:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
چشم‌انداز بانک جهانی از اقتصاد ایران

تحليل بانك جهاني از رشد مثبت اقتصادی، كاهش تورم، رشد واردات و صادرات

بانک جهانی پیش‌بینی خود از چشم‌انداز اقتصاد ایران تحت تاثیر تحریم‌ها و همه‌گیری ویروس کرونا را اعلام کرد / نرخ ثبت شده سال قبل: منفی ۶.۸ درصد نرخ پیش بینی شده امسال: منفی ۴.۵ درصد نرخ پیش بینی شده سال آینده: ۱.۵ درصد نرخ پیش بینی شده دو سال آینده: ۱.۷ درصد
کد خبر: ۱۶۲۵۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
اقتصاد گردان  - به گزارش بانک جهانی، بیماری همه گیر COVID-۱۹ ، تاثیر تحریم های اقتصادی و عدم تعادل ساختاری موجود در اقتصاد ایران را تقویت کرده است. کاهش درآمدها دولت را به ایجاد بدهی جدید و فروش دارایی ها در بورس اوراق بهادار سوق داد و دردسر های مالی را افزایش داد. کاهش شدید نرخ ارز تورم را تسریع کرده و عواقب منفی برای معیشت خانوارهای آسیب پذیر در پی دارد. چشم انداز رشد به دلیل محدودیت های تجاری و شیوع همه گیر جهانی همچنان تاریک است.

اقتصاد ایران دستخوش سومین سال متوالی رکود اقتصادی است. تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل پس از تحریم ها ۶.۸ درصد کوچک شد و منجر به کاهش ۳۸.۷ درصد تولید ناخالص داخلی با نفت شد. با وجود گسترش تحریم ها به سایر بخش های کلیدی، تولید ناخالص داخلی غیرنفتی ۱.۱ درصد رشد کرد، زیرا کاهش نرخ ارز باعث رقابت بیشتر تولید شد. کاهش تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول ۲۰۲۰ نسبت به سال بعد همچنان ادامه داشت، زیرا اقدامات مهاری COVID-۱۹  تا ۳.۵ درصد به کوچک شدن تولید ناخالص داخلی کمک کرد.

برآورد می شود تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل به دلیل دوره کوتاه تعطیلات، ۴.۵ درصد کوچک شود. پیش بینی می شود که کوچک شدن اقتصاد در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل با افزایش موارد ابتلا در فصل سرد افزایش یابد. در صورت عدم وجود گسترده واکسن، بهبودی در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ ضعیف بوده و توسط بخش غیرنفتی هدایت می شود.


رشد اقتصادی بخش غیرنفتی ایران مثبت است

بانک جهانی در گزارش جدید خود از بهبود تدریجی شرایط اقتصاد ایران خبر داد. بانک جهانی در گزارشی با بیان اینکه اقتصاد ایران حدود یک دهه است رشد پایینی را تجربه می کند، از تحریم ها و پیامدهای کرونا به عنوان دلایل نامتعادل بودن اقتصاد ایران نام برده است. این نهاد همچنین با اشاره به کاهش ارزش ریال در هفته های اخیر نوشت این مساله باعث افزایش تورم و آسیب پذیری خانوارها شده است.  

وضعیت اقتصاد ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه خوب است

بانک جهانی با اشاره به تنوع بالای بخش های اقتصادی ایران پیش بینی کرده است رشد اقتصادی امسال این کشور به منفی ۴.۵ درصد برسد که بخش بزرگی از این رشد منفی متاثر از عملکرد بد بخش نفتی است. با این حال این رشد منفی از نرخ های پیش بینی شده برای بسیاری از کشورهای منطقه و جهان کمتر است. به گفته بانک جهانی، رشد بخش غیرنفتی ایران حدود ۱.۱ درصد است. ایران به دلیل تحریم ها و ارتباط کمتر گسترده با کشورهای جهان با شوک خارجی کمتری در زمان کرونا روبرو شده و منابع طبیعی و نیروی انسانی سرمایه های مهم این کشور برای تداوم رشد است.  

