که فروش سهام از طرف دولت در سال گذشته صفر بوده است.  فروش اوراق از طریق دولت هم ۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

قالیباف اصل با اشاره به تاسیس شرکت‌های سهامی عام یادآور شد: ما تلاش کردیم نقدینگی که وارد بازار می‌شود توسط عرضه‌های اولیه جذب شود، تقاضا می‌آمد و باید عرضه تقویت می‌شد این امر منجر به مصوبه دولت در مورد سهام شناور شد همچنین پیگیری‌های سازمان بورس باعث شد عرضه‌های خوبی از طرف دولت انجام شود.

رییس سازمان بورس با اشاره به تلاش این سازمان برای جلوگیری از ورود مستقیم مردم به بازار خاطرنشان کرد: برهمین اساس مبلغ صندوق‌ها که ابتدای سال ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بوده الان به ۳۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده و سهامی شناور در بازار افزایش یافته و از ۲۲ به ۲۵ درصد رسیده است.

وی با اشاره به تشکیل شورای عالی فضای مجازی در سازمان بورس خاطرنشان کرد: این فعالیت در گذشته در بازار بورس وجود نداشت با توجه به اثر این فضا بر بازار ما این کار را به جد ادامه دادیم و بعد از افت بازار نیز موضوع بازارگردانی را دنبال می‌کنیم. از ۳۳۰ شرکت ۱۸۰ شرکت قرارداد بازارگردانی امضاء کردند. اگر بخواهیم بازار سرمایه به تعادل برسد باید این را دنبال کنیم البته ۲۰ شرکت تمکین نکردند که به سازمان بورس اعلام شد و مستوجب تنبیه هستند.

رییس سازمان بورس با بیان این‌که بازار سرمایه در یکی دو سال گذشته خصوصا اول امسال رشد کرده، گفت: متاسفانه زیرساخت‌ها نتوانسته خودش را با رشد بازار تطبیق دهد لذا ما طرحی را در شورای عالی بورس ارائه کردیم که نیازمند مصوبه هیات وزیران است و به دولت ارائه شده است.

قالیباف اصل با بیان این‌که رتبه بندی شرکت‌ها نیز از طریق سازمان بورس مطرح شده درباره بخش گزارش کمیسیون اقتصادی نیز اظهار کرد: مصوبات شورای عالی بورس در حال حاضر منتشر می‌شود و قابل دسترس و در اختیار همگان است.