:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
قيمت سكه به كانال 13 ميليون توماني و دلار به كانال 27 هزار تومان كاهش يافت

كاهش 4 هزار توماني نرخ دلار متاثر از 8 عامل كوتاه مدت و ميان مدت / دلار 27550 سكه 13 ميليون و 960 هزار تومان

روز سه شنبه 29 مهر 99 قيمت دلار كه در روزهاي قبل به كانال 32 هزار تومان افزايش يافته بود با كاهش قابل توجه 4 هزار توماني به كانال 28 هزار تومان سقوط كرد. در آخرين ساعات عصر سه شنبه دلار 27550، يورو 32848 و سكه 13 ميليون و 959 هزار تومان معامله شد. اما فعالان بازار معتقدند كه بايد ديد در روزهاي آينده عرضه ارز و طلا به چه شكل ادامه خواهد داشت و نرخ ها به كدام سمت مي روند. همچنين بعد از انتخابات رياست جمهوري آينده، تحولات سياسي و گشايش در منابع ارزي ايران تا كجا پيش خواهد رفت./ 380 میلیون دلار ارز بانک مرکزی بدون مشتری ماند
کد خبر: ۱۶۲۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
اقتصاد گردان – محسن شمشيري
 فعالان بازار معتقدند كه دلايل اين كاهش متاثر از 8 عامل عمده بوده كه برخي از آنها مانند عرضه زياد طلاي آبشده در بازار و همچنين پيش خور كردن افزايش نرخ سود بانكي و اثر آن بر افزايش عرضه اوراق بدهي و اوراق مشاركت، تزريق ارز بانك مركزي و صادركنندگان در بازار متشكل و سامانه نيما و...  اثر سريع و كوتاه مدت داشته اند و نرخ دلار را كاهش داده اند و برخي عوامل ديگر نيز پشتيبان تحليل كاهش نرخ ارز در آينده هستند كه از جمله آزاد سازي منابع ايران در عراق و دريافت كالا در مقابل آن، انتخابات آمريكا و ساير عوامل نيز مي توانند در آينده به تقويت عرضه ارز و كاهش آن منجر شوند. اما با اين حال، بايد ديد كه در روزهاي آينده اين روند كاهشي تاكجا ادامه خواهد داشت و تا چه حد مي تواند تداوم داشته باشد.  
به عبارت ديگر،  آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق و پيگيري منابع بلوكه شده ايران در كره جنوبي، افزایش فروش نفت ايران، افزايش عرضه طلاي آبشده و كاهش نرخ طلا و اثر آن بر بازار ارز، تزريق ارز بانك مركزي در بازار متشكل ارزي و عرضه صادركنندگان در نيما در روزهاي اخير، اخبار انتخابات آمريكا، پايان تحريم تسليحاتي، پيش خور كردن اثر رشد نرخ سود بانكي در جلسه آينده شوراي پول و اعتبار و... عواملي است كه باعث شده نرخ دلار در روز سه شنبه حدود 4هزار تومان كاهش داشته باشد و از كانال 32 هزار تومان به كانال 27 و 28 هزار تومان سقوط كند.
در سامانه سنا و صرافي ها نرخ لحظه اي فروش دلار به 28600 تومان و نرخ خريد دلار 26020 تومان، فروش يورو 33900 و خريد يورو 31320 تومان رسيد.
