:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

آهن آلات صدرنشین افزایش قیمت در مرداد ماه

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که از بین حدود ۱۰۰ قلم کالای اساسی که هر ماه وضعیت قیمت آن‌ها بررسی می‌شود، در مرداد ماه قیمت تیرآهن تقریبا سه برابر و میلگرد و ورق سیاه تقریبا ۲.۵ برابر شده که بیشترین افزایش قیمت را در بین کالاهای اساسی داشته است.
کد خبر: ۱۶۲۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
اقتصادگردان- بر اساس این آمار قیمت ۱۰ کالا شامل انواع تیر آهن، انواع میلگرد، ورق سیاه، لپه، عدس و برنج هندی در مرداد امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و بین دو تا سه برابر شده است.

در مرداد ماه امسال قیمت تیرآهن نمره ۲۷ سنگین ذوب آهن ۲۳۲.۸ درصد و تیرآهن نمره ۱۴، ۱۶ و ۱۸ ذوب آهن اصفهان به ترتیب ۱۹۷، ۱۸۹.۵ و ۱۹۸.۱ درصد نسبت به مرداد سال گذشته افزایش داشته است. بنابراین به طور میانگین قیمت هر کیلو از چهار نوع تیرآهن یاد شده از حدود ۴۵۰۰ تومان در مرداد سال قبل به حدود ۱۴ هزار تومان رسیده است.

قیمت ورق سیاه سه میلی متر مبارکه نیز در این ماه با ۱۴۷.۹ درصد از ۶۳۰۰ تومان در سال گذشته به ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است. قیمت میلگرد آجدار نمره ۱۲ و ۱۴ نیز در این مدت ۱۴۵.۱ و ۱۴۴.۳ درصد افزایش داشته و قیمت آن‌ها که در مرداد سال گذشته ۴۴۰۰ تومان بوده در ماه مشابه امسال به حدود ۱۱ هزار تومان رسیده است.

اما بعد از آهن آلات، برخی از انواع حبوبات شامل عدس و لپه با ۱۵۶.۷ و ۱۲۰.۹ درصد و همچنین برنج هندی ۱۲۷.۳ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به مرداد سال گذشته داشته‌اند و قیمت آن‌ها در مرداد امسال به ۲۱ هزار، ۲۵ هزار و ۲۰۰  و ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

همچنین در این مدت قیمت شش کالا شامل برنج پاکستانی با ۹۵.۸ درصد، شکر کیلویی و بسته بندی با ۶۹.۱ و ۵۵.۸ درصد، کنجاله سویای وارداتی با ۸۲.۶ درصد. لوبیا قرمز با ۹۴.۹ درصد و لوبیا چیتی با ۶۱.۴ درصد افزایش قیمت، بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. قیمت این شش قلم کالا در مرداد امسال به ترتیب به ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان، ۸۸۰۰، ۸۴۰۰، ۵۷۰۰ تومان، ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان و ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

قیمت ۵۸ قلم کالا نیز کمتر از ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و در زمینه سایر اقلام میزان تغییر نسبت به یک سال مشخص نیست و فقط با تیر ماه امسال مقایسه شده‌اند.

قیمت کدام کالاها کاهش یافت؟

در این میان قیمت ۱۳ کالا نیز در مدت یاد شده بین ۰.۳ تا ۳۷.۵ درصد کاهش داشته است. کمترین کاهش قیمت مربوط به گوشت گوسفندی مخلوط بوده که در مرداد ماه به قیمت کیلویی ۹۸ هزار و ۱۰۰ تومان عرضه شده و بیشترین کاهش قیمت نیز مربوط به سیب زمینی درجه یک بوده که قیمت هر کیلو از آن از ۶۱۰۰ تومان در مرداد سال گذشته به ۳۸۰۰ تومان در مرداد امسال رسیده است.

همچنین در این مدت قیمت جوجه یک روزه که در مرداد سال گذشته حدود ۲۲۰۰ تومان بود،  با ۲۷ درصد کاهش به ۱۶۰۰ تومان رسیده است.

قیمت هر بند کاغذ چاپ ۷۰ گرمی اندونزی و هر کیلو کاغذ روزنانه وارداتی نیز در مرداد امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲۶.۲ و ۲۲ درصد کاهش یافته و به ۳۹۰ هزار تومان و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.