:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

مجوز افزایش منابع بیمه کارگران ساختمانی را داریم

نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی با بیان اینکه قانون مجوز افزایش منابع بیمه کارگران ساختمانی را داده است، از سازمان تامین اجتماعی خواست تا کارگران واقعی ساختمان را که در انتظار لیست بیمه هستند جایگزین پرونده های مختومه در سازمان کند.
کد خبر: ۱۶۲۴۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
اقتصادگردان- هادی ساداتی درخصوص تامین منابع بیمه کارگران ساختمانی اظهار کرد: قبول داریم که در بحث تامین منابع برای پوشش بیمه کارگران ساختمانی کمبود داریم و به سازمان تامین اجتماعی در این زمینه حق می دهیم ولی این طور نیست که هیچ منابعی وجود ندارد. اگر ادعا می شود که برای بیمه کارگران ساختمانی منبعی نیست شفاف سازی کنند مبالغی که از محل صدور پروانه های ساختمانی دریافت می شود در کجا هزینه می شود؟

وی به نحوه بیمه کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: پذیرش بیمه کارگران ساختمانی به این شکل است که ۷ درصد را کارگر می دهد و ۱۵ درصد از محل صدور پروانه های ساختمانی صادر می شود؛ در قانون هم آمده که با صلاحدید هیات وزیران و بنا به درخواست تامین اجتماعی،  ۱۵ درصد می تواند تا سقف ۲۰ درصد افزایش یابد ولی هنوز وزارت کار و تامین اجتماعی در این زمینه اقدامی صورت نداده اند و لایحه ای در خصوص افزایش ۵ درصدی به هیات دولت ارائه نکرده اند که مصوبه بگیرند.

ساداتی تصریح کرد: سالهای سال است که تاکید داریم اگر منابع بیمه کارگران ساختمانی تامین نمی شود و کسری دارند آن ۵ درصدی که قانون اجازه داده به تصویب برسانند و تامین کنند ولی نه تنها این کار انجام نشده بلکه به جای آن ماده ۵ قانون بیمه بیکاری کارگران ساختمانی که در ارتباط با میزان ورودی های سازمان و تامین کننده اعتبارات سازمان تامین اجتماعی است مجددا به مجلس ارسال شده تا مورد چکش کاری قرار گیرد.

نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی افزود: آن ماده قانونی که حاضر و آماده است رها کرده ایم و هیچ طرح و پیشنهادی در خصوص افزایش ۵ درصد ارائه نکرده ایم و می خواهیم دوباره دستورالعمل جداگانه ای را از مجلس بگیریم آن هم در شرایطی که فشار بار کاری در خصوص برخی قوانین در مجلس وجود دارد.

وی در عین حال به آمار بیمه کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارها نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر واجد شرایط بیمه هستند که طبق پیگیری ها حدود ۹۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و ما اعلام کردیم سهمیه آن مقداری که در تامین اجتماعی حذف شده و پرونده هایشان مختومه شده است به کارگران ساختمانی اختصاص بدهند.

ساداتی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی تاکنون حدود ۹۰۰ هزار نفر کارگر ساختمانی را پذیرش کرده و به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نرسیده است لذا درخواست کردیم با توجه به آنکه تعداد زیادی پرونده مختومه داریم، کارگران واقعی ساختمان که در لیست انتظار هستند را تا سقف یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جایگزین کنند.

به گفته نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی، امسال ظرفیت و سهمیه ای در خصوص بیمه کارگران ساختمانی اعلام نشده اما مقرر شده از هر سه نفر یک نفر پذیرش شوند تا کارگران متقاضی بتوانند از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره مند شوند.