يكي از فعالان بازار ارز به خبرنگار ما گفت: در بازار آزاد  ارز نيز قیمت دلار ابتدا به 27 هزار تومان كاهش يافت اما به تدريج به  28 هزار و 900 تومان رسيد همچنين یورو 33 هزار و 800 تومان و درهم امارات 7 هزار و 820 تومان اعلام شده است. قیمت خرید دلار در صرافی‌ها در محدوده کانال 26 هزار تومان است و این بدان معناست که صرافی‌ها چشم انتظار ریزش بیشتر قیمت ارز هستند؛ قیمت دلار از کانال 32 هزار تومان به 28 هزار تومان سقوط کرده و احتمالا با ادامه روند موجود، در روزهای آتی باید شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز باشیم.
وي افزود: در ساعات صبح قيمت دلار ابتدا به كانال 27 هزار تومان رسيد و ظهر قیمت فروش دلار در صرافی ها نيز با کاهش شدید نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل  28 هزار و 500 تومان و قیمت خرید دلار نیز 26 هزار و 20 تومان درج شده است. ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل 33 هزار و 800 تومان و قیمت خرید یورو 31 هزار و 320 تومان تعیین شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.
يكي از طلافروشي ها نيز به خبرنگار ما گفت:  اگرچه به دنبال افزایش عرضه طلای آب‌شده به بازار، تزريق ارز بانك مركزي در روزهاي اخير در بازار متشكل ارزي، و همچنين گمانه زني ها در مورد افزايش نرخ سود بانكي در جلسه آينده شوراي پول و اعتبار، نرخ ارز با كاهش قابل توجهي در روز سه شنبه 29 مهر 99 مواجه شد و نرخ دلار در بازار آزاد به 28700 تومان رسيد. و قيمت سكه نيز با حدود 2 ميليون تومان كاهش مواجه شده است اما به نظر مي رسد كه بازار در حال پيش خور كردن اخبار مثبت آينده از آزادسازي منابع ايران در عراق، نتيجه انتخابات آمريكا و تحولات ديگر است و حباب دو ميليون توماني سكه را صفر كرده است.
فعالان بازار ارز و طلا مي گويند كه به ندرت شاهد رابطه برعكس طلا بر نرخ ارز هستيم و معمولا افزايش يا كاهش نرخ دلار بر قيمت طلا و سكه اثرگذار است اما گاهي افزايش عرضه طلا در بازار باعث مي شود كه نقدينگي به سمت طلا رفته و عده اي ارز خود را مي فروشند تا طلا بخرند و لذا اين عامل باعث كاهش همزمان قيمت طلا و ارز شده است.
روز سه شنبه در ساعات صبح قيمت دلار 27900، یورو 33495، پوند انگلیس375000، درهم امارات 7900، لیر ترکیه 3660، یوان چین 4300، دلار کانادا 22050 تومان معامله شد. اما در ساعات عصر قيمت دلار به 28700 تومان رسيد.
در بازار طلا نيز قيمت طلا و سكه تحت تاثير كاهش نرخ دلار، افزایش عرضه طلای آب‌شده به بازار و برخورد نیروی انتظامی با معاملات کاغذی، كاهش يافته است.مظنه مثقال طلاي آبشده 5 ميليون و 437 هزار، گرم طلاي 18 عيار 1 ميليون و 255 هزار تومان، سكه طرح جديد 14 ميليون و 220 هزار، سكه طرح قديم 13 ميليون و 450 هزار، نيم سكه 7 ميليون و 750 هزار، ربع سكه 5 ميليون و 250 هزار، سكه گرمي 2 ميليون و 750 هزار تومان معامله شد.

