:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور تاکید کرد

ضرورت شفاف شدن توزیع خوراک دام و طیور

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران گفت: جای سوال است که چرا علیرغم واردات مناسب ذرت در سال جاری همچنان در بازار نهاده های دامی با کمبود این محصول مواجه هستیم؟ در این بین اصل شفافیت و سلامت روند توزیع با نظارت و سیاست گذاری وزارت جهاد کشاورزی نیاز قطعی برای اصلاح بازار نهاده هاست.
کد خبر: ۱۶۲۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
اقتصادگردان- محمد مهدی نهاوندی اظهار کرد: برای واردات کنجاله سویا از ابتدای سال‌جاری تا ۱۲ مهر ماه حدود ۴۶۰ میلیون دلار ارز تامین شده که تامین  ۱۵۰ میلیون دلار از این رقم در بازه زمانی ۱۵ شهریور تا ۱۲ مهر ماه صورت گرفته است.

وی افزود: تاخیر در تامین ارز مورد نیاز  از یک سو و تخصیص ارزهای بعضا غیر قابل انتقال برای واردات کنجاله سویا از سوی دیگر باعث از دست رفتن فرصت خرید به موقع این نهاده شده و واردکنندگان را  با افزایش چشمگیر قیمت های جهانی مواجه کرده است.

این عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران اظهار کرد: هر چند بخشی از ارزهای مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی از سوی بانک مرکزی تامین شده است ولی مساله اساسی این است که با زمان بر بودن جابجایی ارز به ویژه ارزهای نامرغوب و تحمیل هزینه بعضا ۱۰ درصدی برای نقل و انتقال چنین ارزهایی نمی توان انتظار داشت که مشکلات قیمت و کمبود کنجاله سویا در بازار به سرعت برطرف شود.

طبق اعلام اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران، نهاوندی گفت: اغلب ارزهای تخصیص یافته برای واردات کالا یا قابلیت جابجایی ندارد یا در صورت جابجایی این پروسه چندین ماه زمان بر خواهد بود به همین دلیل در کوتاه مدت نمی توان انتظار داشت که مشکل کمبود کنجاله سویا در بازار داخلی بر طرف شود.

وی تصریح کرد: نرخ خرید نهاده های دامی باید به تائید کارگروه ارزی برسد اما افزایش چشمگیر قیمت های جهانی کنجاله سویا موجب شده برای واردکنندگان امکان خرید این محصول با نرخ هایی که قبلا به تائید کارگروه ارزی رسیده است، مهیا نباشد.

او با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی قیمت کنجاله سویا در بازارهای جهانی خاطرنشان کرد: عبور از بحران های ایجاد شده در بازار کنجاله سویا مستلزم تامین ارز به موقع و مرغوب از سوی بانک مرکزی برای واردات است.

نهاوندی تصریح کرد: مشکلاتی که برای حلقه های مختلف زنجیره تامین تا مصرف نهاده های دامی ایجاد شده ناشی از این است که متاسفانه تصمیم گیرندگان کماکان به نظرات کارشناسی تشکل های تخصصی کم توجهی می کنند که این امر در شرایط حساس کنونی هزینه های بسیاری را به اقتصاد ملی کشور تحمیل می کند.

منشأ نهاده های موجود در بازار آزاد شناسایی شود

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران با تاکید بر ضرورت اصلاح نظام توزیع و نظارت بر این فرآیند گفت: از سوی وزارت جهاد کشاورزی اصلاحاتی در سامانه بازارگاه انجام و بخشی از مداخلات دستی در تخصیص سهمیه ها حذف شد اما همچنان روند توزیع و تخصیص سهمیه ها با سرعت لازم انجام نمی شود.

نهاوندی افزود: در حال حاضر یکی از سوالات اساسی که درباره توزیع نهاده های دامی در بازار مطرح می شود این است که چرا علیرغم واردات مناسب ذرت در سال جاری همچنان در بازار نهاده های دامی با کمبود این کالا مواجه هستیم که برای یافتن پاسخ این سوال لازم است تا روند توزیع نهاده های دامی و سهمیه ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی مورد بازنگری قرار بگیرد.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی باید پیگیر منشأ نهاده های دامی موجود در بازار آزاد باشد، زیرا این اقلام با تمام مشکلاتی که وجود دارد، تامین می شود و برای توزیع در اختیار سامانه بازارگاه قرار می گیرد؛ بنابراین عرضه کالایی که در اختیار سامانه بازارگاه قرار گرفته در بازار آزاد نشان دهنده اشکالات اساسی در این سامانه است که باید با قید فوریت اصلاح شود.

نهاوندی خاطرنشان کرد: ما اصل شفافیت و سلامت روند توزیع با نظارت و سیاست گذاری وزارت جهاد کشاورزی را نیاز قطعی امروز برای اصلاح بازار نهاده ها می دانیم ولی تا کنون این مهم تحقق پیدا نکرده است؛ هر چند اخیرا اقداماتی در زمینه اصلاح سامانه بازارگاه صورت گرفته است ولی این میزان اصلاحات کافی نیست.