:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
پیش بینی کاهش قیمت ارز در روزهای آینده

رفت و برگشت دلار به كانال 28 هزار / افزايش دلار تا مرز 29 هزار / سكه را با اختلاف يك ميليون تومان از رقم فروش مي خرند

در بازار طلا و سكه نيز با اعلام اونس جهاني طلا به قيمت 1918 دلار و قيمت دلار 28800 تومان، هر گرم طلاي 18 عيار 1 ميليون و 332 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار 5 ميليون و 770 هزار تومان، سكه جديد 14 ميليون و 250 هزار، سكه طرح قديم 13 ميليون، نيم سكه 7 ميليون و 600 هزار، ربع سكه 4 ميليون و 950 هزار تومان، سكه گرمي 2 ميليون و 600 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۶۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳
اقتصاد گردان – محسن شمشيري
پس از يك دوره دو روزه كاهش نرخ دلار تا كانال 27 هزار تومان، روز چهارشنبه 30 مهر 99 بار ديگر قيمت دلار از ساعات ظهر به بعد باافزايش مواجه شد و قيمت دلار بار ديگر ابتدا به مرز 28 هزار تومان رسيد و سپس  تا 28800 تومان افزايش يافت و به طور ميانگين بين 28500 تا 28800 تومان در نوسان بوده است.  صبح چهار شنبه قيمت دلار با قيمت 27 هزار و 500 تومان شروع به معامله كرد اما به تدريج قيمت آن بالا رفت و به 28800 تومان رسيد و فعالان بازار پيش بيني كرده اند كه روز پنج شنبه با قيمت 29 هزار تومان معامله شود.  همچنين يورو 33600، پوند 38 هزار، درهم 8160، لير تركيه 3650، يوان 4400، دلار كانادا 22 هزار تومان داد و ستد شد.  
در بازار طلا و سكه نيز با اعلام اونس جهاني طلا به قيمت 1918 دلار و قيمت دلار 28800 تومان، هر گرم طلاي 18 عيار 1 ميليون و 332 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار  5 ميليون و 770 هزار تومان،  سكه جديد 14 ميليون و 250 هزار، سكه طرح قديم 13 ميليون، نيم سكه 7 ميليون و 600 هزار، ربع سكه 4 ميليون و 950 هزار تومان، سكه گرمي 2 ميليون و 600 هزار تومان معامله شد. اما طلافروشان سكه را با قيمت هايي يك ميليون تومان كمتر از نرخ فروش خود از مردم خريداري مي كنند و به بهانه كاهش قيمت ها، قيمت پاييني را براي خريد اعلام كرده اند.
فعالان بازار ارز مي گويند:  قیمت هر دلار در صرافی‌های بانکی روز (چهارشنبه) به ۲۸ هزار تومان رسید.صرافی‌های بانکی هر دلار را ۲۸ هزار  تومان فروختند، این در حالی است که نرخ خرید دلار در این صرافی‌ها با اختلاف حدود دو هزار تومانی ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان اعلام شده است.قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانکی ۳۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو نیز ۳۰ هزار و ۷۲۰ تومان درج شد. نرخ ارز در بازار در حالی روند کاهشی گرفت که پیش از این کارشناسان بارها درباره ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار به خریداران هشدار داده بودند و ریزش‌های قیمتی در دوره‌های گذشته را گواه بر نامطمئن بودن این بازار برای سرمایه‌گذاری دانسته بودند.
در دو روز اخير عده اي از مردم به تكاپو افتاده و به خاطر جلوگيري از زيان و احتمال كاهش بيشتر، طلاي خود را در بازار مي فروشند، طلافروشي ها نيز كه تا سه روز پيش بابت خريد ربع سكه مبلغ 5 ميليون تومان و بيش از آن پرداخت مي كردند ربع سكه را 3 ميليون و 850 هزار تومان مي خرند و اين قيمت با قيمت قبلي خريد از مردم بيش از 1 ميليون و 500 هزار تومان تفاوت دارد. طلافروشي ها سكه را با اختلاف يك ميليون تومان از مبلغ فروش از مردم مي خرند و آن به قيمت 4 ميليون و 800 هزار تومان مي فروشند. برخي كارشناسان مي گويند در شرايط كاهش شديد قيمت ها، به فروشندگان اجحاف زيادي مي شود و خريدار با فاصله قيمتي زياد و سود زياد براي خود، دارايي مردم از جمله طلا و ارز را خريداري مي كند.
 برخي فعالان بازار مي گويند كه اين نوسانات نشان دهنده آن است كه بازار واكنش سريع به تزريق ارز و طلا نشان داده اما به تدريج مشخص شد كه عرضه طلا و ارز به حدي نيست كه بتواند تغييرات زيادي در كوتاه مدت ايجاد كند و كاهش نرخ ها به زمان بيشتري نياز دارد و علاوه بر عرضه طلا و ارز توسط بانك مركزي،  در انتظار شرايط با ثبات اقتصادي، تحولات خارجي و سياسي است. براين اساس بازار منتظر است تا اثر اصلي  تحولات بر شاخص هاي ارز و طلا و سهام را بعد از نتايج انتخابات آمريكا نشان دهد و اگر بايدن پيروز شود، براي چند هفته نرخ ها با كاهش مواجه خواهد شد و بازار ارز و طلا و سهام بهتر خواهد بود و سپس به روند با ثباتي خواهد رسيد. البته بايد ديد كه تحولات بعد از انتخابات آمريكا تا چه حد گسترده خواهد بود و تا چه حد مي تواند روي شاخص هاي اصلي اقتصاد يعني درآمد ارزي حاصل از نفت و صادرات، تجارت خارجي و واردات، تقاضا و عرضه ارز، انتظارات تورمي و وضعيت تحريم ها اثرگذار باشد.
برخي صاحب نظران معتقدند كه با توجه به روند افزايشي 3 سال اخير قيمت ها و نرخ ارز،  تنها تحولي مي تواند روي نرخ ارز اثرگذار باشد كه يا درامد ارزي از محل فروش نفت و ازاد سازي پول هاي ايران را به همراه داشته باشد و يا آمريكا به برجام برگردد.