۳۸۰ میلیون دلار ارز بانک مرکزی بدون مشتری ماند

بانک مرکزی 28 مهر 99 و در پنجمین روز اجرای سیاست جدید ارزی، حدود 75 میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در «بازار متشکل معاملات ارزی» در نرخ های حاشیه بازار عرضه کرد.به رغم این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵٠٠ هزار دلار در بازار مذکور، حدود 944 هزار دلار توسط صرافی ها خریداری شد. این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس است.
طبق آمار اعلامی بانک مرکزی، حدود ۳۸۵ میلیون دلار اسکناس ارز در بازار متشکل طی ۵ روز از زمان اجرای سیاست جدید ارزی عرضه کرد، ‌اما به دلیل نبود تقاضای واقعی، ۴ میلیون و ۷۴۴ هزار دلار فروخته شد.

همچنین گزارش های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این است که سه شنبه حدود 142 میلیون دلار ارز به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار عرضه شده است.

آقاي صمدي از فعالان بازار ارز مي گويد كه قيمت ارز چند بار تغيير كرده و دلار آمریکا ظهر سه شنبه در صرافی‌های بانکی با کاهش ۲ هزار و ۷۰۰ تومانی نسبت به روز دوشنبه ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسيد. این در حالی است که نرخ خرید دلار در این صرافی‌ها با اختلاف حدود ۲ هزار تومانی ۲۶ هزار و ۲۰ تومان اعلام شده است اين فاصله نشان دهنده اين است كه صرافي ها انتظار كاهش بشتر نرخ را دارند و براي جلوگيري از زيان خود، قيمت پايين تر براي خريد گذاشته اند. قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانکی ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است که کاهش ۲ هزار و ۳۰۰ تومانی را نسبت به روز گذشته تجربه می‌کند. نرخ خرید یورو نیز ۳۱ هزار و ۳۲۰ تومان درج شده است. نرخ دلار امروز در حالی به ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده که روز یکشنبه کانال ۳۲ هزار تومان را نیز فتح کرده بود که بیانگر ریزش حدود ۴ هزار تومانی قیمت این ارز در دو روز گذشته است.
بانک مرکزی نیز طی روزهای گذشته روزانه حدود ۷۵ میلیون دلار را به صورت اسکناس در بازار متشکل ارزی عرضه کرده است که خریداران تنها حدود یک درصد این ارزها را خریداری کرده‌اند و ۹۹ درصد ارز عرضه شده تقاضایی نداشته است.
رییس کل بانک مرکزی نیز خبر از به حداقل رسیدن خرید اسکناس و افزایش عرضه در سامانه نیما داد. به گفته همتی طی روزهای اخیر روزانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار توسط صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه شده که در کنار منابع بانک مرکزی تامین ارز واردات را شتاب بخشیده است.
همتي اعلام کرد: عرضه ارز در سامانه نیما افزایش یافته و خرید اسکناس در بازار ارز به حداقل رسیده است.مشکلات ناشی از تحریم و اثرات آن بر صادرات را اطلاع دارم و علت کاهش صادرات ما در ۶ ماهه ابتدای سال دقیقا مشخص است و در نیمه دوم سال جهش خوبی در این زمینه خواهیم داشت و  نرخ ارز نیز کنترل می‌شود و شرایط بازار در خصوص نرخ ارز مثبت‌تر شده است و نکته دوم اینکه عرضه ارز در سامانه نیما بسیار بهتر شده است.

اثر آزادسازي منابع در عراق

از دیگر خبرهای مثبت که موجب شده تا جو بازار ارز برخلاف هفته‌های قبل، مثبت شود؛ خبرهای مربوط به آزادسازی دارایی های ایران در عراق و کره است. آزادسازی 5.5 میلیارد دلاری منابع ایران در عراق خبر مهمی است که بعد از سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی به عراق اعلام شد. برهمین اساس نیز وزارت خارجه اعلام کرد که دستاورد عبدالناصر همتی از سفر به عراق مثبت بوده است. بنابراین احتمالاً به زودی باید منتظر ورود دارایی های بلوکه شده به کشور باشیم.
برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی از هفته جاری نیز از دیگر سیگنال‌های مثبتی بود که بازار ارز را تحت تأثیر قرار داد و باعث شد تا خریدهای هیجانی فروکش کند و اکثر خریداران هفته های قبل را به فروشنده تبدیل کند.

بازاری های می گویند آنچه این روزها در بازار ارز اتفاق افتاده مشابه وضعیت بازار سرمایه است؛ در آن زمان نیز بسیاری از کارشناسان به خارج شدن بیش از حد بازار سهام از سطح بنیادی هشدار دادند و در نهایت نیز بازار قریب 30 درصد ریزش کرد.

