:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد

رشد ۸ درصدی صادرات ایران به اروپا

جدیدترین گزارش ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی تهران نشان می دهد که میزان صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا، حدودا هشت درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۶۲۵۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
اقتصادگردان- هر چند در سال های گذشته تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا، میزان تجارت مستقیم ایران و اروپا به شکل قابل توجهی کاهش یافته و در ماه‌های ابتدایی سال جاری میلادی نیز تحت تاثیر کرونا، این آمار افت بیشتری یافت اما براورد صورت گرفته از عملکرد هشت ماهه کشور در تجارت با اروپا نشان از افزایش هشت درصدی صادرات دارد.

بر این اساس صادرات ایران در ماه آوریل به پایین‌ترین سطح خود رسیده اما پس از آن افزایش یافته است. ایران در ماه جولای با صادرات حدودا ۹۲ میلیون دلاری، بهترین آمار صادراتی خود در سال جاری را به ثبت رسانده است و در مجموع هشت ماه، میزان کل صادرات ایران به حدود ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

در حوزه واردات اما عملکرد ایران در تجارت با اروپا در تمام ماه‌ها ثباتی نسبی را نشان می‌دهد و در مجموع میزان کل واردات در هشت ماهه ابتدایی سال جاری میلادی به ۲.۵ میلیارد یورو رسیده که این عدد در قیاس با مدت مشابه سال قبل، کاهشی ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

مانند تمام آمارهای ثبت شده در سال‌های اخیر، همچنان آلمان، اصلی‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا به شمار می‌رود. در طول این هشت ماه، آلمان از ایران حدودا ۱۸۴ میلیون یورو واردات داشته و در طول همین مدت حدود یک میلیارد دلار صادرات به ایران را نیز به ثبت رسانده است. در میان مقاصد صادراتی ایران در اروپا، هلند با رشد واردات بیش از هشت برابر در رده دوم قرار گرفته و پس از آن ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، رومانی و بلغارستان قرار گرفته‌اند.

در میان صادرکنندگان اصلی کالا از اروپا به ایران نیز پس از آلمان، ایتالیا در رتبه دوم و هلند در رتبه سوم قرار گرفته‌اند و فرانسه، اسپانیا، دانمارک و بلژیک دیگر شرکای تجاری ایران در اروپا را تشکیل می‌دهند.