:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
سقوط شوکه کننده لیر ترکیه

سکه به کانال 14 میلیون تومانی رسید / روند نزولی دلار در بازار جهانی

روز شنبه 3 آبان 99 قیمت دلار 29 هزار تومان، یورو 34 هزار و 300 تومان و درهم امارات 8 هزار تومان اعلام و اونس جهانی طلا به 1901 دلار رسید. براین اساس، هر گرم طلای 18عیار یک‌میلیون 317 هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 14 میلیون و 750 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 13 میلیون و 500 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 600 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 100 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 700 هزار، مظنه مثقال طلا 5 میلیون و 708 هزار تومان معامله شد. براین اساس سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید با افت بیش از ۳۵۰ هزار تومانی به بهای ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته شد
کد خبر: ۱۶۲۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
اقتصاد گردان – محسن شمشیری
روز شنبه 3 آبان 99 قیمت دلار 29 هزار تومان، یورو 34 هزار و 300 تومان و درهم امارات 8 هزار تومان اعلام و اونس جهانی طلا  به 1901 دلار رسید. براین اساس، هر گرم طلای 18عیار یک‌میلیون 317 هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 14 میلیون و 750 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 13 میلیون و 500 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 600 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 100 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 700 هزار، مظنه مثقال طلا 5 میلیون و 708 هزار تومان معامله شد. براین اساس سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید با افت بیش از ۳۵۰ هزار تومانی به بهای ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته شد.
قیمت فروش دلار در صرافی های بانکی 29 هزار تومان و قیمت خرید دلار نیز 28 هزار و 400 تومان درج شده است.ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز معادل 34 هزار و 400 تومان و قیمت خرید یورو 33 هزار و 900 تومان تعیین شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.
روز پنج شنبه نیز نرخ دلار در بازار آزاد به 29600 تومان و در صرافی ملی به قیمت 29280 تومان معامله شد. نرخ فروش لحظه ای دلار در سامانه سنا و صرافی ها به 29480 تومان و نرخ خرید دلار 25500 تومان رسید. قیمت فروش یورو نیز به 34850 تومان و نرخ خرید یورو به 30870 تومان رسید. نرخ فروش دلار در صرافی ملی 29280 و نرخ خرید دلار 25100 تومان اعلام شده و اختلاف خرید وفروش دلار در صرافی ملی معادل 4180 تومان شده است. نرخ فروش یورو نیز در صرافی ملی 34650 و نرخ خرید یورو 30470 تومان اعلام شده است و اختلاف خرید وفروش یورو نیز به 4180 تومان رسیده است.
سامانه سنا نیز نرخ میانگین دلار معامله شده در 30 مهر 99  را 27541 و نرخ حواله نیما  را 26 هزار و 90 تومان  اعلام کرد. براین اساس اختلاف نرخ نیما و سنا عملا 1500 تومان کاهش یافته است. اکنون اختلاف نرخ نیما با نرخ صرافی ها در روز پنج شنبه به 3500 تومان رسیده است. افزایش نرخ نیما روی قیمت کالاها و خدمات اثر قابل توجه خواهند داشت.
در بازار طلا نیز در حالی که اونس جهانی به 1918 دلار رسیده، و دلار آزاد به 29600 تومان معامله می شود مظنه مثقال طلای آّبشده به 5 میلیون و 782 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار 1 میلیون و 334 هزار، سکه طرح جدید 15 میلیون و 170 هزار، سکه طرح قدیم 13 میلیون و 500 هزار، نیم سکه 7 میلیون و 650 هزار، ربع سکه 5 میلیون و 50 هزار، سکه گرمی 2 میلیون و 650 هزار تومان معامله شد.
قیمت طلا، سکه و ارز در بازار طی روزهای نخست ابتدای هفته جاری نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی اعمال تحریم‌های مجدد برخی بانک‌های ایرانی است، جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار بوجود آید و دلار نیز از سد قیمتی 30 هزار تومان عبور کند.
در هفته‌های اخیر، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.
بانک مرکزی همچنین اعلام کرده از روز دوشنبه 21 مهرماه نیز روزانه 50 میلیون دلار اسکناس وارد بازار خواهد کرد ضمن اینکه سقف خرید بانک‌ها و صرافی ها در بازار متشکل ارزی را به 500 هزار دلار افزایش داده است.فعالان بازار پیش بینی می کنند با ورود 50 میلیون دلار در بازار و افزایش سقف خرید صرافی‌ها در بازار متشکل، قیمت ارز کاهشی شود کمااینکه بعد از اجرای این سیاست طی چند روز قیمت دلار حدود 4 هزار تومان کاهش یافت.