علی‌اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه دلایل گوناگونی برای نوسان کاذب بازار ارز وجود دارد، گفت: کاهش عرضه ارز از جانب بخش خصوصی (صادرکنندگان) و محدودیت منابع دولتی و نیز فضاسازی‌های تبلیغاتی و روانی که عمدتاً منشأ خارجی دارد، از جمله  3 عامل اصلی نوسانات اخیر بازار ارز بوده‌اند. اكنون  اخبار موثق آزادسازی منابع عظیم ارزی بلوکه‌شده ایران در عراق و همچنین سیر صعودی فروش نفت ایران ۲ عامل اصلی کاهش نرخ ارز است. با توجه به اخبار مثبت آزادسازی بخش عمده‌ای از منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در عراق که پس از سفر آقای همتی به این کشور منتشر شده است، می‌توان امیدوار بود که در روزهای آینده شاهد عرضه سنگین ارز در بازار و کاهش نرخ باشیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به اینکه اخبار خوب منعکس‌شده در رسانه‌های معتبر داخلی و خارجی راجع به افزایش چندبرابری فروش نفت ایران را می‌توان قابل اتکا و صحیح دانست، گفت: طبعاً دولت با افزایش درآمدهای ارزی نفتی خود می‌تواند در روزهای آتی بازار ارز را اشباع کند و به آرامش نسبی برساند.
وی با بیان اینکه لازم است برنامه‌های عملیاتی جدیدی برای برخورد با متخلفان و عوامل قیمت‌سازی مصنوعی بازار ارز تدوین و اجرایی شود، عنوان کرد: بازار معاملات فردایی مصداق بارز عملیات روانی منفی در بازار ارز است و این‌که پیشاپیش یک قیمت توهمی برای روزهای آتی تعیین شود خود التهاب‌آفرین است.
برخي کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت دلار در روز‌های گذشته از کانال 32هزار تومان به کانال 28هزار تومان بازگشته است، در نتيجه ریسک بالایی متوجه سرمایه‌گذاران این بازار خواهد بود. صراف‌های خیابان فردوسی از افزایش تعداد فروشنده‌ها در بازار و نبود خریدار می‌گویند و تأکید دارند که جو بازار ریزشی است و احتمال دارد كه قیمت دلار به کانالهای پایین تر سقوط کند.
افزایش قیمت ارز در هفته‌های اخیر موجب شد تا دلار رکوردهای بالایی در کانال های 31 و 32 هزار تومانی را به ثبت برساند. افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت در بازارهای موازی نیز شد و رکوردهایی بالایی در بازار طلا و سکه و خودرو و ... به ثبت رسید. از همان ابتدا که استارت افزایش قیمت ارز در بازار زده شد فعالان اقتصادی تأکید داشتند که این افزایش قیمت ها ریشه اقتصادی ندارد و صرفاً براساس هیجانات و جو منفی در بازار مدار قیمت ها صعودی شده است.تشدید فضای هیجانی در بازار و اعلام خبرهای مربوط به تحریم 18 بانک ایرانی و ... باعث شد تا بازار ارز باردیگر روزهای پرنوسانی را به خود ببیند؛ اما با ورود بازارساز و اعلام خبرهای مثبت ورق در بازار ارز برگشت و مدار قیمتی نزولی شد.

تزريق ارز در بازار متشكل

طی هفته گذشته بانک مرکزی با صدور اطلاعیه ای از عرضه روزانه 50 میلیون دلار در بازار متشکل ارزی و افزایش سقف خرید ارز توسط صرافی ها خبر داد؛ این سیاست بانک مرکزی طی یک هفته گذشته اجرایی شده و آثار آن در کاهش شدید قیمت ارز محسوس است.
آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده، افزایش عرضه در بازار موجب شده تا تقاضایی نیز برای ارز وجود نداشته باشد؛ بعنوان نمونه روز دوشنبه 75 میلیون دلار توسط بازارساز در بازارمتشکل ارزی عرضه شد اما کمتر از یک میلیون دلار خریدار وجود داشت. علاوه بر بازار متشکل ارزی، عرضه ارز در نیما نیز افزایش محسوس داشته است؛ عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در همین خصوص می گوید: طی روزهای اخیر روزانه حدود 150میلیون دلار توسط صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه می‌شود که در کنار منابع بانک مرکزی تأمین ارز واردات شتاب گرفته است.