این نهاد بین المللی با اشاره به کاهش بها و تقاضای نفت در بازارهای جهانی می نویسد: دولت با کاهش درآمدهای نفتی دچار مشکلاتی شده است ما انجام کارهایی نظیر افزایش مالیات ها و صدور اوراق بدهی به تامین مالی دولت کمک کرده است.این بانک همچنین تأکید کرد که ایران با وجود تحریم‌های آمریکا توانسته است تولید ناخالص داخلی غیرنفتی خود را ۱.۱ درصد افزایش دهد.

تورم و کرونا

به گفته بانک جهانی، کاهش ارزش ریال یکی از اصلی ترین دلایل افزایش تورم ماه های اخیر ایران بوده است. تورم ایران تا پایان سال ۲۰۱۹ به ۴۱.۲ درصد رسید که با توجه به افزایش تورم در بخش مواد غذایی و مسکن، طبقات کم درآمد ایران با مشکلات بیشتری مواجه شدند. نرخ مشارکت در بازار کار در نتیجه کرونا و تعطیلی برخی کسب و کارها به ۴۴.۱ درصد کاهش یافت.  

بانک جهانی با اشاره به شیوع بالای کرونا در ایران می نویسد: در صورتی که دولت وادار به اعمال مجدد قرنطینه ها شود یا واکسن موثری توسعه پیدا نکند، چشم انداز اقتصاد ایران چندان امیدبخش نخواهد بود. تحریم ها یکی دیگر از عوامل موثر بر عملکرد اقتصاد ایران خواهد بود چرا که در زمان لغو تحریم ها، اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۶ موفق شده بود عملکرد چشم گیری را به ثبت برساند. 


کاهش تورم ایران در پیش خواهد بود

بانک جهانی پیش بینی کرد تورم ایران تا دو سال دیگر به ۲۳ درصد کاهش پیدا کند. بانک جهانی اعلام کرد انتظار می رود روند تورم در ایران طی سال های پیش رو کاهشی باشد. کاهش قیمت نفت و وادار شدن دولت به افزایش مخارج خود، بیشترین تاثیر را روی توان بودجه ای دولت های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا داشته است. این بانک با تغییری محسوس در برآورد قبلی خود اعلام کرد متوسط رشد اقتصادی کشورهای منطقه در سال جاری منفی ۵.۲ درصد خواهد بود که این رقم ۴.۱ درصد کمتر از پیش بینی قبلی این نهاد بوده است.  

به گفته بانک جهانی، بیشتر کشورهای منطقه (از جمله ایران) سال آینده مجددا وارد رشد مثبت خواهند شد هر چند که مقدار این رشد بستگی زیادی به روند مقابله با ویروس کرونا خواهد داشت.  

عملکرد اقتصاد ایران در مقایسه با کشورهای منطقه بهتر خواهد بود به گونه ای که طبق پیش بینی صورت گرفته، اقتصاد ایران امسال ۴.۵ درصد کوچک خواهد شد.  

نرخ تورم

نرخ ثبت شده سال قبل: ۴۱.۲ درصد

نرخ پیش بینی شده امسال: ۳۴.۱ درصد

نرخ پیش بینی شده سال آینده: ۲۷.۴ درصد

نرخ پیش بینی شده دو سال آینده: ۲۳ درصد

رشد اقتصادی

نرخ ثبت شده سال قبل: منفی ۶.۸ درصد

نرخ پیش بینی شده امسال: منفی ۴.۵ درصد

نرخ پیش بینی شده سال آینده: ۱.۵ درصد

نرخ پیش بینی شده دو سال آینده: ۱.۷ درصد

صادرات

نرخ ثبت شده سال قبل: منفی ۲۹.۹ درصد

نرخ پیش بینی شده امسال: منفی ۱۰.۹ درصد

نرخ پیش بینی شده سال آینده: ۲.۶ درصد

نرخ پیش بینی شده دو سال آینده: ۲.۹ درصد

واردات

نرخ ثبت شده سال قبل: منفی ۳۸.۱ درصد

نرخ پیش بینی شده امسال: منفی ۳۰.۸ درصد

نرخ پیش بینی شده سال آینده: یک درصد

نرخ پیش بینی شده دو سال آینده: دو درصد

سرمایه گذاری ثابت (ناخالص)

نرخ ثبت شده سال قبل: منفی ۵.۹ درصد

نرخ پیش بینی شده امسال: منفی ۱۳.۸ درصد

نرخ پیش بینی شده سال آینده: ۱.۹ درصد

نرخ پیش بینی شده دو سال آینده: دو درصد