:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

جزئیات کشف محموله چند صدهزار دلاری دارو در عراق

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در رابطه با اخباری مبنی بر کشف صدها هزار دلار داروی قاچاق از ایران به عراق، با اعلام اینکه قطعا صادرات هیچ گونه دارویی به عراق از طریق مرزهای رسمی کشور انجام نشده است گفت که داروهای اعلام شده ایرانی نبوده اند.
کد خبر: ۱۶۲۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
اقتصادگردان- اخیرا اخباری منتشر شد مبنی بر کشف محموله ای چند صد هزار دلاری از داروهای قاچاق در عراق که از ایران به این کشور وارد شده بود که واکنش هایی در پی داشت مبنی بر این که در زمان و شرایط حساس فعلی چگونه حجم بالایی از دارو از ایران قاچاق یا به طور رسمی صادر شده است.

به دنبال این موضوع سازمانهای مربوطه واکنش نشان داده و این موضوع را تکذیب کردند.

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرک ایران در این رابطه اعلام کرده که صرفا طی ماه گذشته چند محموله دارو از طریق قلمرو جمهوری اسلامی ایران و با رعایت کامل کلیه مقررات مربوطه و کنترل های لازم ، ترانزیت خارجی شده که مبدأ این داروها نیز کشورهای خارجی بوده است.

طبق اعلام گمرک، وی با اشاره به لزوم صدور مجوزهای قانونی از جمله مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای صادرات دارو افزود: صادرات کالاهای اساسی و ضروری از جمله دارو به خارج از کشور ممنوع است و داروهای اعلام شده نیز ایرانی نبوده است.

قطعا خروج این محموله از گمرک نبوده است

ارونقی ، پروسه واردات، انجام تشریفات گمرکی، ترخیص قطعی و توزیع داروهای خارجی در کشور  را یک پروسه سیستماتیک دانست و اعلام کرد: ورود داروی خارجی به کشور با صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت صورت پذیرفته و این مرجع، داروهای ترخیص شده را تا مرحله توزیع رصد می کند؛ بنابراین صادرات مجدد این حجم دارو از مبادی رسمی، آن هم با ممنوعیت صدور دارو و کالاهای اساسی و ضروری، دور از ذهن به نظر می رسد و قطعا می توان گفت خروج این محموله از طریق گمرکهای داخلی به خارج از کشور انجام نشده است.
معاون گمرک ایران یادآور شد: با توجه به اینکه در خبر منتشره اعلام شده است «... رانندگان کامیون ها قصد داشته اند از دست گمرک فرار کنند...»، منظور از گمرک، گمرکهای داخلی کشور عراق است و ارتباطی به گمرکهای مرزی کشور جمهوری اسلامی ایران ندارد.

ارونقی گفت: با توجه به کنترل های صورت گرفته از سوی گمرکهای اجرایی به ویژه گمرکهای مرزی، روز ۲۳ مهر ماه بیش از ۵۳ هزار قوطی داروهای مکمل (یک میلیون و ۶۴۷ هزار حبه قرص) و ۹۰ کیلوگرم شیلد ، و ۵ دستگاه photo polymer stap meker توسط پرسنل گمرک مهران کشف شده که پرونده به مراجع قضائی جهت رسیدگی ارسال شده است.

این در حالی است که سازمان غذا و دارو نیز در اطلاعیه ای ضمن تکذیب صادرات دارو از ایران به عراق اعلام کرده که «این داروها متعلق به یکی دیگر از کشورهای همسایه بوده و صرفا از طریق یکی از مرزهای کشور ترانزیت شده است. داروهای مکشوفه در عراق به هیچ عنوان ایرانی نبوده و تنها از مسیر مرز ایران ترانزیت وارد عراق شده است.»