:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
سقوط لحظه‌ای قیمت خودرو در واکنش به ریزش بهای دلار

كاهش قيمت خودرو به دنبال ريزش دلار / پیش‌بینی سقوط شدید قیمت‌ها با كاهش 5 تا 20 ميليون توماني قيمت انواع خودرو

سقوط قیمت خودرو که از ابتدای هفته جاری به آرامی آغاز شده بود، امروز متاثر از کاهش شدید نرخ ارز سرعت بالایی به خود گرفت، به طوری که قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای در حال فرو ریختن است
کد خبر: ۱۶۲۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲
اقتصاد گردان - فعالان بازار خودرو مي گويند به دنبال ريزش قيمت دلار، پيش بيني مي شود كه قيمت خودرو نيز بين 5 تا 20 ميليون تومان كاهش داشته باشد.اما اثر آن را در صورت تداوم ريزش دلار و ثبات قيمت ارز بيشتر خواهيم ديد
نرخ دلار که سهم بالایی در تعیین قیمت خودروها حتی خودروهای ایرانی در ماه‌های گذشته بازی می‌کرد و دلالان و واسطه‌ها همه روزه با نگاهی به آن متناسب با افزایش نرخ ارز به قیمت‌سازی و ارائه قیمت‌های غیر واقعی و حبابی در سایت ها و کانال‌های تلگرامی، واتساپی و اینستاگرامی می‌پرداختند، امروز با کاهش شدیدی نسبت به روز گذشته همراه شد، به طوری که نرخ فروش دلار در بازار ارز ظهر امروز به ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان عقب‌نشینی کرده و بهای خرید دلار نیز حدود ۲۶ هزار تومان بود.

این در حالی است که اواخر وقت دیروز و در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۱۱ به ۱۴۸ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به ۱۲۷ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ به ۱۲۸ میلیون تومان و وانت پراید به ۱۲۷ میلیون تومان قیمت خورده بود.

همچنین اوایل صبح امروز و در گروه ایران خودرو، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۲۴۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۲۹۷ میلیون تومان‌، پژو ۲۰۶ وی هشت به ۳۰۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۵۲۴ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی.ال.ایکس ۲۲۳ میلیون تومان، رانا ۲۵۵ میلیون تومان، سمند ال.ایکس ۲۰۰ میلیون تومان، دنا معمولی با رینگ آلومینیومی ۳۳۶ میلیون تومان، دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژ ۵۷۰ میلیون تومان و پژو پارس ال.ایکس ۲۹۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

در دسته مونتاژی ها نیز هردستگاه هایما اس ۷ به ۸۸۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بودند، اما از اواسط وقت امروز با کاهش شدید نرخ دلار، قیمت خودرو نیز به صورت لحظه‌ای کاهش یافت، به طوری که نمایشگاه‌داران و حتی آگهی‌دهندگان خودرو حاضر به اعلام قیمت نبودند.

یکی از نمایشگاه‌داران در این زمینه به ایرنا گفت: قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای در حال ریزش است، اما خریداری در بازار وجود ندارد.

وی بیان داشت: با این اوضاع و احوال کسی جرات خرید ندارد، چون خرید به معنای ضرر و زیان است.

این فعال بازار خودرو تاکید کرد: به هیچ عنوان معامله‌ای در بازار انجام نمی‌شود و حتی فروشندگانی که در مقابل این کاهش مقاومت می‌کنند، به ناچار به کاهش قیمت‌ها تن می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: حتی مصرف‌کننده‌های واقعی نیز در این اوضاع و احوال دست نگه داشته و از خرید منصرف شده‌اند، چون امیدوار به کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

نمایشگاه‌دار دیگری ابراز امیدواری کرد کاهش قیمت‌ها تداوم داشته باشد، تا قیمت‌ها به نرخ‌های واقعی برسد، زیرا وقتی قیمت‌ها بالا است هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود و درآمدی نداریم.

وی به ایرنا گفت: نرخ‌های اعلامی از سوی فروشندگان به هیچ عنوان واقعی نبوده و کاذب است، این روزها هیچ کس به خودروهای خارجی نگاه نمی‌کند و حتی خودروهای داخلی نیز از سوی خریداران واقعی مورد اعتنا قرار نمی گیرد، چون عقل حکم می‌کند که افراد خرید نکنند.

وی بیان داشت: در حالی که روزانه تماس‌های زیادی با نمایشگاه‌ها گرفته می‌شود، اما فقط در حد پرسیدن قیمت خودرو است و در عمل خریداری وجود ندارد.

پیش‌بینی سقوط شدید قیمت‌ها

در این زمینه، «نعمت الله کاشانی» نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت به ایرنا گفت: مادامی که نرخ دلار روند کاهشی داشته باشد، قیمت اتومبیل نیز کاهش خواهد یافت.

وی افزود: بازار فعلی برای افرادی که به قصد کسب سود به خرید خودرو دست زده بودند، به هیچ عنوان جالب نیست، زیرا باید منتظر ضرر باشند.

کاشانی تاکید کرد: کاهش حدود چهار هزار تومانی نرخ دلار در یک روز، کم نیست و قیمت خودروها که در ماه‌های گذشته از طریق بورس بازی و فعالیت دلالان به صورت حبابی بالا رفته بود، پیش‌بینی می‌شد که با سقوط شدیدی همراه باشد.

وی پیش بینی کرد: اگر سیگنال های مثبتی از مسائل سیاسی بین‌المللی به گوش برسد، قیمت‌ها همچون بهمن فرو می‌ریزد.

به گزارش ایرنا، در هفته‌های گذشته برخی کارشناسان خودرو با بیان اینکه بازار شرایط طبیعی ندارد، پیش‌بینی‌کردند که در هفته‌های آینده با ریزش شدید قیمت خودروها مواجه خواهیم شد.

بیستم مردادماه امسال «سیداحمد رسولی‌نژاد» نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا، از طرح این کمیسیون برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو و رفع مشکلات این حوزه خبر داد.