پیش بینی کاهش قیمت ارز در روزهای آینده

یک فعال بازار ارز ضمن مثبت خواندن تاثیر اقدامات اخیر بر بازار ارز، وضعیت این بازار در روزهای آتی را کاهشی پیش بینی می‌کرد.  
یک صراف ، گفت: اقداماتی چون افزایش سقف خرید در بازار متشکل ارزی، عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار در لین بازار، سفر رئیس کل بانک مرکزی کشور به عراق برای آزادسازی منابع، شنیده شدن اخبار مثبت درباره آزادسازی منابع کشور در کره جنوبی و افزایش ساعت کاری در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی سینگال‌های مثبتی به بازار ارز منتقل کردند.
وی افزود: در حال حاضر در صرافی‌ها بیشتر فروش ارز صورت می‌گیرد و تقاضایی برای خرید آن وجود ندارد. همچنین، عرضه در بازار ارز بسیار مناسب است‌. دلیل اینکه مردم تمایلی برای خرید ارز ندارند این است که سرمایه‌گذاری در این بازار را پرریسک می‌دانند.
این فعال بازار ارز در ادامه پیش‌ بینی کرد که در روزهای آینده بازار روند کاهشی پیدا می‌کند، زیرا میزان بیشتری از ارزهای صادراتی برگشته و عرضه در سامانه نیما و بازار اسکناس مناسب است. در روز گذشته و امروز روند بازار کاهشی بوده اما در این که تمام صرافی‌ها کاهش قیمت داشته‌اند، برخی از صرافی‌های بانکی چون صرافی بانک ملی قیمت‌های بالاتری را درج کرده است که این امر سینگال افزایش قیمت به بازار منتقل می‌کند و نمی‌گذارد روند کاهشی ادامه پیدا کند.
وی در پایان در پاسخ به اینکه چرا با وجود اینکه تقاضایی برای عرضه‌هایی که بانک مرکزی در بازار انجام می‌دهد و تقاضایی برای آن وجود ندارد، همچنان این عرضه‌ها ادامه دارد؟ گفت: از آنجا که در سایر بازارها چون بازار کالاها و خدمات حتی اگر تقاضایی در این بازارها وجود نداشته باشد، عرضه صورت می‌گیرد، عرضه ارزهای بانک مرکزی به عنوان بازارساز ادامه می‌یابد. زیرا، این حجم از عرضه نشان دهنده وضعیت مناسب و مطلوب منابع ارزی در کشور است که سیگنال مثبتی به بازار منتقل می‌کند.