اخبار انتخابات آمريكا

علاوه بر این اخبار انتخابات امریکا نیز موجب شده تا جو بازار نسبت به روزهای قبل مثبت شود؛ بعبارتی در کنار خبرهای مثبت از آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده و همچنین افزایش عرضه ارز در بازار متشکل و نیما، اخبار مربوط به انتخابات آمریکا نیز کارساز شده و باعث خروج تقاضای کاذب از بازار شده است.
احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات امریکا موجب شده بود تا بازار ارز بدترین سناریوهای ممکن را پیش‌خور کند اما با برتری بایدن در نظرسنجی ها نسبت به ترامپ، انتظارات منفی نیز در بازار ارز فروکش کرده است؛ هرچند به اعتقاد فعالان اقتصادی تفاوتی میان ترامپ یا بایدن نخواهد بود اما برخی معامله گران براین باورند که تداوم دوره ریاست‌جمهوری ترامپ به معنی ادامه سیاست تحریم حداکثری، عدم فروش نفت و محدودیت های شدید بانکی است.
سیدکمال سید علی معاون اسبق بانک مرکزی در خصوص تاثیر انتخابات امریکا بر بازار ارز ایران می گوید: در صورت برنده شدن هر نامزدی در انتخابات پیش روی آمریکا، احتمال افزایش قیمت ارز کم خواهد بود و نگاه من به آینده بازار ارز کاهشی است.
برخی از بازاری‌ها می گویند بازار دیگر کشش افزایش قیمت را نداشت و الان زمان ریزش بازار است؛ کارشناسان اقتصادی براین باورند که از 25 شهریور تاکنون قیمت ارز حدود 25 درصد افزایش پیدا کرده است. روند امروزه بازار ارز نشان دهنده بی‌ثبات بودن این بازار است و به نظر افزایش دوباره قیمت ارز معنایی نخواهد داشت.
گفتنی است، قیمت طلا، سکه و ارز در بازار طی روزهای نخست ابتدای هفته جاری نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی اعمال تحریم‌های مجدد برخی بانک‌های ایرانی است، جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار بوجود آید و دلار نیز از سد قیمتی 30 هزار تومان عبور کند.
در هفته‌های اخیر، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.
بانک مرکزی همچنین اعلام کرده از روز دوشنبه 21 مهرماه نیز روزانه 50 میلیون دلار اسکناس وارد بازار خواهد کرد ضمن اینکه سقف خرید بانک‌ها و صرافی ها در بازار متشکل ارزی را به 500 هزار دلار افزایش داده است.فعالان بازار پیش بینی می کنند با ورود 50 میلیون دلار در بازار و افزایش سقف خرید صرافی‌ها در بازار متشکل، قیمت ارز کاهشی شود کمااینکه بعد از اعلام این خبر نیز دلار حدود هزار تومان کاهش یافت.
با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت؛ قیمت دلار برای اولین بار طی روز یکشنبه 20 مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال 31 هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که 18 بانک ایرانی را در لیست تحریم های ثانویه خود قرار داد.
در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 28 هزار و 900 تومان، یورو 33 هزار و 800 تومان و درهم امارات 7 هزار و 820 تومان اعلام شده است. قیمت خرید دلار در صرافی‌ها هم اکنون در محدوده کانال 26 هزار تومان است و این بدان معناست که صرافی‌ها چشم انتظار ریزش بیشتر قیمت ارز هستند؛ قیمت دلار از کانال 32 هزار تومان به 28 هزار تومان سقوط کرده و احتمالا با ادامه روند موجود، در روزهای آتی باید شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز باشیم. قیمت فروش دلار در صرافی ها با کاهش شدید نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل  28 هزار و 500 تومان و قیمت خرید دلار نیز 26 هزار و 20 تومان درج شده است. ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل 33 هزار و 800 تومان و قیمت خرید یورو 31 هزار و 320 تومان تعیین شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.
قیمت دلار در صرافی‌های بانکی با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۸ هزار و ۹۸۰ تومان تعیین شده است.
تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای، آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی‌های غیربانکی و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.
گفتنی است، با افزایش بیش از 3 هزار تومانی قیمت ارز در صرافی های بانکی و کاهش اختلاف قیمت ارز بازار آزاد و رسمی، بانک مرکزی ممنوعیت فروش ارز سهمیه ای را به هر کارت ملی برداشت؛ بنابراین صرافی ها به هر کارت ملی یک بار در سال 2200 دلار ارز سهمیه‌ای می فروشند. پیش از این با دستور بانک مرکزی فروش ارز سهمیه‌ای موقتاً در صرافی های بانکی متوقف شده بود.

