:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تا پایان سال؛

سطح داخلی‌سازی واگن‌های مترو به ۸۵ درصد می‌رسد

ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری بازیگران اصلی زیست‌بوم ریلی درون شهری در تلاش است تا بومی‌سازی واگن‌های مترو را در کشور محقق کند. پیش‌بینی شده دانش فنی و طراحی داخلی واگن‌های مترو تا پایان امسال به ۸۵ درصد می‌رسد.
کد خبر: ۱۶۲۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
اقتصادگردان- گروه ریلی ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری متروی تهران، واگن‌سازان و شرکت‌های دانش بنیان، پروژه کلان بومی‌سازی قطعات مورد استفاده در مترو را آغاز کرده، به طوری که قبل از شروع این پروژه ساخت داخل واگن مترو در کشور  ۲۸ درصد بوده و مطابق اهداف پروژه بومی‌سازی واگن مترو تا پایان سال، داخلی‌سازی ۸۵ درصدی در طراحی و دانش فنی واگن مترو محقق خواهد شد.

همانگونه که مشخص است این روزها مترو به یکی از پرکاربردترین وسایل حمل‌ونقل عمومی بدل شده است. قطارهایی زیرزمینی که با اتصال نقاط مختلف شهرهای بزرگ به یکدیگر، مسافران را در مدت زمان کوتاه‌تری به مقصد می‌رساند.

این وسیله کاربردی و روزمره با توجه به نیاز کلانشهرها همچنان در حال توسعه است و خطوط جدیدی نیز به آن افزوده می‌شود. اما این موضوع در کنار همه مزایایی که دارد، مدیران شهری را ناچار به تامین زیرساخت‌های مورد نیاز می‌کند. زیرساخت‌های فناورانه‌ای که تاکنون به کمک دیگر کشورها تامین می‌شد. اما قرار است از این پس با کمک متخصصان ایرانی بومی‌سازی شود و در اختیار ناوگان حمل‌ونقل عمومی قرار گیرد.

یکی از این نیازها، تامین واگن‌هایی است که به دلیل استفاده هر روزه مستهلک می‌شوند و باید واگن‌های نو و با تجهیزات بیشتر جایگزین آنها شود. برای همین پروژه کلان بومی‌سازی واگن مترو تعریف شد و بر اساس آن، تولید واگن‌های مترو به شرکت‌های ایرانی سپرده شد.

بر اساس آمار آخرین پیشرفت، پروژه بومی‌سازی یک رام واگن مترو تا کنون که بیش از یک سال از شروع آن می‌گذرد، ۶۵ درصد پیشرفت داشته است و تا انتهای سال یک رام قطار مترو ملی ساخته خواهد شد که داخلی‌سازی در ساخت این فناوری را از ۲۸ درصد به ۸۵ درصد خواهد رساند.

بر اساس اعلام معاونت علمی، بومی‌سازی واگن‌های مترو یک موضوع ملی است که بخشی از مسوولیت آن در برنامه ششم توسعه به معاونت علمی ریاست جمهوری سپرده شده بود که این معاونت با همکاری کلیه ذی‌نفعان و تامین مالی و نظارت اجرایی بر پروژه بومی‌سازی یک رام واگن مترو قدم بزرگی در تحقق اهداف کلان کشور برداشته است. همچنین برای اینکه مسیر حمایت از تولید داخل در بخش ریلی هموارتر شود، نیاز به حمایت همه نهادها برای ورود به فاز تولید انبوه واگن‌های متروی ساخت داخل در کشور وجود دارد.