در ساعات صبح چهارشنبه، با اعلام قیمت دلار 28 هزار و 200 تومان، یورو 33 هزار و 700 تومان و درهم امارات 8 هزار و 30 تومان، مظنه هر مثقال طلا 5 میلیون و 507 هزار،  قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌میلیون و 271 هزار تومان، قیمت دلار 28 هزار و 200 تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 14 میلیون و 300 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 13 میلیون تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 600 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 800 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 600 هزار تومان معامله شد.
گفتنی است، قیمت طلا، سکه و ارز در بازار طی روزهای نخست ابتدای هفته جاری نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی اعمال تحریم‌های مجدد برخی بانک‌های ایرانی است، جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار بوجود آید و دلار نیز از سد قیمتی 30 هزار تومان عبور کند.در هفته‌های اخیر، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.
بانک مرکزی همچنین اعلام کرده از روز دوشنبه 21 مهرماه نیز روزانه 50 میلیون دلار اسکناس وارد بازار خواهد کرد ضمن اینکه سقف خرید بانک‌ها و صرافی ها در بازار متشکل ارزی را به 500 هزار دلار افزایش داده است.فعالان بازار پیش بینی می کنند با ورود 50 میلیون دلار در بازار و افزایش سقف خرید صرافی‌ها در بازار متشکل، قیمت ارز کاهشی شود کمااینکه بعد از اجرای این سیاست طی چند روز قیمت دلار حدود 4 هزار تومان کاهش یافت.
با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت؛ قیمت دلار برای اولین بار طی روز یکشنبه 20 مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال 31 هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که 18 بانک ایرانی را در لیست تحریم های ثانویه خود قرار داد.اما از یکی دو روز گذشته با آغاز سیر نزولی قیمت ها در بازار ارز، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز کاهشی شد ولی همچنان با نوسان همراه است.
قیمت دلار در صرافی‌های بانکی با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است. قیمت فروش دلار در صرافی ها با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل  27 هزار و 800 تومان و قیمت خرید دلار نیز 25 هزار و 620 تومان درج شد. ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل 32 هزار و 900 تومان و قیمت خرید یورو 30 هزار و 720 تومان تعیین شده است. در بازار آزاد نيز قیمت دلار و یورو که روز سه شنبه و صبح چهارشنبه نزولی بود در ساعات عصر چهارشنبه با نوسان همراه شد و به تدريج قيمت دلار به 28800 تومان و سپس به 29 هزار تومان رسيد.  
تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای، آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی‌های غیربانکی و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.اما از یکی دو روز گذشته با آغاز سیر نزولی قیمت ها در بازار ارز، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز کاهشی شد ولی از عصر چهارشنبه قبل باردیگر نوسان در بازار ارز زیاد شده است.
گفتنی است، با افزایش بیش از 3 هزار تومانی قیمت ارز در صرافی های بانکی و کاهش اختلاف قیمت ارز بازار آزاد و رسمی، بانک مرکزی ممنوعیت فروش ارز سهمیه ای را به هر کارت ملی برداشت؛ بنابراین صرافی ها به هر کارت ملی یک بار در سال 2200 دلار ارز سهمیه‌ای می فروشند. پیش از این با دستور بانک مرکزی فروش ارز سهمیه‌ای موقتاً در صرافی های بانکی متوقف شده بود

طلا بالاي 1915 دلار

در حالی که خوش بینی نسبت به احتمال دستیابی به توافقی بر سر بسته محرک مالی جدید قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجب تحت فشار قرار گرفتن ارزش دلار شده و اشتها برای خرید طلا را بالا برده است، قیمت فلز زرد شاهد افزایش بود.
به گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.46 درصد افزایش به 1915 دلار و 75 سنت رسید. قیمت طلا به بالاترین رقم یک هفته گذشته رسیده بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه دسامبر با 0.27 درصد افزایش به 1920 دلار و 60 سنت رسید