با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت؛ قیمت دلار برای اولین بار طی روز یکشنبه 20 مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال 31 هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که 18 بانک ایرانی را در لیست تحریم های ثانویه خود قرار داد.

اما از یکی دو روز گذشته با آغاز سیر نزولی قیمت ها در بازار ارز، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز کاهشی شد ولی همچنان با نوسان همراه است.

روند نزولی دلار ادامه دارد


فضای ریسک بر سر بازارهای ارز بیش از پیش تشدید شده و روند نزولی دلار در بازارهای جهانی ادامه دارد. به گزارش رویترز، معامله گران نگران اند فضای تنش بین آمریکا و شرکای تجاری بزرگش تا پیش از انتخابات روی دور تند افزایشی باشد و این مساله بیش از پیش فشار روی اقتصاد جهانی را که به دلیل کرونا با مشکلات زیادی روبروست، تشدید کند. دور جدید این اختلافات به ویژه در حوزه سرمایه گذاری و ارز برجسته شده است.
 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۷۲۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۵ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۷ درصد صعود نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۲ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۶ دلار رسید.  در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۴ درصد کاهش به ۱۰۴.۷۲۴  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۵۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۶۸۴ یوان چین اعلام شد.
 
سقوط شوکه کننده لیر ترکیه

لیر ترکیه به سمت طولانی‌ترین افت هفتگی خود از سال ۱۹۹۹ حرکت کرد.به گزارش بلومبرگ، یک مدیر ارشد گفت: اکنون بعد از سال ها اشتباهات سیاسی در از دست دادن ذخایر و فشار بر ارز به اوج خود رسیده است. تاکید شده که مقامات مایل نیستند رشد اعتباری را که برای ترمیم تعادلات ضروری است، کاهش دهند.
سیل ضررهای جاری خاطرات سال ۱۹۹۹ را که سال پر تلاطمی برای ترکیه بود، برانگیخت. دولت منحل شد، انتخابات زودهنگام برگزار شد و دو زمین لرزه ویرانگر باعث کشته شدن هزاران نفر شد. سرانجام این مشکلات منجر به بحران اقتصادی سال ۲۰۰۱ شد.
نرخ واقعی پایین و کاهش علاقه سرمایه گذاران خارجی به دارایی های ترکیه باعث فشار بر لیر می شود، زیرا این کشور با خطر تحریم های ایالات متحده، اختلافات در شرق مدیترانه و قفقاز و درد اقتصادی ناشی از همه گیری روبرو است.
در حال حاضر ترکیه برای تلاش برای پشتیبانی از ارز، ذخایر ارزی خود را سریع تر از هر اقتصاد عمده در حال توسعه ای صرف کرده است. سرمایه گذاران خارجی در این سال ۱۳.۳ میلیارد دلار سهام و اوراق قرضه ترکیه را به فروش رساندند که حداقل بیشترین میزان ازسال ۲۰۰۵ است.
افت لیر آخرین ضربه برای ارزی است که قبل از این تقریباً برابر با ارز ایالات متحده در کمتر از دو دهه پیش تجارت می کرد. از سال ۲۰۱۲ هر ساله زیان هایی وارد می کند که تحت فشار وابستگی اقتصاد اعتباری به واردات و بودجه دلار و همچنین سیاست پولی قرار می گیرد که معمولاً توسط سرمایه گذاران به دلیل سست بودن مورد انتقاد قرار می گیرد.
وزیر دارایی ماه گذشته به بلومبرگ گفت: ترکیه می تواند در حرکت به سمت اقتصاد متمرکز بر صادرات، از یک لیر رقابتی بهره مند شود. لیربا ۰.۴ درصد کاهش به ۷.۹۶۴۲ دلار رسید