اثر عرضه طلاي آبشده بر كاهش نرخ طلا و ارز


محمد کشتی‌آرای، نایب رییس دوم اتحادیه طلا اعلام كرد: افزایش عرضه طلای آب‌شده به بازار و برخورد نیروی انتظامی با معاملات کاغذی، دو دلیل عمده ریزش قیمت طلا و سکه است. یکی از اتفاقات بی‌سابقه در این بازار، تاثیر کاهش قیمت طلا بر افت نرخ ارز بود. در جریان معاملات بازار آزاد تهران، قیمت سکه امامی به ۱۴میلیون و ۶۲۰ هزار و سکه طرح قدیم به ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان سقوط کرد.قیمت نیم سکه نیز ۷میلیون و  ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه پنج میلیون و ۴۰۰ هزار سکه یک گرمی دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. همچنین هر مثقال طلا پنج میلیون و ۴۸۲ هزار و هر گرم طلای ۱۸عیار یک میلیون و ۲۹۳ هزار تومان معامله می‌شود.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر از برخورد نیروی انتظامی با معاملات کاغذی طلا و افزایش چشم گیر طلای آبشده به بازار خبر داد و گفت: قیمت سکه نسبت به دوشنبه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش داشته است.
محمد کشتی‌‌آرای ضمن اشاره به ثبات اونس جهانی طلا از کاهش یک میلیون و 800 هزار تومانی قیمت سکه خبر داد و اظهار داشت: علت اصلی کاهش قیمت طلا و سکه و به دنبال آن کاهش قیمت ارز، عرضه بیش از حد طلای آبشده در بازار است.این موضوع باعث شد تا قیمت طلا کاهش یابد و کاهش قیمت طلا نیز منجر به کاهش قیمت سکه شد و برای اولین بار این موضوع منجر به کاهش قیمت ارز در بازار نیز شد.یکی از دلایل اصلی افزایش عرضه طلای آبشده در بازار، برخورد نیروی انتظامی با معاملات کاغذی طلا در بازار است و همین موضوع باعث افزایش فروش طلا در بازار و کاهش قیمت ها شده است.
کشتی آرای درباره قیمت طلا و سکه در بازار گفت: هم اکنون هر اونس طلا در بازار 1907 دلار، قیمت سکه طرح قدیم 13 میلیون و 500 هزار تومان، سکه طرح جدید 14 میلیون و 620 هزار تومان،‌ نیم سکه 7 میلیون و 800 هزار تومان، ربع سکه 5 میلیون و 400 هزار تومان و سکه گرمی هم 2 میلیون و 800 هزار تومان است.
به گفته وی، قیمت یک گرم طلای 18 عیار با 180 هزار تومان کاهش نسبت به دیروز یک میلیون و 293 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار که تا نزدیک 2 میلیون تومان افزایش یافته بود امروز به یک میلیون و 725 هزار تومان کاهش یافته است.
کشتی آرای با بیان اینکه همچنان قیمت ها در بازار حباب دارد، تصریح کرد: بیشترین حباب برای سکه طرح جدید است با حباب یک میلیون و 900 هزار تومانی؛ البته قطعات دیگر سکه نیز همچنان دارای حباب بالای یک میلیون تومانی هستند که علت آن نیز عدم عرضه کافی سکه در بازار است

حباب ۲.۲ میلیونی سکه

همچنين ابراهیم محمدولی رییس اتحادیه طلا و جواهر از روند ریزشی قیمت طلا خبر داد و گفت: درحال حاضر حباب سکه دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.با توجه به روند کاهشی نرخ ارز در بازار داخلی بازار طلا و سکه نیز روندی کاهشی به خود گرفته و براساس روال همیشه، هرگاه بازار در شرایط نوسانی قرار دادر، خرید و فروش و معاملات به حاقل میزان ممکن می‌رسد.

