:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تحقق «عدالت آموزشی» با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی

با توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی، در راستای تحقق عدالت ارتباطی و آموزشی، در دورافتاده‌ترین روستاهای کشور نیز دانش آموزان و دانشجویان از امکان آموزش مجازی برخوردار شده‌اند.​
کد خبر: ۱۶۲۴۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
اقتصادگردان- بر اثر شیوع کرونا، شرایطی در دنیا پیش آمد و سبک‌های زندگی به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. یکی از حوزه‌هایی که تحت تاثیر قرار گرفت بخش آموزش کشورها است که بسیاری از کشورها آمادگی لازم را برای مواجهه با این پدیده را نداشتند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی، آموزش مجازی به‌عنوان یکی از راه‌کارهای تحقق این امر موردتوجه قرار گرفت. در این راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با ارائه ویدئوی جدیدی از «ایران هوشمند»، توسعه ارتباطات روستایی در راستای تحقق عدالت ارتباطی و آموزشی را موردتوجه قرار داده است. اگر توجه ویژه دولت دوازدهم به موضوع توسعه زیرساخت‌های ارتباطی باهدف تحقق «عدالت ارتباطی» در تمامی شهرها و اکثر روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور نبود، امروز این نوع آموزش برای برقراری «عدالت آموزشی» ممکن نبود.

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- چندی پیش با بیان اینکه امروز همه کشور تحت پوشش نسل سوم اینترنت قرار دارد و روستاهای بالای۲۰ خانوار نیز به این شبکه متصل هستند، اظهار کرد: آموزش‌های مجازی که از طریق شبکه شاد ارائه می‌شود، اولین شبکه‌ای بود که زیرساخت شبکه اینترنت را به طور جدی محک زد.

به گفته وزیر ارتباطات، با توجه به تفاهم‌نامه هوشمندسازی مدارس، تجهیز مدارس بر عهده آموزش و پرورش و ارائه زیرساخت‌ها بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. تاکنون هوشمندسازی ۶۷ هزار مدرسه انجام شده و در فاز بعد بیشتر مدارس به فیبر نوری مجهز می‌شود؛ البته این کار در در روستاها زمان‌بر است.

همچنین بر اساس برنامه ششم توسعه، باید اینترنت مدارس شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر رایگان باشد، در حالی که وزارت ارتباطات اعلام کرده اینترنت همه مدارس و همچنین استفاده از سامانه شاد برای دانش‌آموزان رایگان است و به گفته آذری جهرمی، روزانه سه میلیارد تومان یارانه بابت اینترنت رایگان به آموزش و پرورش از طرف دولت پرداخت می‌شود.