:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران

سهم هشت میلیارد دلاری صادرات به ۱۵ کشور همسایه در شش ماهه نخست

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت با اشاره به مبادلات تجاری ۶ ماهه نخست سال جاری، گفت: از مجموع کل صادرات ایران به ۶ کشور همسایه، عراق و امارات بیشترین سهم پذیرش کالا را به خود اختصاص داده اند و میزان تجارت با عربستان به صفر رسید.
کد خبر: ۱۶۲۵۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۱
اقتصادگردان- به نقل از سازمان توسعه تجارت، «فرزاد پیلتن» اظهار داشت: بر اساس آمارها صادرات ایران در ۶ ماهه ابتدای سال جاری، ۴۶ میلیون و ۳۱۸ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار بود که از این میزان، ۱۲ میلیارد و ۷۹۹ میلیون دلار یعنی حدود ۹۴ درصد از کل صادرات به ۲۰ کشور هدف صورت گرفته است.

وی افزود: از مجموع کل صادرات، هشت میلیارد و ۱۶ میلیون دلار به ۱۵ کشور همسایه صورت گرفته است که عراق و امارات در رتبه اول و دوم، کشورهای عمان و کویت و قطر پس از افغانستان، ترکیه، پاکستان، روسیه و آذربایجان در رتبه‌های هشتم تا دهم، بحرین با سه میلیون دلار پس از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان در رتبه ۱۴ قرار گرفت، این درحالی است که صادراتی به کشور عربستان در این مدت صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: در میان ۲۰ کشور مذکور، ۶ کشور عربی شامل عراق با ۲ میلیارد و ۹۷۱ میلیون دلار پس از چین در رتبه ۲، امارات با یک میلیارد و۹۳۳ میلیون دلار در رتبه ۳، عمان با ۱۶۵ میلیون دلار پس از افغانستان، ترکیه، پاکستان، هند، اندونزی، روسیه، تایلند و آذربایجان در رتبه ۱۲، کویت با ۷۳ میلیون دلار پس از ونزوئلا، ارمنستان، آلمان در رتبه ۱۶ و قطر با ۶۲ میلیون دلار پس از سوریه، هنگ کنگ و بالاتر از قزاقستان در رتبه ۱۹ بازارهای عمده صادراتی ایران قرار داشته‌اند.

پیلتن تصریح کرد: سهم کشورهای عربی از مجموع صادرات به ۲۰ کشور مذکور ۵ میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار بوده است.

سهم چهار میلیاردی کشورهای عربی در واردات

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: همچنین ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۶ میلیون و ۵۲۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار وارد کشور شده است.

وی افزود: از کل میزان واردات مذکور ۱۵ میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار آن متعلق به ۲۰ کشور هدف عمده واردات کشور بوده است که در این میان، کشورهای عربی شامل امارات با ۳ میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار پس از چین در رتبه دوم و عمان با ۲۰۰ میلیون دلار پس از ترکیه، هند، آلمان، روسیه، انگلیس، هلند، ایتالیا، کره جنوبی، سوئیس و سنگاپور در رتبه سیزدهم و بالاتر از برزیل، فرانسه، مالزی، اتریش، اسپانیا، پاکستان و دانمارک قرار گرفته اند.

وی تاکید کرد:از ۱۵ کشور همسایه ایران با وارداتی معادل هفت میلیارد و ۳۵۲ میلیون دلار، کشورهای امارات و عمان پس از ترکیه و روسیه، به ترتیب رتبه اول و چهارم و عراق با ۴۳ میلیون دلار پس از پاکستان در رتبه ششم، کویت با سه میلیون دلار و قطر با ۲.۴ میلیون دلار پس از قزاقستان،آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان در رتبه یازده و دوازدهم قرار گرفته و بحرین و عربستان نیز به ترتیب با ۰.۱ و صفر میلیون دلار واردات، بعد از افغانستان در رتبه‌های ۱۴ و ۱۵ مبادی وارداتی کشور قرار داشته‌اند.

وی افزود: مجموع واردات کشور از کشورهای عربی مذکور طی ۶ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ حدود ۴ میلیارد و ۲۳۱ میلیون دلار بوده است.

پیلتن خاطر نشان کرد: سازمان توسعه تجارت ایران در رویکردی جدید و با توجه به شرایط بین المللی و البته متغیرهای اقتصادی و تجاری، توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه از جمله کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: روابط مناسب سیاسی با برخی کشورهای مذکور، نزدیکی جغرافیایی و زیرساخت‌های‌ مناسب بندری و در نتیجه هزینه‌های پایین حمل و نقل، اشتراکات دینی، فرهنگی و زبانی و سهولت ارتباط میان تجار ایران و کشورهای فوق، سهولت رفت و آمد و پایین بودن هزینه‌های بازاریابی و حضور در نمایشگاه‌ها و دیگر رویدادهای تجاری و همچنین ایجاد دفتر و نمایندگی از جمله مهمترین عوامل و زمینه‌های افزایش روابط تجاری ایران و این کشورها محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: با این وجود، علاوه بر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشور و وقوع برخی نوسانات در روابط سیاسی با برخی از این کشورها مانند عربستان و وجود نا آرامی‌ها در برخی کشورها مانند عراق و یمن، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چند ماهه روابط تجاری با کشورهای همسایه از جمله عوامل منفی بوده است که بر  روابط تجاری با این کشورها تاثیرگذار بوده است.