سياست تزريق ارز به بازار از سوي بانك مركزي

چندسالی است که ارز به سبد سرمایه گذاری مردم افزوده شده و با نوسانات قیمتی که به دلایل داخلی و خارجی ایجاد می شود مردم نیز به تب و تاب خرید یا فروش می افتند که این خود عاملی است برای برهم زدن نظم بازار؛ از سویی بانک مرکزی نیز به عنوان نهادی مهم در دستگاه اقتصادی، وظیفه خطیر مدیریت بازار ارز را برعهده دارد که در شرایط فعلی و با وجود تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی و جولان سفته بازان و دلالان در بازار و فضای مجازی شرایط به مراتب سخت تر از قبل شده است.
برهمین اساس، بانک مرکزی نیز به فراخور شرایط مختلف تصمیمات و سیاست‌های خاصی را در پیش می گیرد؛ از جمله تصمیم اخیر این بانک که اواخر مهر ماه سقف خرید در بازار متشکل ارزی را افزایش داد. به شکلی که سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی به ۵۰۰ هزار دلار افزایش یافت و عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار در این بازار به صورت اسکناس برنامه ریزی شد.
بانک مرکزی هدف از این تصمیم را مدیریت و تنظیم بازار ارز کشور اعلام کرد و مقرر شد سقف خرید کارگزاران (بانک ها و صرافی ها) در بازار متشکل ارزی از روز کاری دوشنبه 21 مهر به ۵۰۰ هزار دلار افزایش یابد. همچنین بر این اساس بانک مرکزی، روزانه از طریق بازار ساز ۵۰ میلیون دلار در بازار یاد شده به صورت اسکناس عرضه خواهد شد.
پس از اعلام این تصمیم، ۲۱ ام مهرماه بر اساس اطلاعات دریافتی از معاملات ارزی در بازار دوم، حجم عرضه ارز به صورت حواله (در بستر سامانه نیما) نسبت به روز کاری قبل حدود ٢٧ درصد افزایش یافت و بالغ بر ۱۶۸ میلیون یورو شد. علاوه بر این در بازار متشکل معاملات ارزی نیز بیش از ٨۵ میلیون دلار به صورت اسکناس عرضه شد.
این روند ادامه داشت و در دومین مرحله اجرای سیاست جدید ارزی بانک مرکزی، در روز ۲۲ مهرماه حدود ٧٨ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس از سوی بانک مرکزی در بازار متشکل معاملات ارزی در نرخ های حاشیه بازار عرضه شد.
به رغم این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵٠٠ هزار دلار در بازار مذکور، صرفا حدود ۱.۵ میلیون دلار توسط صرافی‌ها خریداری شد که این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس بود.
همچنین گزارش های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این است که در روز مذکور، حدود ١٨٠ میلیون دلار ارز به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار عرضه شد. این میزان عرضه ضمن رشد ١٠ درصدی نسبت به روز کاری گذشته (۲۱ مهرماه)، حاکی از استقبال صادرکنندگان به عرضه ارزهای خود در نیمه دوم سال بود.
براساس اعلام این بانک، با توجه تجارب سالیان قبل که در نیمه دوم سال عرضه ارز صادرکنندگان افزایش می یابد، پیش‌بینی شد در ماه‌های آینده عرضه ارز صادرکنندگان رشد معناداری یافته و بدین ترتیب تقاضای واردکنندگان برای ارز را تامین کند.
این روند تا ۲۳ مهرماه یعنی سومین مرحله اجرای این سیاست نیز ادامه داشت و بانک مرکزی حدود ۷۳ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در بازار متشکل معاملات ارزی در نرخ های حاشیه بازار عرضه کرد.
به رغم این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵٠٠ هزار دلار در بازار مذکور، تنها حدود ۶۰۰ هزار دلار توسط صرافی ها خریداری شد که این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس بود. همچنین گزارش های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این بود که ۲۳ ام مهرماه حدود ۱۳۴ میلیون دلار ارز به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار عرضه شد.
در چهارمین دوره عرضه ارز به صورت اسکناس در ۲۷ ام مهرماه نیز حدود ۷۴ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در بازار متشکل معاملات ارزی در نرخ های حاشیه بازار عرضه کرد. به رغم این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵٠٠ هزار دلار در بازار مذکور، حدود ۱.۷ میلیون دلار توسط صرافی ها خریداری شد. این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس است.
همچنین گزارش‌های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این است که امروز حدود ۱۲۶ میلیون دلار ارز به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار عرضه شد. پس از گذشت ۵ روز کاری از اجرای این تصمیم، در ۲۸ مهر ۱۳۹۹ نیز بانک مرکزی حدود ۷۵ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در  بازار متشکل معاملات ارزی در نرخ های حاشیه بازار عرضه کرد.
اما با وجود این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵٠٠ هزار دلار در بازار مذکور، حدود ۹۴۴ هزار دلار توسط صرافی‌ها خریداری شد. این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس است. همچنین گزارش های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این است که امروز حدود ۱۴۲ میلیون دلار ارز به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار عرضه شده است.
لازم به ذکر است، طی این ۵ روز کاری که بانک مرکزی سقف خرید در بازار متشکل ارزی را افزایش داد و مقرر شد تا روزانه ۵۰ میلیون دلار در این بازار به صورت اسکناس عرضه شود، حدود ۳۸۵ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در  بازار متشکل معاملات ارزی در نرخ های حاشیه بازار عرضه کرد. همچنین ۴ میلیون و ۷۴۴ هزار دلار آمار فروش طی ۴ روز اعلام شد.